• Anonym (Ts)

Kan jag adoptera bort barn utan pappans tillåtelse?

Väntar barn som är beräknat att födas om ca 3 månader.

Pappan vill ha barnet men han är absolut inte lämplig och jag skulle inte klara det ensam nu heller. Är jätteledsen och helt förstörd men just nu känns det som att vårt barn skulle ha det bättre med nån annan.

Kan jag adoptera bort barnet utan pappans tillåtelse eller är det omöjligt även om han inte är lämplig att ta hand om barnet själv? Vi är inte gifta eller sambo.

Vill inte gå in på mer detaljer om vår situation.

• Svar på tråden Kan jag adoptera bort barn utan pappans tillåtelse?
  • Anonym (Ts)

Tack för svaren!

Verkar inte som att det går utan hans tillåtelse.. men det känns lite bättre nu, var väldigt ledsen imorse när jag skrev.. Jag vill såklart ha barnet och vet inte om jag skulle klara att lämna bort mitt eget barn.

Jag skulle kanske kunna klara det ensam även om det blir svårt med ekonomi osv.. kommer tyvärr ha lägstanivå på föräldrapenning eftersom jag har pluggat. Jag har redan barn som jag är nästan ensam med så det är därför jag är orolig för att det blir för mycket eller går ut över barnet jag redan har..

Men det skulle nog kunna gå.

Och pappan kanske hinner bli bättre. Är bara rädd för att det ska bli massa bråk och vårdnadstvist , vill inte utsätta vårt barn för det.

Tror iförsej pappans familj är mer stabil än han och kommer kunna hjälpa till och jag har min mamma som kan hjälpa en del också så det kanske löser sig.

Pratar redan med kurator på MVC men kanske ska kontakta socialtjänsten också och fråga vad jag kan få för stöd.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Lilly) skrev 2021-11-10 21:37:32 följande:

Så man får inte adoptera barnet som ensam vårdnadshavare till någon mera lämplig pappafigur?

Nej självklart inte, om inte den andra föräldern går med på det. Det är heller inte upp till den ene föräldern att avgöra om den andre föräldern är lämplig, det gör socialen.
  • Anonym (Jurist)

Många felaktiga svar här. För att ansöka om adoption kontaktar du tingsrätten i din kommun. Om pappan inte har del av vårdnaden så kommer han bli informerad om att någon vill adoptera barnet men han har ingen rätt att fatta beslut i frågan, hans åsikt inhämtas enbart. Tingsrätten fattar beslut utifrån vad som är barnets bästa och har pappans åsikt med i beslutsgrunden. Hade han varit vårdnadshavare hade han kunnat hindra adoptionen. Mvh jurist

• Anonym (.)
    Anonym (Jurist) skrev 2021-11-11 21:02:38 följande:

Många felaktiga svar här. För att ansöka om adoption kontaktar du tingsrätten i din kommun. Om pappan inte har del av vårdnaden så kommer han bli informerad om att någon vill adoptera barnet men han har ingen rätt att fatta beslut i frågan, hans åsikt inhämtas enbart. Tingsrätten fattar beslut utifrån vad som är barnets bästa och har pappans åsikt med i beslutsgrunden. Hade han varit vårdnadshavare hade han kunnat hindra adoptionen. Mvh jurist

Om pappan inte vill adoptera bort barnet räcker det att han ansöker om vårdnad, så kan TS inte få igenom en adoption. 
  • Anonym (Jurist)
    Anonym (.) skrev 2021-11-11 21:46:58 följande:

Om pappan inte vill adoptera bort barnet räcker det att han ansöker om vårdnad, så kan TS inte få igenom en adoption. 

absolut men då måste tingsrätten godkänna honom som vårdnadshavare :)
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Jurist) skrev 2021-11-11 21:02:38 följande:

Så vad skulle kunna resultera i att han inte skulle godkännas som vårdnadshavare?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Lilly) skrev 2021-11-10 21:37:32 följande:

Så man får inte adoptera barnet som ensam vårdnadshavare till någon mera lämplig pappafigur?

Du menar alltså, att du tänker kvarstå som mamma, skaffa en ny man och låta honom adoptera barnet? Då "adopterar" du ju inte "bort" ditt barn - det blir ju kvar hos dig! :) Men då måste du hitta en sådan man först, och han måste både vilja adoptera barnet och bli godkänd av soc. Dessutom måste den biologiske fadern ge sitt samtycke (även om det händer att Tingsrätten kör över honom fast han sagt nej). Det är alltså mycket som ska stämma. 

Men om det inte är en direkt våldsam eller på annat sätt farlig man du blivit gravid med, TS (och då kan man ju fråga sig hur det gick till, kände du honom inte alls innan?), så är det till barnets bästa att du INTE bryter den kontakten. Det finns EN sak som nästan alla interner (som sitter inne för våldsbrott och liknande, inte ekobrott) har gemensamt, precis som nästan alla trasiga tjejer. Och det är att de inte har vuxit upp med sin biologiske far. Så viktig är han, nämligen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jurist) skrev 2021-11-12 00:00:11 följande:
    absolut men då måste tingsrätten godkänna honom som vårdnadshavare :)
    ...och det ska till extrema saker idag, om en pappa inte ska få del i vårdnaden. Detta handlar både om att man vet hur viktig den biologiske fadern är för sitt barn nu, och om jämställdhets-/genus-idéer (som man kan tycka vad man vill om, men så ÄR det i alla fall). 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (XXX) skrev 2021-11-12 09:11:40 följande:

Du menar alltså, att du tänker kvarstå som mamma, skaffa en ny man och låta honom adoptera barnet? Då "adopterar" du ju inte "bort" ditt barn - det blir ju kvar hos dig! :) Men då måste du hitta en sådan man först, och han måste både vilja adoptera barnet och bli godkänd av soc. Dessutom måste den biologiske fadern ge sitt samtycke (även om det händer att Tingsrätten kör över honom fast han sagt nej). Det är alltså mycket som ska stämma. 

Men om det inte är en direkt våldsam eller på annat sätt farlig man du blivit gravid med, TS (och då kan man ju fråga sig hur det gick till, kände du honom inte alls innan?), så är det till barnets bästa att du INTE bryter den kontakten. Det finns EN sak som nästan alla interner (som sitter inne för våldsbrott och liknande, inte ekobrott) har gemensamt, precis som nästan alla trasiga tjejer. Och det är att de inte har vuxit upp med sin biologiske far. Så viktig är han, nämligen. 

Bra skrivet, men tänkte bara säga att den du skriver till här är inte trådstartaren.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (XXX) skrev 2021-11-12 09:11:40 följande:

Bra skrivet
  • Anonym (Jurist)
    Anonym (XXX) skrev 2021-11-12 09:15:28 följande:

...och det ska till extrema saker idag, om en pappa inte ska få del i vårdnaden. Detta handlar både om att man vet hur viktig den biologiske fadern är för sitt barn nu, och om jämställdhets-/genus-idéer (som man kan tycka vad man vill om, men så ÄR det i alla fall). 

Ja, så är det. Det som rätten tittar på är vad som är för barnets bästa, men även föräldrarnas möjligheter att samarbeta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jurist) skrev 2021-11-12 22:37:52 följande:
    Ja, så är det. Det som rätten tittar på är vad som är för barnets bästa, men även föräldrarnas möjligheter att samarbeta.
    Vad skulle mojligjheter att samarbeta ha for betydelse i exemplet? Mamman ska ju adoptera bort barnet (till pappan eller annan).
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Fosterhem) skrev 2021-11-10 21:38:12 följande:

Det bästa i din situation som jag utgår från är att du av någon anledning inte klarar av att ta hand om barnet men ändå älskar och bryr sig om det borde väl vara att med socialens hjälp få en fosterhemsplacering där barnet kan bo, bli älskat och omhändertaget utan att du behöver försvinna ut bilden. Utan att du också kan älska barnet och vara en del av dess uppväxt men utan det omedelbara ansvaret.

Ja, här håller jag med. Adoption bryter ju banden helt. Det blir ett stort trauma för både modern och barnet (när han eller hon får veta det). Och mamman måste leva med en stor hemlighet hela livet, som hon inte kan berätta för någon.

Mycket bättre att hålla kvar något slags regelbunden kontakt. Dessutom har ett barn rätt att veta sitt ursrpung och att känna sin släkt. Och naturligtvis sin biologiske far. Även om det skulle vara så att han inte är lämplig att ta hand om ett barn praktiskt, så är det bättre för barnet att veta vem han är, och kanske ha lite kontakt med farmor, fastrar och farbröder, kusiner o.s.v., än att bli helt utsatt i världen utan biologiska släktingar. 
  • Anonym (Det händer)
    Anonym (XXX) skrev 2021-11-13 02:15:33 följande:

Ja, här håller jag med. Adoption bryter ju banden helt. Det blir ett stort trauma för både modern och barnet (när han eller hon får veta det). Och mamman måste leva med en stor hemlighet hela livet, som hon inte kan berätta för någon.

Mycket bättre att hålla kvar något slags regelbunden kontakt. Dessutom har ett barn rätt att veta sitt ursrpung och att känna sin släkt. Och naturligtvis sin biologiske far. Även om det skulle vara så att han inte är lämplig att ta hand om ett barn praktiskt, så är det bättre för barnet att veta vem han är, och kanske ha lite kontakt med farmor, fastrar och farbröder, kusiner o.s.v., än att bli helt utsatt i världen utan biologiska släktingar. 

Mitt ex, barnens pappa är adopterad av mammans nya man. Biopappan avslutade kontakten innan sonen var ett åt. Exet vet om det men inte ett ord har yppats varför och vi vet inget om eventuella kusiner eller övriga släktingar. Tragiskt tycker jag.
  • Anonym (Ts)

Tack för svaren!

Han är inte våldsam utan det är annat men vi har pratat och jag tror det kan bli bättre.

Är också rädd för att vi kommer bråka om allt och tänker att det inte är bra för barnet.

Men det kommer nog lösa sig på nått sätt , ska prata mer med kurator på MVC och kanske med socialen också.

Det skulle nog gå att vara ensam också men jag skulle ev behöva t.ex stödfamilj.

Men pappan vill ju vara med i bilden.. egentligen skulle han helst vilja ha ensam vårdnad säger han men tror inte det skulle vara så bra.

• Anonym (ööö)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-16 00:03:37 följande:

Tack för svaren!

Han är inte våldsam utan det är annat men vi har pratat och jag tror det kan bli bättre.

Är också rädd för att vi kommer bråka om allt och tänker att det inte är bra för barnet.

Men det kommer nog lösa sig på nått sätt , ska prata mer med kurator på MVC och kanske med socialen också.

Det skulle nog gå att vara ensam också men jag skulle ev behöva t.ex stödfamilj.

Men pappan vill ju vara med i bilden.. egentligen skulle han helst vilja ha ensam vårdnad säger han men tror inte det skulle vara så bra.

Varför skulle han ha ensam vårdnad? Vill inte du ha vårdnad? 
Svar på tråden Kan jag adoptera bort barn utan pappans tillåtelse?