• Alexandra1289

Blivit av med arbetsuppgifter

För 2 månader sedan kom jag tillbaka på arbetet efter 11 månaders mammaledighet. Det var fint att komma tillbaka och blev väl bemött. Men min vikar under mammaledigheten har blivit fast ansatt och jag får inte tillbaka mina arbetsuppgifter...Vi är 4 personer som gör ungefär samma arbete. Mina uppgifter blev delt ut på vikarien och en annan. De första två veckorna var det väl fint, skulle komma in i allt igen men fick börja finna saker att göra för att mina dagar skulle gå. Fjärde veckan pratar jag med chefen som håller med mig, mina uppgifter skall jag mestadels ha tillbaka. Vikarien, jag och chefen har ett möte där det blir bestämt att hon skall få andra arbetsuppgifter och mina skall jag ha tillbaka, hon skall avsluta det hon har startat. Hon är väldigt ledsen och tycker det är svårt att lämna, jag försöker förklara att hon har ju tagit mina kunder som jag hade långt före hon startade 11 månader tidigare.

Detta sker ju såklart inte, hon fortsätter att håva åt sig mina arbetsuppgifter utan att jag vet om det. Kontaktar kunder bakom min rygg och ingår avtal. Jag har skrikit högt ett par gånger på henne (inte den bästa taktiken) men på senaste skiter jag bara i det. Jag sitter där och gör ingenting.

Jag tycker om mitt jobb och det jag gör, jag vet inte bara om jag skall låta det vara för fridens skull eller ta upp det igen med min chef och henne. Men hur skall jag formulerar mig? Jag har ett temperament och vill inte hissa upp mig, då blir det bara fel.

• Svar på tråden Blivit av med arbetsuppgifter
  • Anonym (Funderare)

Jag skulle ta mig en funderare på om det är kollegan som tar kontakt med kunderna eller om kunderna tar kontakt med kollegan. Om det är det sistnämnda är det för att de tycker bättre om hen av någon anledning?

Om det enbart är kollegan tvingar sig på kunderna och du då inte har de arbetsuppgifterna chefen tilldelar nu efter föräldraledigheten så skulle jag tagit ett kreativt möte med chefen med lösningsförslag och eventuellt andra uppgifter för dig och/eller kollegan i fråga.

Jag tror inte din chef önskar att du är anställd med lön utan någon motprestation.

• Alexandra1289

Det har du helt rätt i och lovar att de tankarna har cirkulerat i mitt huvud också. Jag tycker inte heller det är kul att få 8h att försvinna 5 dagar i veckan. Jag vill förtjäna min lön.

Jag har bara uppmärksammat att hon smyger sig in på ett hörn hela tiden, säger till mig vad jag skall göra etc även om det är jag som lärt upp henne.

• Anonym (Funderare)

Jag har ingen aning om det är så men det är bra att försöka vara så neutral och saklig som möjligt vid ett eventuellt samtal med chefen.

Det du inte faktiskt kan veta ska du inte ta upp. Du kan ta upp att du inte har kontakt med de kunderna etc. utan att faktiskt dra in kollegans eventuella jobbande eller icke jobbande.

• Anonym (J)

Du skall givetvis ta detta med chefen.

Att skrika på kollegan är inte över huvud taget acceptabelt och något som ger dig varningar för ditt beteende

• Alexandra1289

Det vet jag, "skrika" är väl överdrivet men jag blev förbannad två gånger och kunde inte vara tyst längre. Tog upp detta med min chef och bad om ursäkt, jag och "vikarien" har ett helt ok förhållande nu.

Skall be om ett möte snarast, för att få det ur världen och ur mitt huvud.

• Anonym (Skärp dig)

Så vitt jag vet så har du rätt att komma tillbaka till ditt arbete efter ledigheten, men inte rätt till exakt samma arbetsuppgifter. Och definitivt inte rätt att kräva tillbaka dina kunder, de är hennes nu. 

Och höja rösten och vara förbannad på henne??? Jag tycker det låter som att du är en riktig pain in the ass att få tillbaka så som du beter dig och tycker synd om både din chef och din kollega. Fast kanske inte din chef, hen verkar ju vara riktigt mesig som inte sätter ner foten åt något håll. 

• Anonym (Göran.)

Det är så här det ligger till?

Du har en dålig chef, mycket dålig chef. Den nyanställda bryr sig bara om sig själv. Att du blir arg ger henne bara energi och hon kommer att fortsätta med beteendet.

Jag hade sagt upp mig. Du har fått olösliga ha problem.

Ett annat alternativ är att du inte bryr dig. Har du inte så mycket att göra så ta det lugnt. Njut av livet.

Du har redan försökt att prata med din chef och din nya kollega. Det hjälpte inte. Varför göra det en gång till.

• Anonym (Också)

Du har tyvärr endast rätt att komma tillbaka till samma arbetsgivare, inte till specifika arbetsuppgifter. Jag var själv med om detta efter föräldraledighet och som kommunalt anställd lärare kunde jag till och med ha blivit placerad på vilken skola som helst i hela kommunen eftersom kommunen är arbetsgivare på alla dessa utom friskolorna. De hade inte hittat någon som accepterade ett vikariat så personen som kom in istället för mig blev tillsvidareanställd och man prioriterar att undvika lärarbyten så hen fick ha kvar de grupper jag haft istället för att jag fick tillbaka dem som jag trodde att jag skulle få. Jag valde att byta jobb. 6000 högre lön fick jag för besväret .

Svar på tråden Blivit av med arbetsuppgifter