• Anonym (Undrar)

Varför vill män (oftast) inte gifta sig?

Har varit ihop med sambon 3,5 år och ämnet förlovning/äktenskap har kommit upp vid tre tillfällen.

Första gången (efter två år) verkade han hyfsat med på noterna och var ok med att prova ringar, sedan rann det ut i sanden

Andra gången (runt treårsdagen) log han lite ursäktande mot mig och sade; "amän, du vet ju att jag inte har så bråttom med det där"

Tredje gången (några dagar sedan) säger han att han inte ser vitsen. När jag sade att det betyder något för mig så ändrade inte det hans inställning direkt, han verkar liksom ha bestämt sig för att det är inte viktigt.

Förhållandevis har vi det jättebra, det är ju liksom därför jag vill gifta mig. Bra vardagsliv, roliga aktiviteter, samma humor, jättebra sexliv som ännu är på topp efter dessa 3,5 år. Han planerar en framtid för oss, saker vi ska fixa/köpa/göra ihop. Men som sagt; inget intresse för att göra en "familj" med oss två.

Lite av anledningen till att det känns viktigt för mig är för att vi båda har vuxna barn på varsitt håll. Han har en familj som (förutom hans barn) inte riktigt släpper in mig. De är vanemänniskor och är gamla och har svårt att förlika sig med att han lever ett annat liv nu, även om de inte tyckte hans förra sambo var snäll mot honom. Men det är med henne han har de vuxna barnen, och det smäller liksom högre än en "ny" kvinna som ÄR snäll mot honom. Så jag kan känna mig lite utanför och skulle känna en trygghet i att vi var gifta, en slags förklaring från honom att det är jag som gäller.

Men främst vill jag gifta mig för att jag älskar honom jättemycket. Jag skulle känna mig stolt och glad av att kunna säga att jag var hans fru.

När jag pratar med vänner så känns det som att det oftast är män som tycker att det inte spelar roll och sätter sig på tvären. "Det gör väl ingen skillnad för vårt förhållande" osv. Men om kvinnan tycker det gör positiv skillnad - varför är det så svårt att gå med på då? Om det inte spelar roll borde det ju inte spela roll åt andra hållet heller tänker jag, att vara gift alltså.

Nu har ju jag tagit upp detta tre gånger och ids inte mer och inser att jag kommer förbli ogift. Vår relation är som sagt bra, men visst undrar jag ibland om detta är hans sätt att ha "en snabb väg ut" om vi får det knackigt ett tag. Ibland känns det som att jag inte duger att ta ett sådant steg med, även om han säger att han älskar mig varje dag.

Tankar på detta?

• Svar på tråden Varför vill män (oftast) inte gifta sig?
  • Anonym (Vill)

Män vill ha relationer och barn, men de tycker att de är friare och vinner mer ekonomiskt på att inte vara gifta, svårsre än så är det nog inte i de flesta fall. 

• Anonym (Teodor)
    Anonym (Vill) skrev 2025-07-14 21:40:27 följande:

Män vill ha relationer och barn, men de tycker att de är friare och vinner mer ekonomiskt på att inte vara gifta, svårsre än så är det nog inte i de flesta fall. 

Du är inne på ett viktigt spår här. Han kan ha kämpat satan för att få allting att gå ihop. Både känslomässigt och ekonomiskt tills han till slut var varit helt urlakad och inte orkat kämpa när hon står där och kräver att han ska signera äktenskapsskillnad en. När väl domen från tingsrätten kommer börjar en ny kamp med underhåll och mindre umgänge med barnen eftersom vårdnadstvisterna till 80% utfaller till kvinnans fördel. Så kloka råd till männen. Inled relationer, men gift er för fan inte. Det är en fälla för männen.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Teodor) skrev 2025-07-15 00:32:35 följande:
    Du är inne på ett viktigt spår här. Han kan ha kämpat satan för att få allting att gå ihop. Både känslomässigt och ekonomiskt tills han till slut var varit helt urlakad och inte orkat kämpa när hon står där och kräver att han ska signera äktenskapsskillnad en. När väl domen från tingsrätten kommer börjar en ny kamp med underhåll och mindre umgänge med barnen eftersom vårdnadstvisterna till 80% utfaller till kvinnans fördel. Så kloka råd till männen. Inled relationer, men gift er för fan inte. Det är en fälla för männen.
    Det är troligare att kvinnan har kämpat sig sjuk. Det vanliga är att kvinnan gör mer hemarbete.

Dessutom är det i de yrken som kvinnor dominerar som människor sjukskrivs mest för stressrelaterade sjukdomar.

Underhåll efter skilsmässa är inte så vanligt numera, det var mer förr när kvinnor hade varit hemmafruar och inte hade någon kontakt med arbetsmarknaden.

Kvinnor förlorar ofta mycket ekonomiskt på skilsmässa, har svårare att kunna bekosta lägenhet o.s. v., men ändå är det de som oftast initierar skilsmässa.
  • Anonym (Peter)

Vänd på frågan, vad har män att vinna på giftemål?

• Anonym (m)
    Anonym (Peter) skrev 2025-07-15 07:59:41 följande:

Vänd på frågan, vad har män att vinna på giftemål?

En lycklig fru
  • Anonym (Peter)
    Anonym (m) skrev 2025-07-15 10:20:41 följande:
    En lycklig fru
    Jag tror att man oftare som par är lyckligare innan man gifter sig.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Peter) skrev 2025-07-15 12:05:29 följande:
    Om det är helt sant, så är det konstigt att sambopar oftare separerar. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Peter) skrev 2025-07-15 12:05:29 följande:
    Detta verkar göra TS olycklig om jag fattar rätt 
  • Anonym (Teodor)
    Anonym (Vill) skrev 2025-07-15 07:14:41 följande:
    Det är troligare att kvinnan har kämpat sig sjuk. Det vanliga är att kvinnan gör mer hemarbete.

Dessutom är det i de yrken som kvinnor dominerar som människor sjukskrivs mest för stressrelaterade sjukdomar.

Underhåll efter skilsmässa är inte så vanligt numera, det var mer förr när kvinnor hade varit hemmafruar och inte hade någon kontakt med arbetsmarknaden.

Kvinnor förlorar ofta mycket ekonomiskt på skilsmässa, har svårare att kunna bekosta lägenhet o.s. v., men ändå är det de som oftast initierar skilsmässa.
    Det blir naturligt så även männen vabbar till max. Då är det viktigt att hitta en balans som passar båda.

Alla kvinnor jobbar inte i de yrkena du syftar till. 

Enligt svensk lag är både män och kvinnor underhållsskyldiga gentemot sina barn oavsett om de vårdnadshavare eller inte tills barnet är 18 alternativ 21 om barnet studerar på heltid. Har du något som styrker ditt påstående om att underhåll betalas mer sällan idag?

80% av skilsmässorna initieras av kvinnorna, det stämmer. Vem som förlorar mest beror lite hur hushållskostnaderna fördelades mellan parterna innan skilsmässan och hur deras boendesituation var. Men båda parter förlorar ekonomiskt på en skilsmässa. Men du kanske vill ha det som i Staterna där mannen per automatik förlorar minst hälften av sina tillgångar, hela huset, halva hans framtida pension och umgänget med barnen vid en skilsmässa? Inte ens ett till synes vattentätt äktenskapsförord är en garanti. Har kvinnan en skicklig advokat blir han skinnad i alla fall, så det är inte så konstigt att inom år förväntas hälften av amerikanskorna mellan 24-45 vara ogifta och utan barn. Det amerikanska familjerättssystemet är till stor det grundat på förhållandena i samhället för 60-70 år sedan då kvinnorna fortfarande gick hemma. Idag är läget annorlunda för amerikanskorna, men rättsväsendet har inte hängt med i utveckligen. Inte undra på att de amerikanska männen i allt högre grad avstår från äktenskap. De inser att det är rena rama fällan för dem ekonomiskt. Riktigt så illa är det inte i Sverige. Här tar familjerätten betydligt mer hänsyn till alla parter, men ändå förlorar männen 80% av männen vårdnadstvisterna här.....
  • Anonym (hagtorn)
    Anonym (Teodor) skrev 2025-07-10 20:47:19 följande:
    Om kvinnor slutade att se sig själva som första priset för att män som vrider sig själva ut och in både ekonomiskt och känslomässigt för att visa sig värdiga en relation kanske männen faktiskt ser en mening i att gifta sig. Eller överhuvudtaget ser någon mening i att inleda en relation. Dock väljer männen i allt högre grad i att investera i sig själva och deras sinnesfrid och det är både riktigt och förståeligt. Faktiskt rätt komiskt att se dessa "starka och oberoende kvinnor" på Youtube böna och be männen att komma tillbaka när de inser att meetoo och feminismen har slagit krokben för dem själva. 
    Varför - HUR????- tror du att starka kvinnor hänger ut sitt känsloliv på youtube?
    Tror du på alla bra tips som visas på Tiktok också?

LOL
  • Anonym (hagtorn)
    Anonym (Mandomsmannen) skrev 2025-07-10 21:35:43 följande:

Det vore ganska enkelt att rada upp saker som var bättre på 50-talet än idag. Sen finns det ju mycket som är bättre idag såklart. Men just denna stereotypa enfaldiga svartvita inställningen att nytt och modernt alltid är bättre hur det var på 50-talet. Det är också, till viss del, att spotta din mormor i ansiktet

Här är några saker som 50-tals människorna var bättre än oss på:

Lägre kriminalitet

Mindre stress för kvinnor

Mindre otrohet

Lägre arbetslöshet

Mindre drogmissbruk

Mindre psykisk ohälsa

Färre självmord

Folk åt hälsosammare

Osv, osv.

Absolut inte givet att det är bättre att leva nu än på 50-talet alltså.

Eftersom jag har semester och du verkar okunnig om hur livet var för kvinnor förr, så ska jag i upplysningssyfte delge ett arbetsschema för en hemmafru enligt de lärde i Lund, som gav ut tidskriftsserien "Kvinnan och hemmet" år 1949, till hjälp för den moderna husmodern:

"Förslag till arbetsplan för husmor utan hembiträde
    Köping i Mellansverige. Man, hustru, barn (7 st i ålder 13 till 1 år, därav fyra skolbarn)

Mannens arbetstid: 7- 16.30, frukost och middag hemma (middag serveras mitt på dagen, ersätter lunch).
    Skolbarnens tid 9-15, middag hemma.
    Tvätt av barnkläder två gånger i veckan
    Matbröd och vetebröd bakas en gång i veckan

Husmoderns schema:

6-6.30. Uppstigning, klä på två minsta barnen.
    6.30-7 Laga morgonmål åt mannen och minsta barnen. Mannen går till arbetet.
    7-7.30 Väcker skolbarnen, öppnar fönstren i sängkammaren och breder ut sängkläderna, övervakar barnens klädsel.
    8-8.30 Ett äldre barn hämtar mjölken. De övriga är på gården eller hjälper husmodern att bädda alla sängar.
    8-8.30 Barnen sändes till skolan, frukost görs åt övriga familjen.
    9-10 Frukost, diskning, städning av köket. Utelek för barnen vid fint väder.
    10-11 Fortsätter städningen, ett rum tas grundligare varje dag. De dagar bakning och tvätt förekommer tas städningen lättare.
    11-11.30 Lägger de två minsta
    11.30- 12.15 Lagas middagen
    12.15-13 Barnen får mat (skolbarnen kommer från skolan), den minste matas.
    13.00-14.00 Mannen kommer hem till måltiden. Diskning. Arbete med småtvätt, strykning, städning och dyl. avslutas.
    14.30-17.30 Diverse arbeten som sömnad och lagning. Skolbarnen kommer från skolan 15.15, mellanmål omkring 16.30. Husmodern gör ofta inköp på eftermiddagen eller tar under den ljusa årstiden promenad med småbarnen. Vissa dagar då tvätt eller bakning ska ske får hon ägna eftermiddagen åt detta.
    17.30-18 Gör kvällsmål till den minste, lägger honom.
    18-19 Gör kvällsmål, hela familjen äter tilsammans.
    19-20 lägger de mindre barnen, diskar och städar upp i köket. Förbereder morgonens arbete (matbrödsdegar sätts på kvällen före bakdag)
    Efter kl 20: Ser till barnens kläder, sömnad, lagning och dyl.
    Går ibland tillsammans med mannen på samkväm i en förening de båda är medlemmar av. Går annars vanligtvis till sängs tidigt.
    --
    Låter det stressfritt och lätt tycker du?

Jag tvivlar på att det finns en enda man i detta land idag som har handdiskat efter 9 personer, 4 måltider per dag i en vecka ens (om han inte jobbar som diskare på restaurang och deras maskin har gått sönder).
Svar på tråden Varför vill män (oftast) inte gifta sig?