• Jan 2014

    Krav för att få planerat kejsarsnitt?

    Väntar mitt 4e barn och önskar denna gång planerat kejsarsnitt, då jag fick reda på när jag födde mitt 3e barn att min kropp inte kan starta en förlossning själv, utan jag behöver sättas i gång (vilket alla 3 har gjorts). Anledningen är att min livermodertapp sitter så bakåtriktad att bebisarna inte kan trycka ner så jag kan öppna mig naturligt. Mitt första barn lät man mig gå 2 veckor övertiden och jag fick en igångsättning pga för lite fostervatten. Man konstaterade då att hon börjat ta av sig själv, och föddes tillväxthämmad och har idag neurologiska besvär.

    Sista förlossning hade jag förlossningsvärkar i över 1 månad som var kraftiga men som stannade av efter några timmar, sista 5dagarna innan jag födde hade jag regelbundna värkar och fick morfin för att sova, till slut blev jag igångsatt på 3 olika sätt innan de gav värka. Man kunde se att barnet inte mådde bra, då hjärtljuden gick upp o ner och barnmorska satt i rummet och övervakade. Jag fick då nervsmärta som tog bort alla tankar på förlossningsmärta från ischias nerven, man satte då epudural (man trodde det var förlossningsvärkar) vilket gjorde det värre och barnmorska blev mer o mer orolig, till slut så bad hon mig prova krysta trots jag inte var fullt öppen och hon öppnade upp mig sista biten. Därefter föddes dottern snabbt men hon föddes med navelsträngen runt halsen 2 varv och jag förlorade

    över 1liter blod. Nervsmärtan släppte inte, men kom inte lika tät. Läkaren på BB sa att man kan få det vid en misslyckad epudural men jag fick det redan innan. Smärtan satt i 3-4månader efter förlossningen.

    Summa av det hela, jag kan inte starta förlossning själv utan måste bli igångsatt, jag är livrädda att förvärra min rygg eller att jag ska få bestående ischias. Dessutom vågar jag inte lita på att min kropp säger ifrån som den ska. Tror ni jag kan få igenom planerat kejsarsnitt?

  • Svar på tråden Krav för att få planerat kejsarsnitt?
  • madame8790

    Jag har svårt att se att de inte skulle vilja boka in dig på kejsarsnitt. Du är ett solklart fall i mina ögon.

Svar på tråden Krav för att få planerat kejsarsnitt?