• Fri 3 Dec 2021 14:41
    1774 visningar
    3 svar
    3
    1774

    9 - 11 år ansvar?

    Vad har era 9 - 11 åringar för ansvar hemma?

    Hur ser en dag ut efter skolan?

  • Svar på tråden 9 - 11 år ansvar?
  • Anonym (.)
    Fri 3 Dec 2021 14:47
    #1

    Sysslor: Hjälper till med disken, att duka bordet, gör sin egna frukost och mellanmål, hänger in sin egen tvätt. Städar, dammsuger och skurar Golvet i sitt rum.

    Efter skolan: Mat först, sen en timmes Lek, för man behöver återhämta sig lite efter skolan. Läxor och sen är det fritt. Jag är inte den som pushar om vänner och utevistelse på vardagarna. Helgerna däremot är jag mycket hårdare med det. Tror att barn mår lika dåligt av för hårda regler som gör slappa.

  • Anonym (L o v e)
    Fri 3 Dec 2021 15:01
    #2

    Min 10:åring har ansvar att ta sig till och från skolan själv, hålla reda på sina saker, kläder, cykel, hjälm och nycklar. 


    Hemma har han ansvar för att lägga in sina vikta kläder i garderoben, och ta hand om sina grejer typ. Ibland har han ansvar över sin lillebror när vi behöver åka iväg på ett ärende eller gå ut med hunden. 


    Han har inga städområden, krav på att hjälpa till med mat eller liknande. Kanske skulle behövas, men vi är så oorganiserade att vi själva inte skulle kunna upprätthålla det. Han får helt enkelt hjälpa till när vi ber om det. 

  • Anonym (Sara)
    Fri 3 Dec 2021 16:07
    #3
    mcs1988 skrev 2021-12-03 14:41:17 följande:
    9 - 11 år ansvar?
    Vad har era 9 - 11 åringar för ansvar hemma?

    Hur ser en dag ut efter skolan?
    9-åringen

    Ansvar /sysslor:

    plocka ur diskmaskinen

    plocka i sitt rum

    Packa i/ur skolväskan

    Duka fram/av till middagen

    Sopa /damma ibland när vi städar

    Sopa /skotta snö ibland tillsammans med vuxen

    11-åringen, liknande + lagar middag ibland (gillar matlagning)

    Efter skolan, båda

    Äter mellis

    träning /fritidsaktivitet

    Hjälpa till med middagen ,

    ibland läxa /prov

    Nedvarvning
Svar på tråden 9 - 11 år ansvar?