• Tue 30 Nov 2021 19:46
    2606 visningar
    13 svar
    13
    2606

    Fråga till lärare

    Fråga till er här inne som jobbar som lärare.

    Fått erbjudande om jobb i princip granne med min nya bostad. Flyttar till en annan stad. Hade ni tagit jobbet - och bott bara några minuters promenadväg ifrån eller stannat kvar på nuvarande och ha kanske 30 minuters bilresa till jobbet? 

    Känner mig lite villrådig och vet inte riktigt hur jag ska göra.
    + Nära till jobbet och nära hem.
    - Att man bor nära. Man vet ju att även om nästan alla vårdnadshavare är nöjda med en så finns det alltid minst någon som är missnöjd och man vet ju att missnöjda personer pratar.... hur trevligt att bo runt omkring folk som fått höra skitsnack om en själv?

    Hur hade ni gjort och tänkt?

  • Svar på tråden Fråga till lärare
  • Tue 30 Nov 2021 20:29
    #1

    Nära till jobbet är guld värt.

  • KittyK­80
    Tue 30 Nov 2021 20:31
    #2

    Tänker att det är samma som för socialarbetare, inte så kul att bo i samma område som man jobbar.

  • Anonym (.)
    Tue 30 Nov 2021 20:49
    #3

    Jag tror det beror mycket på hur man är som person. Jag själv tycker att det är ganska jobbigt att träffa på elever och föräldrar alltför ofta, i matbutiken etc.. Jag känner mig lätt obekväm om jag ser lite "sunkig" ut med mjukisbyxor, slarvigt hår osv. Så jag själv föredrar att inte jobba precis där jag bor. :) Vill inte heller att elever och föräldrar ska veta exakt var jag bor.

  • Anonym (Högst­adielä­rare)
    Tue 30 Nov 2021 21:12
    #4

    ALDRIG bo i upptagningsområdet.

  • Anonym (lll)
    Tue 30 Nov 2021 21:16
    #5
    Anonym (Högstadielärare) skrev 2021-11-30 21:12:06 följande:

    ALDRIG bo i upptagningsområdet.


    Jaså?
    Folk som bor på små orter då? Kanske bara finns tex ett högstadium. Får de inte jobba där då? 
  • Tue 30 Nov 2021 21:44
    #6

    Jobbar du på gymnasiet spelar det inte så stor roll om du själv bor i närheten då upptagningsområdet blir större och mer spritt än på grundskolan.

    Som någon skrev innan, nära är guld värt.

  • Tue 30 Nov 2021 22:48
    #7
    Träkatt skrev 2021-11-30 21:44:48 följande:

    Jobbar du på gymnasiet spelar det inte så stor roll om du själv bor i närheten då upptagningsområdet blir större och mer spritt än på grundskolan.

    Som någon skrev innan, nära är guld värt.


    Jobbar i grundskolan åk 1-6. 

    Usch, svårt detta. Bor inte ens 1000 personer dit jag ska flytta så det är ju verkligen så att man, ifall man tackar ja till jobbet, verkligen kommer vara omgiven av både elever och vårdnadshavare. Men det blir ju bara några minuters promenad till och från jobbet...

    usch usch usch för beslut Skrikandes
  • Anonym (...)
    Tue 30 Nov 2021 23:44
    #8

    Hade knappt 30 min med bil till jobbet och tyckte det var bra att inte jobba på hemmaplan. Ville inte gå till mataffären, stranden, gymmet etc och vara "fröken". Sen kände jag att jag behövde vara närmare mitt hem för att få ihop livet och bytte till skolan som ligger fem minuters promenad från mitt hus och jag älskar det. Är lärare på jobbet och Sofia hemma. Jag har inga problem med det, har mina elever eller deras vårdnadshavare det så skiter jag faktiskt i det. Kan lätt sitta halvfull på stranden en lördagseftermiddag utan att bry mig! Bor runt 6000 där jag bor men alla elever verkar visst bo i mitt område så de har sett mig både full och i bikini, livet liksom!

  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Wed 1 Dec 2021 06:38
    #9

    Jag hade bytt. Har själv pendlat ca 45 min till jobbet, var okej för det mesta men vintern va inte så rolig samt att de inte hade fungerat lika bra när vi fick barn.

    Jag blev erbjuden en tjänst på skolan i vårt samhälle mindre än 1000 invånare. Har aldrig ångrat en dag. Det är så skönt att ha nära till jobbet. Har heller aldrig haft problem med vårdnadshavare eller elever. Arbetar på en f-6 skola och flera av de som arbetar där bor i samhället.

  • Wed 1 Dec 2021 06:48
    #10

    Äh. Folk överdriver svårigheterna. Jag har alltid jobbat nära där jag bor, på en tjänst som är betydligt mer sårbar/utsatt än en lärartjänst. Det går utmärkt.

  • Wed 1 Dec 2021 10:53
    #11
    Anonym (...) skrev 2021-11-30 23:44:47 följande:

    Hade knappt 30 min med bil till jobbet och tyckte det var bra att inte jobba på hemmaplan. Ville inte gå till mataffären, stranden, gymmet etc och vara "fröken". Sen kände jag att jag behövde vara närmare mitt hem för att få ihop livet och bytte till skolan som ligger fem minuters promenad från mitt hus och jag älskar det. Är lärare på jobbet och Sofia hemma. Jag har inga problem med det, har mina elever eller deras vårdnadshavare det så skiter jag faktiskt i det. Kan lätt sitta halvfull på stranden en lördagseftermiddag utan att bry mig! Bor runt 6000 där jag bor men alla elever verkar visst bo i mitt område så de har sett mig både full och i bikini, livet liksom!


    Varför sitter en vuxen människa halvfull på stranden?
  • Anonym (...)
    Wed 1 Dec 2021 16:55
    #12
    Drottningen1970 skrev 2021-12-01 10:53:44 följande:

    Varför sitter en vuxen människa halvfull på stranden?


    För att hon där och då blev sugen på alkohol, så var det för mig i alla fall!
  • Anonym (Mman)
    Thu 16 Dec 2021 13:56
    #13

    Hade inte velat jobba i upptagningsområdet eller på samma ort om det är en mindre ort!

Svar på tråden Fråga till lärare