EricaCarlsn79 skrev 2021-11-11 15:52:40 följande:
Men jag tänker att det är bra att dom får känna av varandra lite..? Jag kan ju presentera honom som en vän till en början?
Går mot stfömmen här och säger att tre månader kan vara alldeles utmärkt lång tid ;)
Det beror på så många olika omständigheterna och bara du kan svara på om det är bra att göra det för just dina barn.
Men saker som påverkar är barnens ålder, barbets mående, om man presenterat dem för andra partners som försvunnit ur deras liv osv.
Tvärtom mot vad någon skrev ovan så tänker jag att yngre barn - tidigt i relationen, äldre barn senare..riktigt små barn har ingen uppfattning om "kompis eller partner" och kompisar tar man ju hem ibland. Äldre barn bör man prata med först eftersom jag inte tror på att lura dem, men man kan ändå träffas under "kompisförhållanden" även om man är öppen med att man träffat ngn ny (dvs man behöver inte sitta ihopklistrade med varandra, kanske inte sova över, pussas hela tiden osv).
Jag tänker som du - är det någon jag vill skall vara delaktig i barnens liv i framtiden är det bättre att se om de funkar med varandra INNAN det blir alltför mycket allvar. Funkar de inte så är det ingen ide att fortsätta relationen. Funkar de bra kan man låta den utbecklas och satsa mer. Det är betydligt svårare om man kommit till punkten "vill satsa allt o flytta ihop" (som man kanske vill efter ngt år iallafall). Då ska man plötsligt presentera för barnen och sedan kan det gå alltför fort, även om de kommer överens eller inte. Och kommer de inte överens, ja då är det svårare att avsluta eftersom man själv kommit till "jag vill leva med denna person" stadiet.
Själv träffade jag min mans dotter efter ca 3 månader. Hon var bara runt året då och hade vi inte klickat hade han avslutat det med mig (det sa han såklart inte till mig innan..). Nu klickade vi och då fortsatte vi träffas. Nu har vi varit gifta en herrans massa år ;)
Hade jag däremot separerat idag hade jag inte sett att jag skulle vilja ha ngn ny partner i mina barns liv utan en ny partner hade varit någon jag tröffat varannan vecka troligen, på barnfri tid. Jag hade helt enkelt inte velat blanda in någon ny i deras uppfostran, vilket jag anser självklart att en ny partner som träffar barnen vardagligt bör vara. Eller så känns det nu iallafall ;)