• Anonym (Orolig)

Gallan eller cancer

Hej!

Jag vet att ni inte är doktorer, men jag vill ändå veta om det finns någon därute som känner igen sig.

Jag har under en tid haft ont under höger revben och ut bak i ryggen på höger sida. Jag har även en strålande känsla i höger skulderblad/ Axel och ut i armen.

Det molar mest, och det kommer oftast på em. Spelar ingen roll vad jag äter, jag får ont ändå.

Blir bättre när jag vilar och på morgonen känner jag oftast inget.

Jag har ju såklart googlat och då får jag upp bukspottkörtel cancer, gallcancer osv.

Men jag upplever inte att det är de har typiska gallbesvären som det står om på nätet.

Jag är 45 år så jag är inte lastgammal. Röker inte dricker ibland och är normalviktig. Jag har inte heller gått ner i vikt eller känner mig trött osv. Mår som vanligt förutom att jag har ont i stort sett varje dag. Nu fick jag ont efter maten, men känner mig bättre när jag ligger och vilar.

Jag har en läkartid om ett par veckor.

Är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Gallan eller cancer
  • Anonym (F)

Kan mycket väl vara gallan. Kan också vara cancer så klart. Kan också vara nåt som du inte har tänkt på. Har själv haft problem med gallsten men för mig strålade det inte ut emot ryggen iaf, och verkligen inte ut i axel/arm. Kan lika gärna vara gallan ändå.

• Anonym (AF)

Jag har tagit bort gallblåsan då jag hade problem med gallsten.
    Smärtan gjorde ont som du beskriver fast ändå inte. Jag hade mera anfall.

Jag fick anfall ca 1gång i veckan eller varannan vecka. Det började alltid med en svag molande värk som du beskriver vid ca 20.00. Sen eskalerade det till att göra så förbannat ont så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Från ca midnatt så vankade jag fram och tillbaka mellan kök och vardagsrum i 3-4 timmar när det gjorde som ondast. Sen avtog värken på ca 1 tim. 

Det hjälpte inte att vila, gick inte heller att vila.
    I mitt fall så kom de flesta anfallen i samband med att jag ätit fet mat, men det var inte alltid så.

• Anonym (D)

Jag är en kvinna på 31 år och jag får dunderont höger sida flank och mage med jämna mellanrum och helt oberoende på vad jag har ätit. Det brukar börja som smärtsam molvärk men ibland blir det brutalt ont mer som kramp. Ibland kör jag typ in näven i sidan eller i ryggen för att trycka på smärtan - den typen av ont. Har haft så i flera år, sedan jag var 18 år typ.

• Anonym (Orolig)

Det är därför jag är orolig att det är något annat fel.

För jag får inte jätte ont. Men tillräckligt ont för att jag ska störas av det.

Känner dock att det blir bättre när jag vilar.

Hade haft den skärande smärtan osv ont vid det mat, hade jag nog känt mig mera lugn än jag gör nu.

• Anonym (F)

Det måste inte göra jätteont eller vara skärande för att vara gallan.

• Anonym (tarmen)

'Ont under höger revben och ut bak i ryggen på höger sida' kan vara typiskt tarmen, med åldern blir tarmarna mindre elastiska och töms de inte som de ska kan det göra ont. Prova någonting lätt laxerande.

• Anonym (Orolig)

Jag upplever att det känns bättre Oxå när jag får vila och sträcka ut mig.

• Anonym (kan)

Det kan även vara tarmarna. Testa att ta microlax eller något sådant. 

Jag har problem med gallan så jag kan inte längre äta äpplen eller gurka samt en massa annat. OM jag inte sköter mig  prickfritt länge innan. 

För mig blir det bättre när jag äter vissa saker och undviker annat. 

Gröna grönsaker tex, särskilt grön paprika, men ärtor går bra. Gurka, äpplen och fet mat är inte bra.  

En smoothie på laktosfri hallonyoghurt (är inte laktosintolerant, men upplever att jag mår bättre av att inte använda så mycket laktos så jag  reserverar mitt laktosintag till ost och smör på mackan), blåbär och boveteflingor är en favorit till frukost. 

Citrusfrukter  är också bra, hela frukten alltså, inte bara juicen. 

Kikärtor och linser är bra. Nötter till mellanmål brukar jag ta, enkelt och gott men tänk på att ta en näve bara, de är ju även feta. 

• sextiotalist
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-14 18:15:27 följande:

Hej!

Jag vet att ni inte är doktorer, men jag vill ändå veta om det finns någon därute som känner igen sig.

Jag har under en tid haft ont under höger revben och ut bak i ryggen på höger sida. Jag har även en strålande känsla i höger skulderblad/ Axel och ut i armen.

Det molar mest, och det kommer oftast på em. Spelar ingen roll vad jag äter, jag får ont ändå.

Blir bättre när jag vilar och på morgonen känner jag oftast inget.

Jag har ju såklart googlat och då får jag upp bukspottkörtel cancer, gallcancer osv.

Men jag upplever inte att det är de har typiska gallbesvären som det står om på nätet.

Jag är 45 år så jag är inte lastgammal. Röker inte dricker ibland och är normalviktig. Jag har inte heller gått ner i vikt eller känner mig trött osv. Mår som vanligt förutom att jag har ont i stort sett varje dag. Nu fick jag ont efter maten, men känner mig bättre när jag ligger och vilar.

Jag har en läkartid om ett par veckor.

Är det någon som känner igen sig?

Troligen gallan, för om man får smärtor av de cancertyper du nämner. Då är det kört om man snällt säger. Så har du haft dessa smärtor i några månader, så kan du nog släppa cancer.

Gallbesvär kan var förjäkliga

• Anonym (Orolig)

Jag har provat magmedel i några dagar, så jag har tömt magen varje dag, eller tarmen rättare sagt. Men jag har ff ont på samma ställe.

• Tow2Mater

Du säger det spelar ingen roll vad du äter; vad har du provat utesluta ur kosten en vecka eller två?
    Har du inte provat föreslår jag prova uteslut allt med sädesslag och se om det påverkar.

• Anonym (Yy)

Jag hade problem med gallan förra året och blev sen opererad. Det som jag kan säga talar emot att det är gallsten är att när du har ett anfall ät det omöjligt att vara still. Det var otänkbart att ligga stilla när det körde igång.

Prova att äta kost som är "snäll' mot gallan o se hur kroppen reagerar!

• Spucks

Var du inte hos läkaren?

Jag hade smärtor för flera år sedan som nästan exakt betedde sig som smärtor vid gallsten - jag hade dock inga gallsten, men ett besök hos ortopeden och problemet är borta sedan dess. Det visade sig att något var på kläm i min rygg (vet inte exakt vad det var). Det var alltså inte smärtor som kom från famsidan och strålade ut i ryggen, utan tvärtom. Tog några sekunder för ortopäden att vrida mig på ett konstigt sätt för att "avklämma" mig.

• Anonym (Tveksam)

Tycker inte det låter som gallan, farmförallt inte med axelsmärta. 

Och precis som någon annan sa - har man ett gallstensanfall så kan man inte ligga stilla. Jag hade 1-3 anfall per dag, jag lovar, ligga stilla var det sista jag gjorde. Diklofenak rektalt mildrade det hela. 

När jag hade det som värst kunde jag inte äta något som innehöll salt bland annat. 

Men för att ge dig några konkreta råd och tips.
    1. Googla ICKE. Tro mig snart har du även prostatacancer som kvinna eller livmoderhalscancer som man vilket är i princip omöjligt. 

2. Under pågående smärta - sök AKUT läkare. Då kan de undersöka dig på rätt sätt.

3. Ring och prata med 1177 eller kontakta en vårdcentral för att få tid när det inte är akut. 

• Anonym (F)
    Anonym (Tveksam) skrev 2021-11-21 22:22:15 följande:

Tycker inte det låter som gallan, farmförallt inte med axelsmärta. 

Och precis som någon annan sa - har man ett gallstensanfall så kan man inte ligga stilla. Jag hade 1-3 anfall per dag, jag lovar, ligga stilla var det sista jag gjorde. Diklofenak rektalt mildrade det hela. 

När jag hade det som värst kunde jag inte äta något som innehöll salt bland annat. 

Det är inte alls så att man inte kan ligga still, alla upplever det olika. Jag hade gallstensbesvär i över ett halvår i sträck men aldrig särskilt tuffa smärtor, en vän till mig hade också besvär av och till i säkert ett år innan hon opererades och hade inte heller som du beskriver.
  • Anonym (..jag)

Jag har både opererat bort gallblåsan och haft inflammation i bukspottkörteln. Tycker symtomen du beskriver ändå låter som att du har problem med gallan. Jag hade samma symtom som dig förutom att det gjorde jätte jätte ont men det behöver integration jätte ont utan kan mola oxå. När jag hade inflammation i bukspottkörteln hade jag en känsla av typ fjärilar i magen och det gjorde mer ont mot vänster sida som strolade ner mot naveln.

Det är vanligt att få gallsten om man varit gravid tex eftersom man då både går upp pch ner snabbt i vikt

• Anonym (Lina)

Hur gick det ts? Vad hade du för något? 

Svar på tråden Gallan eller cancer