• Anonym (Anonym1234)

Ex dejtar innan vi flyttat isär (ljuger om det)

Hej,

Jag och min sambo sedan 13 är och par sedan 15 är bestämde oss för att separera för ca 2 månader sedan. Det hade legat i luften i närmare ett år och vi hade pratat om att försöka finna varandra igen men ingen av oss ville mer än att vara vänner.

Vi tog beslutet gemensamt och har sedan dess haft en god relation, betydligt bättre än det senaste året.

Vi bor fortfarande ihop då hen letar nytt boende. Jag kommer att bo kvar pga ekonomiska skäl. Även detta beslut är taget i samförstånd.

Vi är alltså fortfarande väldigt goda vänner och har kul när vi är hemma samtidigt. Lagar mat och tittar på film då och då dock är alla krav borta, annat än att gemensamt sköta hemmet. Vi har inga barn så det är bara boendet som ska lösas. Vi delar också säng men är inte intima. Vi springer runt nakna inför varandra som vi alltid gjort.

Nu till saken. Hen har börjat nätdejta någon vecka efter vi tagit beslutet.

Jag fick reda på att hen använde en app för detta men jag tänkte att det mest var för att chatta och få lite uppmärksamhet. Detta var inget hen sa till mig utan det kom upp bland gemensamma vänner efter lite för mycket vin. Hen ville antagligen hålla det lite snyggt vilket jag tycker är klädsamt. Nu fick jag dock redan på det.

Jag har egentligen inget emot det, så länge det är lite chattande. Jag har inte direkt varit bra på att ge komplimanger och uppmärksamhet tiden innan uppbrottet.

Nu har jag även fått reda på att hen dejtar rätt flitigt, inte av hen utan vänner som dels stött på hen och en dejt ute på stan och dels fått höra det av hen. Jag vet inte om hen har sex med någon dejt.

Detta stör mig något fruktansvärt. Inte att hen går på dejter, vi har ju tillsammans bestämt att vi inte är ett par längre me. Att hen ljuger om vad hen gör. Träffar vänner, går ut med kollegor etc.

Jag känner också dessa människor och då jag frågat dem om de haft en bra kväll så visar det sig att de aldrig umgåtts.

Vi bor ju ihop, vi ska vara bästa vänner och åtminstone tills vi flyttat isär värna om varandras känslor.

Jag känner mig lite sviken då jag själv gärna skulle vilja dejta men valt att vänta till vi flyttat isär och tänkte att det gör vi båda.

Just nu känner jag min utnyttjad för att hen inte orkar ta tag i att hitta boende och hellre lever singellivet men har en trygg bas som i stort sett är oförändrad.

Jag vill säga allt detta, att jag gärna ser att hen väntar med dejtandet till vi faktiskt flyttat isär och i stället fokusera på att hitta ett boende. Jag är dock rädd att vår vänskap ska ta stryk, för hen är min bästa vän trots allt.

Någon som varit i en liknande situation och har råd att ge? Ska jag riskera vänskapen eller tiga och känna mig utnyttjad i några månader?

• Svar på tråden Ex dejtar innan vi flyttat isär (ljuger om det)
  • Anonym (Marie-Louise)

Det känns lite som att ni är lite naiva här..

Det går inte att vara bästa-vänner-sambos-ex samtidigt som ni är singlar med varsitt privatliv och singelliv. Det funkar liksom inte så.

Ni är fortfarande sambos tills någon flyttat ut.

Vill ni leva separata liv får ni också sätta upp regler utifrån det. Separata sovrum, separata ekonomier, nya rutiner, eget ansvar för mat, städ och tvätt.. Dvs sätta gränser och regler som om ni skulle bo i en studentkorridor med en klasskamrat.

Ni gör en tankevurpa här.

• Anonym (A)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2021-12-02 21:57:33 följande:
    Det går inte att vara bästa-vänner-sambos-ex samtidigt som ni är singlar med varsitt privatliv och singelliv. Det funkar liksom inte så.
    Vill ni leva separata liv får ni också sätta upp regler utifrån det. Separata sovrum, separata ekonomier, nya rutiner, eget ansvar för mat, städ och tvätt.. Dvs sätta gränser och regler som om ni skulle bo i en studentkorridor med en klasskamrat.

Håller med
  • Grindleguts

Du kan ju inte styra över ditt ex dejtande. Har ni bestämt att ni inte längre är ett par men bor ihop så kan du på din höjd kräva att han inte tar hem dejten till gemensamma bostaden. Knappt det, han har ju del i den också, men ni kan isf komma överens om regler för den.

• Anonym (S)

Dags att backa undan och låta ex vara ex. Försök ordna fram ett tillfälligt boende, om det inte går så dela upp er så gott det går, varsitt våningsplan eller rum, eller delar av hus /lgh.

Du behöver skapa distans och värna om din integritet gentemot ditt x. Vad ditt ex gör eller inte gör är inte din business längre.

• TriC
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2021-12-02 21:57:33 följande:

Nej, de är inte längre sambos utan delar bara bostad. Sambo är en juridisk term som förutsätter att de bor ihop ?under äktenskapsliknande förhållanden?.

De är båda helt fria att dejta andra, men bör ändå göra det diskret och snyggt.
Svar på tråden Ex dejtar innan vi flyttat isär (ljuger om det)