Anonym (Hepp) skrev 2021-11-22 21:05:15 följande:
Öh va? Jag vill ha svar som stämmer, varken mer eller mindre. Vi har inte fått ändan ur att skilja oss, och nu undrar jag om det finns nån anledning till att göra det. Alltså, vad har vi att vinna på att skilja oss och vad har vi att vinna på att inte göra det (och omvänt: vad har vi att förlora). Jag har seriöst ingen aning om vad som är fördelarna som du pratar om med att stå som gift (mer än det jag fått fr Andreas ovan), verkligen enda anledningen till att vi inte skiljt oss är att vi inte fått ändan ur. Men du får väldigt gärna upplysa mig, både om vad de fördelar du pratar om är, och vad nackdelarna du också nämner är :) Jag har inte tänkt blunda för något och ja, självklart spelar det roll vad folk skriver, annars hade det ju varit ganska meningslöst att fråga?
Jag utgick ifrån att det nämligen brukar finnas en anledning till att man inte skiljer sig redan från början av separationen. Varför separerar man utan att skiljas? Man orkar göra slut, söka ny bostad, flytta, köpa nya möbler etc och allt vad det innebär men orkar inte klicka i en blankett på nätet?
Att fortsätta ett äktenskap handlar ju bland annat om att man är skyldiga att försörja varandra, man kan tex inte ansöka om diverse bidrag då ens partner ska bidra med sin del. Lån har det pratats om här ovanför. Allt ni har köpt under tiden ni fortfarande har varit gifta ska ju egentligen delas lika på vid en skilsmässa eftersom det antas ha köpts till ett gemensamt hem.
Står ni fortfarande på gemensamma lån och gemensamt ägande på fastigheter etc måste ju även det ingå i bodelningen och fördelas rättvist.
Ni är ju fortfarande arvsberättigad efter varandra som gifta. Ett testamente som säger något annat kan i värsta fall bli ogiltigt om ni kvarstår som gifta.
Försäkringar kan vara ogiltiga på olika sätt
Och så vidare..
Huruvida detta är nackdelar eller fördelar beror ju helt enkelt på om du vill fortsätta vara gift eller inte.