• Anonym (Kränkt)

    Hur funkar proceduren vid anmälan om förtal?

    Vi har anmält en person för förtal. Polisen skulle skicka både brev och mejl som bekräftelse, men vad händer sen egentligen? Chansen att det skulle leda nån vart är väl liten, men vi ville ändå markera mot personen.

  • Svar på tråden Hur funkar proceduren vid anmälan om förtal?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Kränkt) skrev 2021-11-26 16:29:10 följande:
    Vill jag inte gå in på, men det finns några.
    Väntat svar. Har man inget svar, så kan man inte svara. 
  • Anonym (Kränkt)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-26 16:38:06 följande:
    Väntat svar. Har man inget svar, så kan man inte svara. 
    Men vad är det du inte fattar?! Det finns fler instanser att gå till, men jag vill inte dra upp det här. Vad spelar det dig för roll om jag svarar eller inte? Det är jag som polisanmält och jag som tänker dra det här så långt jag bara kan. 
  • Anonym (varför)

    Du ställer en fråga, vill inte ha svar, eller vill inte ha de svar du får, berättar inte vad det handlar om, blir arg, vad är din mening med din tråd, man blir ju nyfiken.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (varför) skrev 2021-11-26 17:19:41 följande:

    Du ställer en fråga, vill inte ha svar, eller vill inte ha de svar du får, berättar inte vad det handlar om, blir arg, vad är din mening med din tråd, man blir ju nyfiken.


    Ja, lite lustigt att fråga vad som händer efter en polisanmälan, och sedan sitta på svaret, men vägra tala om vad det är. 
  • Anonym (Kämpa)

    Det är visst chans till fällande dom gällande förtal. Har man tillräckligt med bevis och förutsättningar för en fällande dom finns så ska man kämpa. 

  • Anonym (Kränkt)
    Anonym (varför) skrev 2021-11-26 17:19:41 följande:
    Du ställer en fråga, vill inte ha svar, eller vill inte ha de svar du får, berättar inte vad det handlar om, blir arg, vad är din mening med din tråd, man blir ju nyfiken.
    Precis vad jag skrev- hur det funkar med anmälan om förtal. Allt annat är ovidkommande. Jag fick några länkar och hade själv läst nån av dom så det tackar jag för.
  • Anonym (Kränkt)
    Anonym (Kämpa) skrev 2021-11-26 18:20:30 följande:
    Det är visst chans till fällande dom gällande förtal. Har man tillräckligt med bevis och förutsättningar för en fällande dom finns så ska man kämpa. 
    Vi har redan haft kontakt med polisen på flera sätt så vi får väl se. 
  • Glinda från Oz

    Polisen skickar ett brev med en kopia på din anmälan. Sedan får du ett brev om 1-2 veckor om att ärendet är nerlagt, startas ingen förundersökning får aldrig personen du anmält reda på det.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Kränkt) skrev 2021-11-26 15:17:56 följande:

    Personen kommer få veta att denne är anmäld oavsett utgång.


    Anonym (Kränkt) skrev 2021-11-26 15:17:56 följande:

    Personen kommer få veta att denne är anmäld oavsett utgång.


    Nej, personen får inte ens veta det om han/hon ringer till polisen och frågar om inte förundersökning inletts.
  • Anfield12

    Som jag förstår det, utan att vara expert alls, så behöver det finnas ett allmänintresse att driva ett förtalsärende för att en vanlig åklagare ska ta i det. Här måste man skilja på ?i det allmännas intresse? och att det finns ett ?allmänt intresse?.

    Det alternativ som finns är att man själv väljer att driva saken, alltså lämnar in en stämning till tingsrätten. Risken där, till skillnad från ett vanligt brottsmål, är att om man förlorar får man stå för både sina egna och motpartens rättegångskostnader.

    Förtal är en specifik term för ett specifikt brott, närliggande brott är ju till exempel förolämpning. Proceduren är dock samma: brottsoffret behöver oftast driva ärendet själv.

  • Anonym (-)
    Anonym (Kränkt) skrev 2021-11-26 16:24:46 följande:
    Må vara, men det finns som sagt fler instanser. Vi ger inte upp.
    Vad menar du med fler instanser? Tänker du driva ärendet själv genom ett enskilt åtal?
  • fornminne

    Se på det farsartade förtalsåtalet mot Ann-Sofie Hermansson i Göteborg. De påstådda offren fick driva ärendet själva (och förlorade förstås), eftersom ingen åklagare ville ta i det. På goda grunder ska det mycket till för att fällas för förtal. MEN, är det du har anmält tillräckligt allvarligt och ni har tillräckligt med bevis, kan det absolut gå vägen.

Svar på tråden Hur funkar proceduren vid anmälan om förtal?