• Soft

Diagnos? Orolig

Hej, vår dotter på 3år och 4 mån. Har vredesutbrott som kan pågå allt från 15-50 min. Hon blir hysterisk går ej att få kontakt med henne, hon är aldrig våldsam.
    Det har i stort sett bara skett hemma, någon gång borta men då har vi varit med. Inga utbrott på förskolan eller om hon tex är hos mormor och morfar.
    Nu har vi problem med ytterkläder och får panik, det är knöligt. Hon vägrar ta på sig och vill inte till förskolan och väljer att bara sitta inne nu när det är kallt eller regnar.
    Känns inte som någon trots mot oss, utan verkligen ångest över kläderna.
    vanlig kläder är det inget problem med.
    Inget avvikande i hennes språk eller motorik.Har ögonkontakt. Inget problem att avbryta aktiviteter. Sover oftast hela nätter.
    Upplever henne dock som väldigt orolig/blyg rädd för att göra bort sig.
    Hon är inget barn som tar första kontakten, man får hjälpa henne på trave. Men efter det är det inget problem med lek.
    Hon är snäll, för snäll vågars ej säga ifrån om någon tex tar ifrån henne någon leksak eller något annat händer.
    Förskolan säger att hon är blyg/ försiktig men annars inget avvikande.
    BVC har ej sett något avvikande.
    Men vår vardag är kaos med utbrott och nu denna klädgrejen som påverkar hela familjen.

Vi börjar bli oroliga för att hon har någon diagnos, att detta är starten på något.
    Ni som har barn med högfungerande autism eller adhd. När märkte ni att ert barns beteende var avvikande och hur yttrade det sig?
    Bör vi vara oroliga?

• Svar på tråden Diagnos? Orolig
  • neverpreggo

Varför flera trådar istället för att hålla sig till en?

• Soft

För det kändes som jag kanske lagt det i fel forum?

• Nivinella

Vår flicka fick vredesutbrott på dagis mest. Hon har ingen diagnos idag och går i högstadiet. Men vi förstod det som att förskolepersonalen misstänkte det. Jag tycker det låter som att ni ska uppmuntra henne till att sätta gränser mot kompisar. Hon behöver göra det och om hon börjar med det tror jag vredesutbrotten blir färre på sikt. Jag misstänker att ni liksom håller henne för hårt på så sätt att hon inte vågar visa vem hon är och vad hon behöver. Är ett barn försiktigt och lite blygt behöver hon uppmuntras till att våga ta plats och "va lite obekväm". Diagnoser sätts inte så tidigt, eftersom mycket händer i den åldern. Låt henne va barn och göra knäppa saker och kladda ner sig även när andra är med, så får ni tids nog reda på vem hon är. Jag förstår om du oroar dig. Jag tror inte hon har en diagnos. Högfungerande autism är inget problem. Personer med den diagnosen fungerar väl och kan ha högt uppsatta positioner i samhället. Mer ett sätt att va. Oro smittar och hon känner av den och situationen kan förvärras av det. Inte lätt att va barn och mamma.. kram

• Soft

Tack för svar. Vredesutbrotten var vi ej oroliga för först, tänkte att hon tog ut det hemma som hon inte fick ur sig under dagen på tex förskolan.
    Det är mest nu när det här med kläderna började krångla, att hon får panik.
    Något som jag har förstått är vanligt vid olika diagnoser som Adhd/autism.
    Precis inte rätt att vara orolig mamma, man blir bara så olycklig när man ser att ens barn inte är som de brukar och verkar må dåligt/ledsna.
    Man vill bara förstå vad det kan vara för att få redskap för att underlätta hennes vardag så mycket som möjligt.

Svar på tråden Diagnos? Orolig