• Anonym (virr)

Komma vidare!

Jag flyttade helt ifrån honom för några veckor sedan. Han ville såklart, precis som alla andra gånger att jag efter en vecka kommer tillbaka och vi låtsas som ingenting. Denna gången blev det inte så!! Jag står på mig. Han frågade senast förra helgen om jag ska komma till honom, som att det vore helt normalt. Att vi ska tala med varandra face to face. Så har han gjort tidigare, och det har blivit så bra återseende och bästa sexet och kärleken....men så går det några veckor och det är ännu värre än sist. Jag sa till honom att vi bara sticker huvudet i sanden om jag skulle komma till honom nu.

Jag föreslog därför att träffas på neutral mark, som lunch, ta en promenad eller middag ute....om det nu är så att han vill ses face to face. Detta var inte intressant i hans värld, utan det ska alltid vara hans väg or the highway.

Jag vill "lösa" problem och vill att vi ska träffa en parterapeut ett par gånger så att vi iallafall får ett avslut eller något tips på hur man kan göra små förändringar. Han är inte intresserad, eftersom han vet att de kommer föreslå särboskap. Det vill inte han höra talas om!!

Jag sa att vi ska testa träffas som särbos i några månader och känna efter hur det känns. Alternativt inte ha kontakt alls på några månader, så att vi båda känner efter och sedan hörs!! Han sa att han isf inte vill höras och att jag då flyttar tillbaka igen om 3 månader. Han har ju inte förstått någonting!!!

Jag vill inte förlora honom, men vill att han ska tänka till och sakna mig, vilja göra förändringar själv också och inte bara skylla på mig!
  • Svar på tråden Komma vidare!
  • Anonym (Elma)

Jag tänker spontant vad du tänker ska förändras med honom när ni är särbos men ändå har en relation?

Han verkar ju inte direkt ha nån insikt i sitt egna beteende.

Han verkar tro att det ska bli bra när du inte är upprörd och frustrerad, och då komma tillbaka.

För att parterapi ska fungera så måste båda vilja förändras och jobba mot samma mål.

Ni har för det första 2 olika mål. Ena vill bo tillsammans och andra vill vara särbo.

Kanske ska börja där?!

• Anonym (Andreas)

Fast att flytta isär löser ju inga problem rent konkret. Antingen är ni sambos eller så gör ni slut på riktigt.

Rent krasst är det utifrån det du berättar du som är lite Velig här. Han är tydlig med hur han vill ha det och det är vad du har att förhålla dig till. Du får honom som sambo med det ni haft hittills. Det är där han står. Taket it or leave it.

Om han nu inte ser sin del i det hela så är det också något du måste förhålla dig till. Då får du ta att er relation ser ut som den gör och gilla läget.

Det är ju du som velar fram och tillbaka och inte verkar stå för vad du vill. Varför ska han bemöta dina behov när du inte är konsekvent och står för vad du vill ha och inte är beredd att ta konsekvenserna för dina val?

Gilla läget som er samborelation ser ut eller förstå att det inte är hållbart och gör slut för gott. Han har sagt sitt.

• Fiona M

Herregud, du är äntligen av med honom, trassla inte in dig igen!

• Anonym (Hanna)

Hänger inte riktigt med - vill du avsluta relationen eller vill du vara särbo? Oavsett vilket så får du ju bestämma dig och så hålla fast vid det. Ditt inlägg antyder att du flyttat ut förut?

• Anonym (Hmm..)

Lägg ner det där nu. Han kommer inte att förändras bara för att Du VILL det.

Hans barn avskyr dig och även han beter sig som ett as mot dig. Inse det och lämna för gott! Försök träffa en barnfri man och låt honom träffa någon kvinna som går bra ihop med barnen så att även sonen vill komma hem igen. Bäst för alla.

• Fiona M

TS har haft en massa andra tråda tidigare där det framgått att han slagit henne och hotat att slänga ut henne under hela deras relation.

• Anonym (Elma)
    Fiona M skrev 2021-12-02 12:36:56 följande:

TS har haft en massa andra tråda tidigare där det framgått att han slagit henne och hotat att slänga ut henne under hela deras relation.

Så det är alltså samma ts?

Jag tänkte det med först men ville ändå svara objektivt.

Hon mår uppenbart inte bra av denna mannen.

Jag har varit i likande sits själv och kände mig aldrig fri. Jämt kippade jag efter luft, jämt var det något löst hängande i luften som grämde. Jag slappnade aldrig av. Kroppen var på helspänn och alltid stressad.

Först när relationen var slut på riktigt kunde jag andas. Vilket skillnad det blev. Plötsligt såg jag saker i min omgivning som bara gått mig förbi i flera år. Jag fick helt annat synsätt. Det handlade inte längre om att försöka blidka någon annans önskemål hela tiden.

Det blev plötsligt energi över till annat!

När han hörde av sig efter ett tag så var klumpen och andnöden tillbaka efter bara 10 minuters samtal.

Även när han fått distans så hade inget förändrats.

Alla passar helt enkelt inte tillsammans, så är det bara och det innebär inte att det är något fel på den ena eller andra. Eller att någon måste ha mer rätt eller fel. Eller för den delen behöva förändra sig.

En coach jag gick till stoppade mig en gång, när jag malt på om bekymmer, och sa :

-Du ska umgås med människor som får dig att må bra. Om den inte får dig att må bra då betyder det att den inte är rätt för dig.
  • Fjäril kär

Ta kontakt med kvinnojouren där du bor. Du verkar ha hamnat i medberoende och det kräver terapi för att komma ur. Du verkar traumatiserad av detta våldsamma förhållande.

Han kommer aldrig sluta vara våldsam

• LFF
    Anonym (virr) skrev 2021-12-02 12:04:05 följande:
    Komma vidare!
    Jag flyttade helt ifrån honom för några veckor sedan. Han ville såklart, precis som alla andra gånger att jag efter en vecka kommer tillbaka och vi låtsas som ingenting. Denna gången blev det inte så!! Jag står på mig. Han frågade senast förra helgen om jag ska komma till honom, som att det vore helt normalt. Att vi ska tala med varandra face to face. Så har han gjort tidigare, och det har blivit så bra återseende och bästa sexet och kärleken....men så går det några veckor och det är ännu värre än sist. Jag sa till honom att vi bara sticker huvudet i sanden om jag skulle komma till honom nu.

Jag föreslog därför att träffas på neutral mark, som lunch, ta en promenad eller middag ute....om det nu är så att han vill ses face to face. Detta var inte intressant i hans värld, utan det ska alltid vara hans väg or the highway.

Jag vill "lösa" problem och vill att vi ska träffa en parterapeut ett par gånger så att vi iallafall får ett avslut eller något tips på hur man kan göra små förändringar. Han är inte intresserad, eftersom han vet att de kommer föreslå särboskap. Det vill inte han höra talas om!!

Jag sa att vi ska testa träffas som särbos i några månader och känna efter hur det känns. Alternativt inte ha kontakt alls på några månader, så att vi båda känner efter och sedan hörs!! Han sa att han isf inte vill höras och att jag då flyttar tillbaka igen om 3 månader. Han har ju inte förstått någonting!!!

Jag vill inte förlora honom, men vill att han ska tänka till och sakna mig, vilja göra förändringar själv också och inte bara skylla på mig!
    Men nej! Sluta umgås med honom! Han misshandlar dig fysiskt och psykiskt. Allt ska vara på hans villkor. Du ska inte träffa honom alls! Till det lägger vi att hans barn avskydde dig och du skulle bara acceptera allt de gjorde oavsett hur otrevligt det blev. 

Han är inte intresserad av att lösa något. Han älskar inte dig. Han saknar sin hushållerska och sängvärmare som han kunde köra med. 

Läs din egen text ovan igen. "Han vill inte höra talas om särboskap". "Han vill inte gå i parterapi". "Han vill inte höras på några månader och sen ska du flytta tillbaks". "Han har inte förstått någonting". Nej, han har inte förstått eftersom han inte vill förstå. Han vill ha tillbaks dig i fållan där han får bestämma allt. Nu är du fri att bestämma själv och det har han svårt för. Du är ju inte kontrollerbar på samma vis igen.

Så snälla! Bryt all kontakt. Blockera hans nummer. Ta bort honom på sociala medier. Var stark och håll dig fri!
  • LFF
    Anonym (Hanna) skrev 2021-12-02 12:30:30 följande:

Hänger inte riktigt med - vill du avsluta relationen eller vill du vara särbo? Oavsett vilket så får du ju bestämma dig och så hålla fast vid det. Ditt inlägg antyder att du flyttat ut förut?

TS vill vara särbo. Den fd sambon vill inte vara särbo utan har sagt att flyttade TS så var det slut. I samborelationen ska TS inte säga ett skvatt om hur hans barn beter sig utan bara acceptera precis allt. Barnen avskyr TS. Mannen har misshandlat TS både psykiskt och fysiskt i relationen

TS har äntligen brytit sig fri genom att flytta men vill ha en relation med mannen (gud vet varför) där de umgås utan hans tonårsbarn och allt är "rosa fluff och sockervadd". 
  • Zaxika

Att komma vidare tar tid. Det tar tid att inse att den man älskar/älskade inte är den man önskar eller behöver. Du kan ödsla hur många år och tårar som du vill på honom, men det verkar inte som att ni gör varandra lyckliga. Att gå vidare - ta en dag i taget. Att du släpper honom så han inte längre har makt över dig, kanske är den finaste julklappen du kan ge dig själv. Du behöver antagligen jobba med dig själv så kanske terapi för din egen del skulle kunna vara värdefullt. Så småningom känner du dig kanske sugen på att dejta någon ny, men till dess; träffa vänner, utöva dina intressen, skriv dagbok, motionera, ät och sov bra. Koncentrera dig på jobb/studier. Titta omkring dig och se om det finns någon omkring dig som du kan hjälpa med något. Att göra gott kan hjälpa till att vi tänker bättre om oss själva.

Välj dig denna gång. Det är du väl värd?!

• Anonym (Igen)
    Anonym (virr) skrev 2021-12-02 12:04:05 följande:
    Komma vidare!

Han vi få tillabaka kontrollen över dig
  • Anonym (Andreas)

Okej nu fattar jag vem du är. Låt mig säga så här då.

Han vill inte ha dig.

Han vill ha makt över dig.

Läs detta så länge du behöver.

• crassus
    Anonym (Andreas) skrev 2021-12-02 12:21:03 följande:

Fast att flytta isär löser ju inga problem rent konkret. Antingen är ni sambos eller så gör ni slut på riktigt.

Rent krasst är det utifrån det du berättar du som är lite Velig här. Han är tydlig med hur han vill ha det och det är vad du har att förhålla dig till. Du får honom som sambo med det ni haft hittills. Det är där han står. Taket it or leave it.

Om han nu inte ser sin del i det hela så är det också något du måste förhålla dig till. Då får du ta att er relation ser ut som den gör och gilla läget.

Det är ju du som velar fram och tillbaka och inte verkar stå för vad du vill. Varför ska han bemöta dina behov när du inte är konsekvent och står för vad du vill ha och inte är beredd att ta konsekvenserna för dina val?

Gilla läget som er samborelation ser ut eller förstå att det inte är hållbart och gör slut för gott. Han har sagt sitt.

Det är kanske inte så lätt för TS att vara konsekvent i hennes situation.

Bara personen som har varit med om tunga/jobbiga/traumatiska separationer kan förstå hur svår denna processen är.

Att kalla TS för velig tycker jag är så onödigt. Om allt vore så lätt här i livet, om det hade varit lätt för henne så hade hon fattat "de rätta" beslut för länge sedan.

Lite empati skadar inte.
  • Anonym (virr)

Vi har nu varit helt särbos i snart 2 månader och jag njuter nästan varje sekund. Vilken frihet!! Komma och gå hur jag vill. JAG är herre över min Borg och ingen ska bestämma över mig när jag måste komma hem och att jag måste hälsa trevligt och prata trevligt med hans barn, när de inte vill prata med mig. Jag får ta hit vem jag vill, umgås med vem jag vill, dricka 3 glas vin om jag vill...umgås med min mamma varje dag om jag vill. Inga anklagelser där jag måste försvara mig och ljuga för att han ska bli nöjd.

Jag har haft ett par downs där jag saknar honom och fått panik över att det är slut, men 75% har varit bättre än innan. Vi har fortfarande kontakt, men vi har bara träffats 2 ggr. Sist fick jag en massa julklappar. 

Det bästa av allt är att dottern säger att hon flyttar till mamman om jag flyttar tillbaka, samt att hon inte accepterar att jag är i huset om hon är där. Så då måste han lyssna på henne, vilket är perfekt för mig just nu....även om jag har lust att säga till den lilla bitchen att det inte är hon som bestämmer i pappans hus.

Hur mycket han än vill så kommer alltid någon syrlig kommentar ifrån honom. Som tex "är du full" hur mycket har du druckit? usch, fyllo!"
    Jag fattar inte vad han tror att han vinner på sådana kommentarer. Han förstör bara för sig själv.

• Anonym (A)
    Fiona M skrev 2021-12-02 12:26:08 följande:
    Herregud, du är äntligen av med honom, trassla inte in dig igen!
    Håller med
  • Anonym (X)

Ni är inte särbos (det går han ju inte med på), ni har gjort slut.

Tacka gudarna för det och gå vidare med huvudet högt.

• Anonym (virr)
    Anonym (X) skrev 2021-12-26 18:40:24 följande:

Ni är inte särbos (det går han ju inte med på), ni har gjort slut.

Tacka gudarna för det och gå vidare med huvudet högt.

Jo, nu när tom dottern kräver att vi ska vara särbos så har han inget val. Nu måste han ge med sig, så jag stänger inga dörrar. Känner att jag har makten nu och gör vad jag känner för. Kommer inte ta mer skit. Mår alldeles för bra i min egna lägenhet. 
Svar på tråden Komma vidare!