• Idasofia84

Långsamt ökande HCG

Hej familjeliv!

Jag tänkte höra om det finns någon här som har liknande erfarenheter som denna som jag genomlever just nu.

Jag är gravid, v 5+5 idag - men mitt hcg-värde vill inte öka som det ska.

Det hela började med att jag åkte till akuten då jag haft ont i höger sida förra söndagen. Där konstaterades att det var för tidigt i graviditeten för att kunna se något - men jag fick tider för att ta hcg-prov.

I söndags (dag 4+4) var HCGt 741

I tisdags (dag 4+6) var det 1150

Och i torsdags (dag 5+1) var det 1600

I fredags gjordes VUL och man kunde se en tom fostersäck med en ?gula? på rätt plats.

Idag, mån (dag 5+5) var det 3000

Och nu idag kunde man se en fosterstruktur och antydan till ett hjärta som slog på ett nytt VUL.

Läkarna säger att de inte vill ge oss nåt hopp - och att hcgt inte kan va normalt - men samtidigt vill de inte ge mig något för att påskynda ett missfall.

Har någon av er varit med om samma?

Nu ska nya hcg-värden tas om två dagar och om fyra och om jag inte börjat blöda innan ska vi på nytt VUL nästa måndag.

• Svar på tråden Långsamt ökande HCG
  • Idasofia84

3826 idag? har alltså bara ökat med 826 på 48 timmar.

Känns så jävla pissigt och dödsdömt?

Fy FAN för detta! Önskar INGEN att sitta såhär länge och bara vänta på ett missfall efter 1,5 års kämpande för plusset.

Ingen som varit med om detta?

Har alltså panik nu.

• dinofantast
    Idasofia84 skrev 2021-12-08 12:28:59 följande:

3826 idag? har alltså bara ökat med 826 på 48 timmar.

Känns så jävla pissigt och dödsdömt?

Fy FAN för detta! Önskar INGEN att sitta såhär länge och bara vänta på ett missfall efter 1,5 års kämpande för plusset.

Ingen som varit med om detta?

Har alltså panik nu.

Tycker inte du ska ha panik! Du har ju fått se ett tickande hjärta <3. Dessutom fortsätter ju HCG att öka.

Snabb googling och det verkar helt normalt med de HCG-nivåer du beskriver.
  • Kvinna1989
    dinofantast skrev 2021-12-08 19:05:41 följande:

Tycker inte du ska ha panik! Du har ju fått se ett tickande hjärta <3. Dessutom fortsätter ju HCG att öka.

Snabb googling och det verkar helt normalt med de HCG-nivåer du beskriver.

Ja så tänker jag också . Men förstår såklart din oro.

Hoppas allt går bra!
  • Idasofia84

Tack för era fina meddelanden.

Måste säga att det är en fullfjädrad plåga detta. Hade verkligen inte önskat någon samma? tror att värdet i sig egentligen kvalar in i ?normalt? fortfarande, men att det är ökningen som är ?onormal?. Som absolut minst, säger läkarna, ska hcget dubblas var tredje dag och mitt är ju inte i närheten av det är bara så sorgligt varje gång att jag ser framför mig en ?drömsiffra? (idag var den 6000) och en worst case (idag var den 4000). Varje gång får jag tillbaka liiite mindre än den jag själv satt upp som worst case. Tycker också att jag känner av det nu - har inga vidare gravidsymptom - och hör allt som oftast mig själv säga saker som ?jag är svullen som om jag vore gravid?.

Ni vet när läkarna heeelt dömmer ut en så är det inte lätt att va hoppfull? sjukt deppigt.

• Kvinna1989

Bemötandet är tråkigt när det gäller början på graviditet eller missfall har jag lagt märke till själv och hört även andra kommentera det, så dåligt. Som om dom inte tycker just det spelar någon roll..

Man är ju så orolig i början. Jag hade verkligen noll symtom och tyckte det var så konstigt , samt lägre HCG än dom flesta på tex FL , vilket gjorde mig orolig. Sen i vecka 7 tror jag det var så fick jag ont nedre delen av magen , tror de var höger. Googlade och läste att de ska man tydligen inte ha, ringde och en läkare sa surt "ja men kom in då, men är det missfall på G är de inget jag kan göra något åt och det verkar det ju vara bara så du vet" . Asså jag stört grät. Men helt i onödan, fick remiss till sjukhus och där såg allt fint ut och dom sa att de är visst vanligt med växtvärk i början.

Nu har jag min lilla dotter på ca 2,5 månader <3

Styrke kram till dig!!

• isoldelively

Ska du ta något mer blodprov? Vad jobbigt med ovissheten :( Lider verkligen med dig, har själv bara negativ erfarenhet av låg ökning av hcg som inte heller fördubblades varannan till var tredje dag och som slutade i mf.

• Idasofia84

Yes. Idag har det tagits nya prover, igen. Denna gången hade det ökat från 3800 ca till 4600. Känns ju helt dödsdömt.

Så oerhört tråkigt och långdraget. Är ett mentalt vrak.

På måndag ska det göras nytt VUL och då kommer väl domen.

Hur sakta ökade ditt HCG? Och när kom ditt missfall?

• Idasofia84

Idag var hcg-värdet 6004, alltså har det dubblats men på en vecka istället för på två dagar. Och idag kunde man tydligt se hjärtat slå på VUL och det lilla fröet verkar ha vuxit som det ska.

Tre läkare tittade på det och hittade inga fel. Sa att de aldrig hade varit med om nåt liknande. Har ingen av er här varit med om detta? Snälla. Vet ju inte vad man ska tro!

• svansmamman
    Idasofia84 skrev 2021-12-13 13:29:25 följande:

Idag var hcg-värdet 6004, alltså har det dubblats men på en vecka istället för på två dagar. Och idag kunde man tydligt se hjärtat slå på VUL och det lilla fröet verkar ha vuxit som det ska.

Tre läkare tittade på det och hittade inga fel. Sa att de aldrig hade varit med om nåt liknande. Har ingen av er här varit med om detta? Snälla. Vet ju inte vad man ska tro!

Jag har två halvbekanta vars HCG stegrade långsamt men där hjärtan slog och det inte var pga missfall. Tyvärr hade båda fostren avvikelser som inte var förenliga med liv utanför magen, detta upptäcktes vid KUB för den ena och RUL för den andra. Båda blev tvungen att avbryta graviditeterna till följd av detta. Jag har inte hört om någon som haft så långsamt stegrande HCG men ändå fått en frisk bebis, därmed inte sagt att det inte existerar.

Vad sa läkarna till dig, gav de något hopp? Ett tickande hjärtat är ju inte detsamma som en frisk bebis, om du förstår hur jag menar. Ska du göra KUB eller NIPT?
  • isoldelively

Jag fick förklarat för mig att när hcg inte ökar som det ska så är det förenat med komplikationer hos embryot :( Detta är 10 år sen så minns ej hur dåliga mina siffror var, fick missfall i v. 7.

• Idasofia84

Ja. Man vet ju inte.

Vi ska göra allt vi får och i Blekinge där vi bor får man göra nipt så det blir det så snabbt vi kan.

Har också hört att det kan vara så? men inte av läkarna. De menar mer att det ?borde? blivit ett missfall för längesen.

• Idasofia84

Lovade ju att återkomma för framtida läsare med mitt resultat då jag själv tycker det varit jättesvårt att hitta info om liknande fall.

För 10 dagar sedan började jag blöda. Först ett par dagar lite och sen en morgon en rejäl - röd - blödning. Åkte då in till akuten och ett nytt ultraljud gjordes. Det hittades ett foster i helt rätt storlek, var då i v.7+2 och hjärtat slog. Fick blodstillande medicin och rådet att ta det lugnt.

I 6 dagar fortsatte sen blödningarna, inte speciellt intensivt, mest när jag torkade mig efter toalettbesök.

I förrgår började jag helt plötsligt störtblöda (8+1) och efter 40 min hittade jag en stor blodklump i bindan. Sen dess har två dygn med förlossningssmärtor passerat och idag har vi ånyo varit inne på gyn och fått göra ett nytt ultraljud. Nu fanns bara rester kvar av vilka de flesta satt och blockerade livmoderhalsen (vilket förklarar dessa fruktansvärda smärtor). Dessa plockades bort på plats och jag fick abortpiller för att driva ut det sista.

Så. Det var denna resan.

Tråkigt - men ändå en lättnad nu att det är över och vi får försöka igen.

• Jasmine000

Hej

När jag läser din tråd känns det som att det är EXAKT vad jag går igenom nu. Allt från en långsam hcg ökning till att pendla mellan hopp och för tvivlan dessa veckor som har tagit all min kraft.

Tråkigt att höra att du fick MF :( men samtidigt förstår jag att du tycker det är en lättnad att det är över. Hoppas du hittar styrka för att ta dig igenom det och att ni lyckas bli gravida snart igen.

Jag skulle gärna också bara vilja veta vad nästa steg för mig. Det har varit en lång resa från ofrivillig barnlöshet i några år och nu till detta. Tycker att det är så jobbigt med ovissheten. Mitt hcg har stegrat långsamt senaste veckorna och idag är jag i vecka 7. På senaste ultraljudet såg läkarna ett lite foster och vad det tror kanske är hjärtslag men inte säkra ännu. Jag känner även att mina graviditetssymptom har minskat börjar tappa hoppet igen. :(

Ska på återbesök snart igen då kanske läkarna kan säga nått mer.

Svar på tråden Långsamt ökande HCG