• Mon 22 Nov 2021 20:02
    2663 visningar
    5 svar
    5
    2663

    Ensamstående sedan födsel?

    Finns de fler ensamstående föräldrar som varit eller är i samma situation gällande att man är ensamstående med bebis från födseln?

    Hur har ni lagt upp umgänget med umgängespersonen (i vårat fall pappan)? Hur ofta?

    Kunde umgängespersonen vara föräldraledig? Tänker på anknytning, trygghet för barnet osv

    Alla historier från personer som varit i samma situation uppskattas

  • Svar på tråden Ensamstående sedan födsel?
  • Mon 22 Nov 2021 21:06
    #1

    Jag var ensamstående från födseln, men kan inte ge dig tipps angående pappan, för skitstöveln bryr sig inte. Han hade fått se barnet så oftas han ville (fast han bodde/bor utomlands, så det var lite svårare), jag VILLE att han skulle se henne oftas och har bra kontakt. Men man får ju inte alltid som man vill.

  • Anonym (Littl­e me)
    Tue 23 Nov 2021 14:43
    #2

    Min mamma gjorde slut med pappa när hon var i 7e månaden pga otrohet.

    Han flyttade tillbaka till sin hemstad när mamma gjorde slut (7 mil från hennes stad) och dessutom så hade han mina äldre syskon i den staden också.

    Pappa kom väl och hälsade på 1 helg i månaden eller ibland varannan helg. Ibland kunde han ta med mina syskon också så vi fick ses. Mamma hade inga problem med att han tog med dem och hon hade stor lägenhet, så dom burkade ofta sova kvar alla 3. Mamma var väl inte direkt överförtjust i att ha pappa där direkt, men hon ville att jag skulle få ha en bra relation till min pappa och mina syskon.

    När jag blev äldre ä, ca 5år så brukade mamma skjutsa mig till honom varannan helg och pappa skjutsade sen hem mig i slutet på helgen. Jag gillade att ha det så. Kunde även vara där på höstlov/påsklov och då tog pappa ledigt. Även 2 veckor på sommarlovet. Vi alla har bra kontakt idag .

    Mamma tog för övrigt all f.ledighet men pluggade så hon hade mycket att ta ut till och från. Sen gick jag hos en dagmamma som var mammas bästa kompis också.

  • Anonym (Molly­)
    Tue 5 Jul 2022 19:13
    #4
    Miab skrev 2022-07-05 19:01:34 följande:

    Hej, mitt namn är Mia och jag är ensamstående mamma som läser sociologi programmet just nu !  jag undrar om nån av er vill ställa upp i en intervju inom snarast möjligt! Vi skriver kandidatuppsats om ensamstående mammor, Vi vill ta reda på de utmaningar , strategier lösningar i den givna situation , alltså både positivt och negativt med att vara ensamstående mamma! 




    svara gärna i denna tråd eller privat om det skulle vara av intresse


    Du kanske ska jobba lite på språket och användning av skiljetecken om du ska skriva kandidatuppsats. Samt lämna kontaktuppgifter om du vill bli kontaktad. 

    Vilken vinkling har er uppsats (syfte/frågeställningar)? 
  • Anonym (Mamma var ensams­tående med bebis)
    Tue 5 Jul 2022 19:19
    #5

    Min mamma var ensamstående, hon blev gravid med mig på semester i Alanya. Vet att biopappa är turk eventuellt arab eller iranier eller nån slags mix av detta men inte vem han är.

    Men det var bara tills jag var ett och ett halvt så jag har inga minnen av henne som ensamstående.

    Kommer ihåg när mamma och styvpappa (pappa/farsan honom jag ser som det till mig) fick förklara för mig att han inte var min riktiga pappa för vid någon punkt hade jag fått för mig det och jag blev väldigt ledsen. 

  • Tue 5 Jul 2022 19:23
    #6
    Skrattande tack för att du påtalar skrivfelen. Detta är dock bara ett inlägg för att se om ett intresse finns, eller om vi behöver tänka om. Därav har vi ingen frågeställning än. Vår ambition är att ta reda på de positiva/negativa aspekter i att vara ensamstående.
Svar på tråden Ensamstående sedan födsel?