• Gizzmos

Utländsk barnuppfostran

Hej! Undrar hur det ser ut på övriga platser i landet - har ni på er ort problem med utländska föräldrar som inte har koll på sina barn?

Bor på mindre ort och runt 2018 fick vi hit enorma mängder syrier/afghaner. Tyvärr har detta verkligen inneburit en förändring och problem.

Vi mellanlandade (sålde vårt hus och fick inte tillgång till vårt nya på ett tag) i en lägenhetsbyggnad på vår lilla ort runt 2018, då var det ett flyktingboende mitt över vägen. Föräldrarna hade verkligen noll koll och jag anmälde flertalet gånger till soc men inget hände. Man lät tex barnen springa ut mitt i vintern utan skor. En pappa la ned sitt spädbarn på en handduk på en snöhög (bebisen hade bara vanlig body och byxor på sig, varken overall eller mössa) och kommunen fick sänka hastigheten i hela området för barnen sprang rätt ut i vägen och höll dagligen på att bli överkörda. Det fanns massa tomt kring boendet, ändå cyklade barnen på vår lägenhetsbyggnads parkering och både utsatte sig för risk och repade flertalet bilar.

På öppna förskolan på sista tiden har det diskuterats att dessa barn tar över och förstör för andra barn på lekplatserna (puttar undan andra barn när dom vill ha en viss gunga, kör i full fart med såna små ?elbilar? inne på lekplatsen (där det står att det t.om är cykelförbud) så man vågar inte låta sina små barn gå en meter ifrån en pga risken av bli påkörd osv).

Förra helgen var vi på en mysig liten marknad och där hade en utställare tagit med lite djur som barnen kunde få titta på. Alla ?svenska? barn går fint fram med sina föräldrar pch tittar, djuren är väldigt tama så man kan klappa dom osv.. Plötsligt kommer en klan med utländska barn, mellan 4-10 år gamla kanske, ungefär 10 st. Springer fram och knuffar iväg/klättrar över vår vagn som vi ställt en liten bit från staketet (alltså en unge på riktigt var halvt nere i vår åkpåse för att den tvunget behövde KLÄTTRA över vår vagn??) dom puttar undan alla andra barn, klättrar upp på staketet och står där och SKRIKER. Djuren blir stressade och börjar springa i cirklar. Personerna som hade med djuren försöker få dom att sluta klättra upp på staketet och få dom att första att dom inte kan skrika så - men barnen totalt ignorerar detta och fortsätter. Jag börjar då kolla mig omkring- VART är föräldrarna? Som vanligt står dom i en klunga och diskuterar, ingen kollar en gång bort mot barnen. Stod ändå en stund och iakttog för tänkte att dom MÅSTE ju också höra hur barnen skriker- men icke en gång att dom vände huvudet mot barnen.

Är detta en kulturgrej? Har man inga kösystem? Har man helt enkelt inte koll på sina barn? Menar man då att andra ska uppfostra? Det går ju inte när dessa barn aldrig lyssnar på tillsägelse.

Verkligen blivit en helt ohållbar situation här och tråkigt när man ständigt ska behöva säga till sina egna barn ?nej så som dom barnen gör får du absolut inte göra?.

Fullt medveten om att detta inlägg blir otroligt generaliserat, så ha gärna i åtanke att självklart inte alla som kom hit är på detta vis och att det självklart finns även svenska föräldrar som inte har koll, men detta har verkligen blivit en stor grej som diskuteras av personal på förskola osv också då man verkligen inte vet hur man ska hantera denna ohållbara situation.

• Svar på tråden Utländsk barnuppfostran
  • Tom Araya
    Spucks skrev 2021-11-21 16:27:23 följande:
    Precis. Om de bara leva med varandra, för svenskarna håller sig borta från "klanen" och "de jävla ouppostrade utlänningar" blir det ju inte lättare att förstå vad som förväntas i landet. Och så är det dessutom också svårt att bara sådär ställa om sin uppfostran (föräldrar) och anpassar sig till det (barnen). Det behövs ju även ett förstående till varför saker görs som de görs i ett visst land och en acceptans för resonerandet.
    Sedan är fysisk våld som smäck och örfilar - oftas även grovare än så - en självklart del av uppfostran i de flesta delar av världen. Fast det får de ju inte göra i Sverige, så det blir svårare för föräldrarna att veta hur de ska göra med sina barn när andra ser på.
    Så är det.

Ytterligare en faktor är att ungarna som är vana vid en relativt sträng fostran hemma får svårt att hantera den frihet och tolerans som finns ute i samhället när deras föräldrar inte närvarar.
  • Tukt
    Gizzmos skrev 2021-11-21 08:17:59 följande:

Hej! Undrar hur det ser ut på övriga platser i landet - har ni på er ort problem med utländska föräldrar som inte har koll på sina barn?

Bor på mindre ort och runt 2018 fick vi hit enorma mängder syrier/afghaner. Tyvärr har detta verkligen inneburit en förändring och problem.

Vi mellanlandade (sålde vårt hus och fick inte tillgång till vårt nya på ett tag) i en lägenhetsbyggnad på vår lilla ort runt 2018, då var det ett flyktingboende mitt över vägen. Föräldrarna hade verkligen noll koll och jag anmälde flertalet gånger till soc men inget hände. Man lät tex barnen springa ut mitt i vintern utan skor. En pappa la ned sitt spädbarn på en handduk på en snöhög (bebisen hade bara vanlig body och byxor på sig, varken overall eller mössa) och kommunen fick sänka hastigheten i hela området för barnen sprang rätt ut i vägen och höll dagligen på att bli överkörda. Det fanns massa tomt kring boendet, ändå cyklade barnen på vår lägenhetsbyggnads parkering och både utsatte sig för risk och repade flertalet bilar.

På öppna förskolan på sista tiden har det diskuterats att dessa barn tar över och förstör för andra barn på lekplatserna (puttar undan andra barn när dom vill ha en viss gunga, kör i full fart med såna små ?elbilar? inne på lekplatsen (där det står att det t.om är cykelförbud) så man vågar inte låta sina små barn gå en meter ifrån en pga risken av bli påkörd osv).

Förra helgen var vi på en mysig liten marknad och där hade en utställare tagit med lite djur som barnen kunde få titta på. Alla ?svenska? barn går fint fram med sina föräldrar pch tittar, djuren är väldigt tama så man kan klappa dom osv.. Plötsligt kommer en klan med utländska barn, mellan 4-10 år gamla kanske, ungefär 10 st. Springer fram och knuffar iväg/klättrar över vår vagn som vi ställt en liten bit från staketet (alltså en unge på riktigt var halvt nere i vår åkpåse för att den tvunget behövde KLÄTTRA över vår vagn??) dom puttar undan alla andra barn, klättrar upp på staketet och står där och SKRIKER. Djuren blir stressade och börjar springa i cirklar. Personerna som hade med djuren försöker få dom att sluta klättra upp på staketet och få dom att första att dom inte kan skrika så - men barnen totalt ignorerar detta och fortsätter. Jag börjar då kolla mig omkring- VART är föräldrarna? Som vanligt står dom i en klunga och diskuterar, ingen kollar en gång bort mot barnen. Stod ändå en stund och iakttog för tänkte att dom MÅSTE ju också höra hur barnen skriker- men icke en gång att dom vände huvudet mot barnen.

Är detta en kulturgrej? Har man inga kösystem? Har man helt enkelt inte koll på sina barn? Menar man då att andra ska uppfostra? Det går ju inte när dessa barn aldrig lyssnar på tillsägelse.

Verkligen blivit en helt ohållbar situation här och tråkigt när man ständigt ska behöva säga till sina egna barn ?nej så som dom barnen gör får du absolut inte göra?.

Fullt medveten om att detta inlägg blir otroligt generaliserat, så ha gärna i åtanke att självklart inte alla som kom hit är på detta vis och att det självklart finns även svenska föräldrar som inte har koll, men detta har verkligen blivit en stor grej som diskuteras av personal på förskola osv också då man verkligen inte vet hur man ska hantera denna ohållbara situation.

Förutsätter att din fråga är seriöst menad, även om tråden med automatik fylls av... 
    Men ja, i olika länder uppfostrar vuxna barn olika.
    I Sverige ställer vi ofta gradvis krav på våra barn med avsikt att de ska bli självgående så tidigt som möjligt. Poängen är att de  ska ut i världen, plugga och förverkliga sig själv. Utöver att vi vuxna gärna vill ha tillbaks vår frihet vi hade innan vi skaffade barn.
    I vissa kulturer av den typen du beskriver så ger man barn, men främst då pojkar väldigt mycket frihet fram till tonåren, då kommer det dess då mer. Man förväntas gifta sig, bilda familj och där vara självgående.
    Lägger ingen värdering i de olika synsätten, men förstår såklart det kan vara ett problem, även om jag själv varit förskonad från det.
  • Anonym (X)
    Gizzmos skrev 2021-11-21 10:03:17 följande:

Menade klan som i större grupp människor.

Ordet klan har inte den betydelsen.
  • Lilalampa
    Anonym (X) skrev 2021-11-21 17:24:58 följande:

Ordet klan har inte den betydelsen.

Synonymer till klan: (enligt synonym.se)

stam, ätt, släkt, familj; kotteri, klick, gäng, lag, sammanslutning

Vad betyder klan?

större grupp personer som hålls samman av släktskap eller andra lojaliteter (speciellt om sådana i Skottland och på Irland);

(allmännare) grupp personer (släktingar) samlade kring en ledande gestalt:

Kennedyklanen
  • Trudy86

Vill inte bortförklara något eller så, men vill lägga till att många barn som kommit hit har bott hela eller större del utav sitt liv i flyktingläger och en stora skara utav dem har sett alla dess hemskheter utav krig. De bär på stora sår de själva inte kan förstå eller hantera.

Det samma gäller de vuxna som tvingats fly från alla hemskheter. De bär på tunga saker som kan ha gjort att de inte riktigt fungerar längre.

Här prata det vilt om stress och ångest. Vad tror ni att de som levt ett liv med dagliga bombningar, död och förstörelse gör? Bara för att man kommit någon annan stans betyder inte att man mår bra igen. Krig och andra hemskheter setter sig ljupt i människor och utan hjälp kommer man aldrig ifrån det helt.

Ska även tillägga att även jag har tagit ett steg från lekland. Det efter att en utav mina döttrar fick en stor bit utav sitt hår bortrivet då en liten kille ville åka först ned från en attraktion. Han var utländsk men hans papp kom direkt och tog tag i saken. Han till och med bjöd min dotter på en glass och dubbel kollade med henne att hon var ok. Ett guld korn till pappa om jag får säga det själv.

Jag själv har utländsk kille och vi har våra olikheter vad gäller barnen men vi kommer alltid till en mitt punkt som känns bra för båda.

• Anonym (X)

Ja. Inte utbytbart mot Ts tänkta större grupp människor alltså.

Tack för att du visade TS det.

Lilalampa skrev 2021-11-21 20:18:56 följande:

Synonymer till klan: (enligt synonym.se)

stam, ätt, släkt, familj; kotteri, klick, gäng, lag, sammanslutning

Vad betyder klan?

större grupp personer som hålls samman av släktskap eller andra lojaliteter (speciellt om sådana i Skottland och på Irland);

(allmännare) grupp personer (släktingar) samlade kring en ledande gestalt:

Kennedyklanen

• Anonym (suck)
    Trudy86 skrev 2021-11-21 20:52:36 följande:

Vill inte bortförklara något eller så, men vill lägga till att många barn som kommit hit har bott hela eller större del utav sitt liv i flyktingläger och en stora skara utav dem har sett alla dess hemskheter utav krig. De bär på stora sår de själva inte kan förstå eller hantera.

Det samma gäller de vuxna som tvingats fly från alla hemskheter. De bär på tunga saker som kan ha gjort att de inte riktigt fungerar längre.

Här prata det vilt om stress och ångest. Vad tror ni att de som levt ett liv med dagliga bombningar, död och förstörelse gör? Bara för att man kommit någon annan stans betyder inte att man mår bra igen. Krig och andra hemskheter setter sig ljupt i människor och utan hjälp kommer man aldrig ifrån det helt.

Ska även tillägga att även jag har tagit ett steg från lekland. Det efter att en utav mina döttrar fick en stor bit utav sitt hår bortrivet då en liten kille ville åka först ned från en attraktion. Han var utländsk men hans papp kom direkt och tog tag i saken. Han till och med bjöd min dotter på en glass och dubbel kollade med henne att hon var ok. Ett guld korn till pappa om jag får säga det själv.

Jag själv har utländsk kille och vi har våra olikheter vad gäller barnen men vi kommer alltid till en mitt punkt som känns bra för båda.

Så jävla mycket skitsnack... Majoriteten av invandrarna i Sverige är inte offer för krig, utan de är lycksökare som vill snylta på systemet.
  • Jonnynilsson
    Anonym (suck) skrev 2021-11-22 02:29:04 följande:
    Så jävla mycket skitsnack... Majoriteten av invandrarna i Sverige är inte offer för krig, utan de är lycksökare som vill snylta på systemet.
    Väldigt sant. Endast en lägre andel flyktingar nämligen de så kallade kvotflyktingarna hämtas från flyktingläger eller liknade förhållande. De hemska scener man visar i media på flyktingläger har inget med majoriteten av våra flyktingar att göra. De stackarna du sett på tv sitter nämligen fortfarande kvar i flyktinglägren helt oförmögna at ta sig därifrån.

Majoriteten av flyktingar som har kommit till vårt land för att dra nytta av välfärden har betalat stora summor till flyktingsmugglare.
  • Mrs Moneybags

När du säger utländska...menar du kineser, afghaner (som du nämner) eller amerikaner, chilenare etc? Uttrycket utländsk uppfostran innefattar ju allt som inte är svenskt. Dvs även norskt. Hela jorden förutom Sverige är "utländsk". 

Det är bra att uttrycka sig specifikt om man har en specifik fråga. 

Som du säkert vet är vi minst 30% i landet med utländsk bakgrund och jag kan lova dig att de flesta av oss inte har någon gemensam uppfostringsmetod som innefattar att störa, förstöra eller jäklas på andra sätt. 

• Trudy86
    Anonym (suck) skrev 2021-11-22 02:29:04 följande:

Jag skrev aldrig alla någon stans. Ja la in en input om att visa bär på hemskheter som begränsar tillvaron. Alla de jag känner som kommer ifrån krigshärjade platser studerar, letar jobb eller har jobb. Dra inta alla över en kam pga av vad några gör. De finns de som är födda här som snyltar också.
  • Trudy86
    Jonnynilsson skrev 2021-11-22 07:41:26 följande:

Väldigt sant. Endast en lägre andel flyktingar nämligen de så kallade kvotflyktingarna hämtas från flyktingläger eller liknade förhållande. De hemska scener man visar i media på flyktingläger har inget med majoriteten av våra flyktingar att göra. De stackarna du sett på tv sitter nämligen fortfarande kvar i flyktinglägren helt oförmögna at ta sig därifrån.

Majoriteten av flyktingar som har kommit till vårt land för att dra nytta av välfärden har betalat stora summor till flyktingsmugglare.

Jag skrev aldrig alla. Mitt inlägg var en input om att några har haft det tuffare än vad vi kan förstå och det speglas i deras vardag.

Jag har jobbat mycket med barn från krigshärjade platser som spenderat många år i lägger. Så jag skriver om det jag vet. Att de flesta flyktingar som hamnar i flyktingläger blir kvar där vet jag mycket väll om. Och det är avskyvärt att folk ska behöva bo så.

Mitt inlägg var en input om att alla har olika bakgrund o h bagase med sig. Resten utav världen ser inte ut som Sverige modellen. En stor bit av världen lär man aldrig ut att säga tack när man får något. Kö system finns inte överallt. I många länder måste du skrika och stoja för att få din tur. Barn upp fostran är olika från plats till plats. I många länder lär inte föräldrar ut hur man ska bete sig och vara för de anser att barn förstår inte. Jag kan fortsätta hur länge som helst. Men ni förstår vart jag vill komma.

För oss så är allt solklart för vi är uppfostrade med det. För andra så är vi konstiga som gör som vi gör och vise versa.

Nu kommer det bli rama skrik i denna tråd men det bästa för att hjälpa utomkomna att förstå vårat sett och varför vi värnar om artighet, vänlighet ?m.m är att lära känna dem och prata om saker och ting. Jag har lärt mig mycket genom mina syriska, pakistanska och somaliska vänner och jag har nog lärt dem något också. Förändring sker genom handling.
Svar på tråden Utländsk barnuppfostran