• saris78

Ni som arbetar med hemstäd!

Jag har nyss fått en tillsvidareanställning på ett privatföretag som sysslar med hemstäd. Jag frågade vid intervjun om vi fick betalt mellan kunderna, vilket vi fick.

Jag kunde dock aldrig tänka mig att vi varje morgon skulle komma till kontoret,kolla schemat samt hämta tjänstebil, kundnycklar och packa material, för att sedan köra till första kund och först när vi är framme hos kunden anses vår arbetsdag börja!

Jag hade absolut accepterat att vi inte fick betalt om vi kunde köra direkt hemifrån och ut till första kund.

Men som det är nu är det ofta minst en timme om dagen vi inte får betalt då samma visa gäller när vi kör hem från sista kund. När vi låser dörren hos sista kunden anses vår arbetsdag ha slutat,trots att vi då ska tillbaka till lokalen, lämna tvätt,material och bil.

Kan detta verkligen vara ok?

Jag kommer ta det med facket men vill först ha lite kött på benen från er andra hemstädare där ute..

• Svar på tråden Ni som arbetar med hemstäd!
  • myskmalva

Oavsett om du är städare, snickare eller revisor så är det där inte okej. Självklart räknas det som arbetstid!

• moaguuun

Min syster har jobbat med städ. Hon fick ej betalt för bensinen när hon körde till första kunden. (Hade sin egen bil) Pga de ansåg det är vägen man kör till arbetet. Det kunde vara en kund i annan stad.. 

• Ztrumpan

Du arbetar med andra ord på din fritid, det är ju arbetsuppgifter du måste göra för att kunna utföra jobbet hos kunden så 100% fel av arbetsgivaren!

• LaviniaLetitia

Det är i alla fall inte OLAGLIGT, utan detta är något man måste förhandla om från fall till fall, som andra avtalsvillkor. Anledningen till att jag vet detta, är att det är likadant eller ännu värre på flyget. Där får kabinpersonalen bara betalt från dess att flygplanet startar tills att det stannat. D.v.s. väntetider och krångel medan flygplanet står still, får de inte betalt för. 

• Glinda från Oz

Jag har haft eget företag som städerska (hemstäd/hushållsnära tjänster/kalla det vad du vill) och man kan inte kräva kunden på pengar till och från uppdrag det fungerar liksom inte så. Företaget tjänar alltså inte en krona på när du åker fram och tillbaka. Spontant så tycker jag det är rimligt att inte få betalt för det men jag vet inte vad lagen säger.

• Studentpappa
    Glinda från Oz skrev 2021-11-30 21:17:40 följande:

Jag har haft eget företag som städerska (hemstäd/hushållsnära tjänster/kalla det vad du vill) och man kan inte kräva kunden på pengar till och från uppdrag det fungerar liksom inte så. Företaget tjänar alltså inte en krona på när du åker fram och tillbaka. Spontant så tycker jag det är rimligt att inte få betalt för det men jag vet inte vad lagen säger.

Klart det går att ta betalt för bruk av bil det gör alla hantverkare etc. Gör man inte det inom hemstäd är det isf något branschen ställt till med själva.

Framkörningsavgift, milersättning etc. Finns hur många alternativ som helst. Jag hade inte tyckt det var konstigt som kund.
    Ride it like you stole it
  • Litorina
    Glinda från Oz skrev 2021-11-30 21:17:40 följande:

Jag jobbar också med tjänster som utförs hos kunden. Givetvis tar jag betalt för restiden och bilkostnad.

Om TS arbetsgivare inte tar specifikt betalt för resan av kunden så får de helt enkelt höja timpriset så att det täcker en genomsnittlig resa.
  • Glinda från Oz
    Studentpappa skrev 2021-11-30 21:31:21 följande:
    Klart det går att ta betalt för bruk av bil det gör alla hantverkare etc. Gör man inte det inom hemstäd är det isf något branschen ställt till med själva.

Framkörningsavgift, milersättning etc. Finns hur många alternativ som helst. Jag hade inte tyckt det var konstigt som kund.
    Då när jag jobbade var det ingen som tog någon sådan avgift men det är möjligt att det görs idag. Som kund hade jag aldrig valt ett sånt företag. 
    Litorina skrev 2021-11-30 21:50:37 följande:
    Jag jobbar också med tjänster som utförs hos kunden. Givetvis tar jag betalt för restiden och bilkostnad.

Om TS arbetsgivare inte tar specifikt betalt för resan av kunden så får de helt enkelt höja timpriset så att det täcker en genomsnittlig resa.
    Jag tycker som sagt inte det är rimligt man ska få betalt för den tiden man jobbar inget annat. Säger lagen att ts ska få betalt ska lagen såklart följas det här är bara min åsikt. 
  • Studentpappa
    Glinda från Oz skrev 2021-11-30 23:46:54 följande:

Då när jag jobbade var det ingen som tog någon sådan avgift men det är möjligt att det görs idag. Som kund hade jag aldrig valt ett sånt företag. Jag tycker som sagt inte det är rimligt man ska få betalt för den tiden man jobbar inget annat. Säger lagen att ts ska få betalt ska lagen såklart följas det här är bara min åsikt. 

Nej det är ju olika om man prioriterar att man köper tjänster från företag som ger anställda vettiga villkor.

Resor mellan kunder tillhör givetvis arbetstid, det är ju som om en butiksanställd på Ica enbart fick betalt när bandet snurrade i kassan i övrig tid fick hon sitta där gratis. Jag fick precis en faktura för en städning på jobbet mil debiteras 70:-/st.
  • gabi1969

Givetvis ska det ingå i arbetstiden när du kör till kunderna. Till och från arbetsplatsen där du arbetar är givetvis inte arbetstid men när du kör till uppdragen är det arbetstid.

Att fylla på bilen med material är arbetstid

Jag hade inte kört med min egen bil. Aldrig någonsin. Jag vill inte ha en massa saker i min bi.

• gabi1969

Givetvis ska det ingå i arbetstiden när du kör till kunderna. Till och från arbetsplatsen där du arbetar är givetvis inte arbetstid men när du kör till uppdragen är det arbetstid.

Att fylla på bilen med material är arbetstid

Jag hade inte kört med min egen bil. Aldrig någonsin. Jag vill inte ha en massa saker i min bi.

• Glinda från Oz
    Studentpappa skrev 2021-12-01 07:31:35 följande:
    Nej det är ju olika om man prioriterar att man köper tjänster från företag som ger anställda vettiga villkor.

Resor mellan kunder tillhör givetvis arbetstid, det är ju som om en butiksanställd på Ica enbart fick betalt när bandet snurrade i kassan i övrig tid fick hon sitta där gratis. Jag fick precis en faktura för en städning på jobbet mil debiteras 70:-/st.
    Jag tycker inte det är vettiga villkor att få betalt för tid man inte jobbar. Kassörskan måste sitta vid bandet för en kund kan komma när som helst så det är inte samma sak. Måste ts stanna kvar i huset fast allt är städat ska hon såklart ha betalt för det. Själv tyckte jag det var skönt att ha en liten paus mellan kunderna, jag lyssnade på ljudbok eller musik när jag tog mig mellan husen/lägenheterna. 
  • moaguuun
    Glinda från Oz skrev 2021-12-01 16:22:38 följande:
    Jag tycker inte det är vettiga villkor att få betalt för tid man inte jobbar. Kassörskan måste sitta vid bandet för en kund kan komma när som helst så det är inte samma sak. Måste ts stanna kvar i huset fast allt är städat ska hon såklart ha betalt för det. Själv tyckte jag det var skönt att ha en liten paus mellan kunderna, jag lyssnade på ljudbok eller musik när jag tog mig mellan husen/lägenheterna. 
    Jag jobbar som servicetekniker och skulle aldrig acceptera att inte få betalt under resor. Ibland är det liksom 4 timmar restid, hur skulle det se ut att inte få betalt för sammanlagt 8 timmar, för att jobba 1 timme..
  • Glinda från Oz
    moaguuun skrev 2021-12-01 16:36:06 följande:
    Jag jobbar som servicetekniker och skulle aldrig acceptera att inte få betalt under resor. Ibland är det liksom 4 timmar restid, hur skulle det se ut att inte få betalt för sammanlagt 8 timmar, för att jobba 1 timme..
    När jag städade handlade det om högst en halvtimme (och då åkte jag buss, bil hade tagit 10 minuter) oftast gick jag emellan, det tog 10-20 minuter. 
  • Studentpappa
    Glinda från Oz skrev 2021-12-01 16:22:38 följande:
    Ja du är givetvis fri att tycka vad du vill, men den åsikten lär du nog vara rätt ensam om. I branscher som kommit längre och med anställda som har en annan position och utbildning skulle det aldrig accepteras.

Jämför med sotaren, tror du hen inte har betalt mellan kunderna?
  • Glinda från Oz
    Studentpappa skrev 2021-12-01 21:52:06 följande:
    Ja du är givetvis fri att tycka vad du vill, men den åsikten lär du nog vara rätt ensam om. I branscher som kommit längre och med anställda som har en annan position och utbildning skulle det aldrig accepteras.

Jämför med sotaren, tror du hen inte har betalt mellan kunderna?

Knappast. Ingen av mina kunder hade accepterat det alla hade sett det som smygavgift. Att man ska få betalt när man inte jobbar är fel. Eller är du en sån som vill ha betalt från och med att du åker hemifrån också? Skulle sotaren vara 4-5 timmar på samma ställe hade jag inte tyckt att hen skulle få betalt mellan ställena heller.

• Studentpappa
    Glinda från Oz skrev 2021-12-02 01:48:18 följande:

Knappast. Ingen av mina kunder hade accepterat det alla hade sett det som smygavgift. Att man ska få betalt när man inte jobbar är fel. Eller är du en sån som vill ha betalt från och med att du åker hemifrån också? Skulle sotaren vara 4-5 timmar på samma ställe hade jag inte tyckt att hen skulle få betalt mellan ställena heller.

Har svårt att se att förmodat hyfsat välbärgat folk som anlitar hemstäd skulle kunna argumentera emot att städfirman tog milersättning om man kommer med bil. Men samtidigt är det väl också ofta folk som skiter i andras förutsättningar. 

Sotare, snickare, plåtslagare ta vilket exempel som helst. Ingen av dom åker gratis som anställd mellan kunder. Men städ är väl en typisk bransch där anställda har dåliga villkor och inte möjlighet att ställa några krav.

Jag har månadslön så jag får betalt oavsett vad jag gör, även om det för tillfället är tyst i mobilen, mailen och på teams. Reser gör jag på arbetstid så jag har betalt då också, det ingår i arbetet så då betalar arbetsgivaren för det. Ungefär som en städfirma bör göra med sina anställda.
Svar på tråden Ni som arbetar med hemstäd!