• Anonym (Hepp)

För- och nackdelar med att ta ut skilsmässa?

Jag och min äkta hälft har varit separerade i många år, men inte fått ändan ur att ta ut skilsmässa. Folk frågar om vi inte ska skilja oss snart, och jo, det ska vi väl, men samtidigt, vad är problemet att fortsätta vara gifta? Alltså, ur social trygghet/lagsynpunkt, vilka för- och nackdelar finns det med att ta ut skilsmässa? Vilka för- och nackdelar finns det att inte göra det?

• Svar på tråden För- och nackdelar med att ta ut skilsmässa?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ulrika) skrev 2021-11-22 21:11:27 följande:

Det beror lite på hur ni lever. Han ni barn? Gemensamma? Äger ni några boenden? Tillgångar? Pengar på banken? Företag?
    Allt sådant ska ingå i en bodelning... (om någon av er kräver att det ska delas lika)

Gemensamma vuxna utflyttade barn. Ingen av oss äger vårt boende. Lite pengar på banken, men inga tillgångar i övrigt. Inga företag. Men det här med bodelning igen, är det nåt man måste göra alltså?? Jag har tagit mina saker, och exet har tagit sina saker, det är ju inget vi överhuvudtaget funderat över att vi skulle göra på nåt annat sätt...
  • Fjäril kär
    Anonym (Hepp) skrev 2021-11-22 21:05:15 följande:

Öh va? Jag vill ha svar som stämmer, varken mer eller mindre. Vi har inte fått ändan ur att skilja oss, och nu undrar jag om det finns nån anledning till att göra det. Alltså, vad har vi att vinna på att skilja oss och vad har vi att vinna på att inte göra det (och omvänt: vad har vi att förlora). Jag har seriöst ingen aning om vad som är fördelarna som du pratar om med att stå som gift (mer än det jag fått fr Andreas ovan), verkligen enda anledningen till att vi inte skiljt oss är att vi inte fått ändan ur. Men du får väldigt gärna upplysa mig, både om vad de fördelar du pratar om är, och vad nackdelarna du också nämner är :) Jag har inte tänkt blunda för något och ja, självklart spelar det roll vad folk skriver, annars hade det ju varit ganska meningslöst att fråga?

Jag utgick ifrån att det nämligen brukar finnas en anledning till att man inte skiljer sig redan från början av separationen. Varför separerar man utan att skiljas? Man orkar göra slut, söka ny bostad, flytta, köpa nya möbler etc och allt vad det innebär men orkar inte klicka i en blankett på nätet?

Att fortsätta ett äktenskap handlar ju bland annat om att man är skyldiga att försörja varandra, man kan tex inte ansöka om diverse bidrag då ens partner ska bidra med sin del. Lån har det pratats om här ovanför. Allt ni har köpt under tiden ni fortfarande har varit gifta ska ju egentligen delas lika på vid en skilsmässa eftersom det antas ha köpts till ett gemensamt hem.

Står ni fortfarande på gemensamma lån och gemensamt ägande på fastigheter etc måste ju även det ingå i bodelningen och fördelas rättvist.

Ni är ju fortfarande arvsberättigad efter varandra som gifta. Ett testamente som säger något annat kan i värsta fall bli ogiltigt om ni kvarstår som gifta.

Försäkringar kan vara ogiltiga på olika sätt

Och så vidare..

Huruvida detta är nackdelar eller fördelar beror ju helt enkelt på om du vill fortsätta vara gift eller inte.
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Hepp) skrev 2021-11-22 21:20:15 följande:

Gemensamma vuxna utflyttade barn. Ingen av oss äger vårt boende. Lite pengar på banken, men inga tillgångar i övrigt. Inga företag. Men det här med bodelning igen, är det nåt man måste göra alltså?? Jag har tagit mina saker, och exet har tagit sina saker, det är ju inget vi överhuvudtaget funderat över att vi skulle göra på nåt annat sätt...

Så länge ni är gifta och ingen formell bodelningen är gjord kan vem som helst av er, när som helst, begära skiljsmässa och bodelning. Då ska allt in i potten och fördelas.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-11-22 21:15:51 följande:

Får hon barn kommer han räknas som pappa

Det kan bli svårt med saker som lån, speciellt bolån och bostadsköp

Det kan bli besvärligt att sälja en bostad

Får någon av er utmätning via kfm kan den andras tillgångar eventuellt bli utmätts

Får någon av er löneutmätning kom det beräknas på bådas inkomst

Vissa bidrag kommer beräknas utifrån att er båda

Ingen av er kan gifta er

Råkar en av er ut för en olycka och blir allvarligt skadad kan visst ekomiskt försörjningsansvar drabba den andra

Ni blir mer låsta hur ni kan testamentera saker

Det med försörjningsansvar vid skada låter ju mindre bra (övriga saker är inte aktuella i vårt fall)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-11-22 21:20:10 följande:
    Om du tex bygger upp ett företag, tjänar massa pengar eller ärver en förmögenhet kan din make/maka begära skiljsmässa och bodelning och något förenklat ta hälften

Detaljerna är det bäst du läser på själv.
    Ja ok, jag fattar. Nu är det ingen av oss som tjänar eller kommer att tjäna massor av pengar, så :) Vi är dessutom helt överens om vems saker och pengar som är vems.

Hursomhelst har jag ju nu fått i alla fall en viktig anledning till varför vi skulle ta ut skilsmässa av både Andreas och dig: att vi har försörjningsansvar för varandra. Så just nu överväger ju att vi borde ta ut skilsmässa trots allt, såvida ingen har några fördelar med att fortsätta att vara gifta att komma med?
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Hepp) skrev 2021-11-22 17:53:52 följande:

Jag och min äkta hälft har varit separerade i många år, men inte fått ändan ur att ta ut skilsmässa. Folk frågar om vi inte ska skilja oss snart, och jo, det ska vi väl, men samtidigt, vad är problemet att fortsätta vara gifta? Alltså, ur social trygghet/lagsynpunkt, vilka för- och nackdelar finns det med att ta ut skilsmässa? Vilka för- och nackdelar finns det att inte göra det?

Om vi antar att ni inte lever ihop eller har gemensamt hushåll så ända fördelen med att ni fortsätter att vara gifta är att ni troligtvis har vissa försäkringar där ni är förmånstagare med automatik.

Dör någon av er kommer den andra få delar av tillgångarna, om det är bra eller dåligt får ni själva avgöra.
  • Anonym (Hepp)
    Fjäril kär skrev 2021-11-22 21:21:12 följande:
    Jag utgick ifrån att det nämligen brukar finnas en anledning till att man inte skiljer sig redan från början av separationen. Varför separerar man utan att skiljas? Man orkar göra slut, söka ny bostad, flytta, köpa nya möbler etc och allt vad det innebär men orkar inte klicka i en blankett på nätet?
    Ja, faktiskt precis så :) Sen trodde jag att det var omständligare att skilja sig än att bara klicka i en blankett på nätet? Men det kanske det inte är?
    Fjäril kär skrev 2021-11-22 21:21:12 följande:
    Att fortsätta ett äktenskap handlar ju bland annat om att man är skyldiga att försörja varandra, man kan tex inte ansöka om diverse bidrag då ens partner ska bidra med sin del. Lån har det pratats om här ovanför. Allt ni har köpt under tiden ni fortfarande har varit gifta ska ju egentligen delas lika på vid en skilsmässa eftersom det antas ha köpts till ett gemensamt hem.

Står ni fortfarande på gemensamma lån och gemensamt ägande på fastigheter etc måste ju även det ingå i bodelningen och fördelas rättvist.

Ni är ju fortfarande arvsberättigad efter varandra som gifta. Ett testamente som säger något annat kan i värsta fall bli ogiltigt om ni kvarstår som gifta.

Försäkringar kan vara ogiltiga på olika sätt

Och så vidare..

Huruvida detta är nackdelar eller fördelar beror ju helt enkelt på om du vill fortsätta vara gift eller inte.

Ja, som sagt: det där med att vara försörjningsskyldig är ju en nackdel. I övrigt är allting annat som tagits upp antingen inte applicerbart eller inget som jag ser som vare sig för- eller nackdel :) Eller jo - det med försäkringar kan förstås vara ett problem, det får jag kolla upp. Utifrån de svar jag fått hittills lutar det ju åt att det är bättre att ta ut skilsmässa, dels pga försörjningsansvaret och dels pga försäkringarna. 
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Hepp) skrev 2021-11-22 21:27:36 följande:

Det med försörjningsansvar vid skada låter ju mindre bra (övriga saker är inte aktuella i vårt fall)Ja ok, jag fattar. Nu är det ingen av oss som tjänar eller kommer att tjäna massor av pengar, så :) Vi är dessutom helt överens om vems saker och pengar som är vems.

Hursomhelst har jag ju nu fått i alla fall en viktig anledning till varför vi skulle ta ut skilsmässa av både Andreas och dig: att vi har försörjningsansvar för varandra. Så just nu överväger ju att vi borde ta ut skilsmässa trots allt, såvida ingen har några fördelar med att fortsätta att vara gifta att komma med?

Ni är överens nu. Vem vet vad som händer om någon av er vinner tio miljoner.

I vissa fall kan även skatteverket börja undra och det kan bli trassligt.
  • Anonym (Läs på)

Att skilja sig är att fylla i en blankett, båda skriver på och sen skicka in. Kolla med tingsrätten.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-11-22 21:30:31 följande:
    Om vi antar att ni inte lever ihop eller har gemensamt hushåll så ända fördelen med att ni fortsätter att vara gifta är att ni troligtvis har vissa försäkringar där ni är förmånstagare med automatik.

Dör någon av er kommer den andra få delar av tillgångarna, om det är bra eller dåligt får ni själva avgöra.
    Aha det var kanske det Fjäril kär menade med försäkringar? Vet dock inte riktigt vad det skulle vara för försäkringar som den andre skulle vara förmånstagare på? Jag menar, om det blir inbrott hos mig och jag får ut på försäkringen för det så skulle det ju inte falla mitt ex in att begära en del av det, och omvänt: det skulle ju inte falla mig in att begära en del av försäkringspengar som exet fått? Vad gäller arvet har vi inte några tillgångar att tala om nån av oss, så det är av mindre betydelse (alltså varken för- eller nackdel).

Nåja, det verkar ju som att det kan vara en idé att masa sig till att ta ut den där skilsmässan trots allt då :)
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-11-22 21:34:57 följande:
    Ni är överens nu. Vem vet vad som händer om någon av er vinner tio miljoner.
    Haha nä för all del, man vet ju aldrig.  
    Anonym (Läs på) skrev 2021-11-22 21:37:08 följande:

Att skilja sig är att fylla i en blankett, båda skriver på och sen skicka in. Kolla med tingsrätten.

Jag vet verkligen inte var jag fått ifrån att det skulle vara så mycket krångligare. Men då är det ju ingen tvekan längre :)

Tack allihop för jättebra svar och hjälp!
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Hepp) skrev 2021-11-22 21:43:17 följande:

Aha det var kanske det Fjäril kär menade med försäkringar? Vet dock inte riktigt vad det skulle vara för försäkringar som den andre skulle vara förmånstagare på? Jag menar, om det blir inbrott hos mig och jag får ut på försäkringen för det så skulle det ju inte falla mitt ex in att begära en del av det, och omvänt: det skulle ju inte falla mig in att begära en del av försäkringspengar som exet fått? Vad gäller arvet har vi inte några tillgångar att tala om nån av oss, så det är av mindre betydelse (alltså varken för- eller nackdel).

Nåja, det verkar ju som att det kan vara en idé att masa sig till att ta ut den där skilsmässan trots allt då :)

Du utgår hela tiden utifrån läget nu. När någon av er blir rika, sjuka eller utfattig och ni blir osams är det för sent.

Försäkringar är framförallt liv, pension och olycksfallsförsäkring, ofta via jobb eller fack där make/maka är förmånstagare
  • Anonym (Ulrika)

Gifta:
    Om (när!) någon av er dör kommer den andre att ärva. Ev. livförsäkring (kanske genom facket?) betalas ut till maken/makan. Ni är försörjningsskyldiga för varandra. Om någon av er blir skadeståndsskyldig (typ orsakar en olycka) får den andra hjälpa till att betala. 

Skilda:
    Barnen ärver. Barnen får ev. försäkringspengar. 

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-11-22 22:02:49 följande:
    Du utgår hela tiden utifrån läget nu. När någon av er blir rika, sjuka eller utfattig och ni blir osams är det för sent.

Försäkringar är framförallt liv, pension och olycksfallsförsäkring, ofta via jobb eller fack där make/maka är förmånstagare
    Anonym (Ulrika) skrev 2021-11-22 22:06:11 följande:

Gifta:
    Om (när!) någon av er dör kommer den andre att ärva. Ev. livförsäkring (kanske genom facket?) betalas ut till maken/makan. Ni är försörjningsskyldiga för varandra. Om någon av er blir skadeståndsskyldig (typ orsakar en olycka) får den andra hjälpa till att betala. 

Skilda:
    Barnen ärver. Barnen får ev. försäkringspengar. 

Japp, ni har övertygat mig :) Tack igen för jättebra svar!
Svar på tråden För- och nackdelar med att ta ut skilsmässa?