• Sun 28 Nov 2021 20:18
    2089 visningar
    6 svar
    6
    2089

    Separera, välj lägenhet

    Jag och dotterns mamma ska separera. Hon kommer behålla lägenheten och jag ska hitta något i närheten. Det finns 5-6 som är inom budget men skiljer sig ganska mycket på skick, avstånd till förskolan och långsiktighet(från 2or på 45kvm till 2,5 på 60).

    Försöker rangordna alternativen men är kluven, hur viktigt är det med avstånd till förskolan. Närmaste har 6? och längsta 14? promenad.

    Jag har gjort en excellista med 4 variabler, avstånd-ekonomi-skick-långsiktighet. Hur skulle ni vikta de olika variabler?

  • Svar på tråden Separera, välj lägenhet
  • Sun 28 Nov 2021 20:26
    #1

    Hur gammal är dottern? Om hon ska börja skolan inom något år så är det ju bra att ta hänsyn till var skolan ligger.

  • Sun 28 Nov 2021 20:36
    #2

    Borde ha skrivit det så klart. Hon är 2,5 så hon har långt kvar.

  • Sun 28 Nov 2021 21:01
    #3

    * välj en lägenhet som du kan landa i och liksom utgå ifrån. Du kan alltid flytta igen om du upptäcker att det är för trångt, för långt, för högljutt etc. Känn inte att du måste ha alla rätt och hitta one and only bostad, Välj istället att göra separationen smidig och snabb och starta upp ett nytt liv.

    *med tanke på barnets ålder känns ju det viktigt att inte ha allt för långt till förskolan. Det innebär ju i praktiken väldigt tidiga mornar och griniga eftermiddagar. Det klarar man bättre i lite äldre ålder.

  • Kodia
    Sun 28 Nov 2021 21:57
    #4

    Jag hade tittat på hur området utanför lägenheten ser ut. Finns det en barnanpassad gård med lekplats och grönytor? Stora vägar? Trappor eller hiss? 
    Jag hade också gärna haft ett eget sovrum, så där är det bättre med 2½ rok än 2rok. Finns det balkong? Så du kan sitta där en stund på sommarkvällarna när dottern har somnat...

  • Sun 28 Nov 2021 22:06
    #5

    Det är alldeles för få parametrar för att kunna besvara frågan.

  • Sun 28 Nov 2021 22:07
    #6

    Bättre med större lägenhet så ni kanske kan få varsitt sovrum, det är viktigt. Dottern går knappast ensam till fsk så avstånd borde inte spela någon roll när det är så kort väg ändå. Skicket spelar ingen roll så länge det är en säker miljö för barnet.

    Eftersom barnet är så litet har du möjlighet att testa dig fram lite grann, men framåt skolåldern är det bra om du har en fast bostad för trygghetens skull.

Svar på tråden Separera, välj lägenhet