• Anonym (Less)

Lättirriterad och less - fler i senare delen av graviditeten som känner så?

Gravid i vecka 35 och trodde jag skulle känna mig gladare ju längre jag kom i graviditeten men jag är så lättirriterad och less. Jag har inget tålamod överhuvudtaget och blir lätt arg. Är det fler som känner såhär i senare graviditet? Är det på grund av hormonerna? Jag vill bara sova. Allt är jobbigt, bara att laga middag tar emot...

• Svar på tråden Lättirriterad och less - fler i senare delen av graviditeten som känner så?
  • Anonym (..)

Jag är gravid i vecka 23 o kännee igen mig men brukar oxå känna mig trött o less vintertid (vinterdepression?) Kan tänka mig när man närmar sig förlossning så vill man bara få ut ungen för allt kanske känns tungt o krångligt kanske

• Anonym (Less)
    Anonym (..) skrev 2021-12-06 15:54:34 följande:

Jag är gravid i vecka 23 o kännee igen mig men brukar oxå känna mig trött o less vintertid (vinterdepression?) Kan tänka mig när man närmar sig förlossning så vill man bara få ut ungen för allt kanske känns tungt o krångligt kanske

Vad jobbigt, för mig började det runt vecka 29. Jag känner mig inte deprimerad, det är nog mer graviditeten i sig som får mig att känna såhär. Ja det kan nog bero en del på att jag känner mig stor och tung och vet att det är flera veckor kvar som jag ska gå runt såhär. Jag är lite orolig inför födseln också och över att inte veta hur barnet ser ut eller är frisk även fast kub och rutinultraljudet såg bra ut. Det är massor av sådana här tankar som kommit nu när det börjar närma sig och som jag inte hade tidigare i graviditeten.
  • Anonym (..)

Jag förstår dig, jag har också böejat tänka mer på förlossningen o barnet osv. Är mitt 1a barn och jag fick inte erbjudan att göra kub men allt har sett bra ut på ultraljudet, men mångs frågor i huvudet, om allting.

• Anonym (Less)
    Anonym (..) skrev 2021-12-07 01:36:50 följande:

Jag förstår dig, jag har också böejat tänka mer på förlossningen o barnet osv. Är mitt 1a barn och jag fick inte erbjudan att göra kub men allt har sett bra ut på ultraljudet, men mångs frågor i huvudet, om allting.

Det kanske är normalt med sådana här tankar som en mental förberedelse? Men det är ju så jobbigt att inte ha någon kontroll och veta hur det ska gå. Man vill bara glädjas men orostankarna tar över :( Det är mitt första barn också.
  • nernu

Tänker att det är jättevanligt. Man är tung och trött. Allt är obekvämt. Och man har svårt att sova. Och man väntar och längtar. Var snäll mot dig själv sista tiden och bry dig inte om de lyckliga mammorna på insta. Det är helt i sin ordning att vara trött och otålig.

• Anonym (..)

Ja jag tror det är vanligt med sånahäe tankae..man förbereder sig att bli förälder..man vill såklart att barnet är friskt osv.. o sen tänker jag att man som förstagångsförälder är extra orolig för man har ingen aniiing om hur det är eg att ha barn ..jag nojjar mig för mkt men mkt fallee nog på plats när barnet väl kommer o vi har mkt hormoner just nu som flödar i kroppen. Jag vet inte men jag skrattar, gråter o gapar på en dag ..humöret svänger snabbt haha.. idag grät jag senast för att killen skulle till tandläkarn o ja hade saknat han så hahah inte så normalt att gråta för kom jag sen på hahaha

• Anonym (Less)
    nernu skrev 2021-12-07 17:31:55 följande:

Tänker att det är jättevanligt. Man är tung och trött. Allt är obekvämt. Och man har svårt att sova. Och man väntar och längtar. Var snäll mot dig själv sista tiden och bry dig inte om de lyckliga mammorna på insta. Det är helt i sin ordning att vara trött och otålig.

Tack, jag ska tänka på det. Ja det är mycket krämpor som påverkar måendet och får man inte tillräckligt med sömn så är man ju som en zombie och då blir ALLT jobbigt.
  • Anonym (Less)
    Anonym (..) skrev 2021-12-07 18:13:14 följande:

Ja jag tror det är vanligt med sånahäe tankae..man förbereder sig att bli förälder..man vill såklart att barnet är friskt osv.. o sen tänker jag att man som förstagångsförälder är extra orolig för man har ingen aniiing om hur det är eg att ha barn ..jag nojjar mig för mkt men mkt fallee nog på plats när barnet väl kommer o vi har mkt hormoner just nu som flödar i kroppen. Jag vet inte men jag skrattar, gråter o gapar på en dag ..humöret svänger snabbt haha.. idag grät jag senast för att killen skulle till tandläkarn o ja hade saknat han så hahah inte så normalt att gråta för kom jag sen på hahaha

Haha igenkänningsfaktor på den! Jag har noll tålamod och blir arg på i princip allt, men det är nog hormonerna som du säger. Sedan har jag fått en massa krämpor så det är omöjligt och sova bra, hoppas du slipper lindrigare undan när du kommer upp i de här veckorna. Ja det tänker jag också på, hur det blir sen när barnet kommer men de mesta av min oro handlar om att inte veta om man får ett friskt barn och så löjligt som hur det ser ut. Skäms för att jag tänker så. Det är jobbigt att inte ha någon kontroll.
  • Anonym (Varit gravid)

Det är bara en kort period i erat liv.Oftast blir allting bra,så oroa er inte i onödan.Snart får ni den största gåvan i livet,erat barn!

Svar på tråden Lättirriterad och less - fler i senare delen av graviditeten som känner så?