Hur mycket ger ni till syskonbarn?
I julklapp? Ålder på dom? Är 400 snålt ?
I julklapp? Ålder på dom? Är 400 snålt ?
Ålder på dem är 1 och 3.. brukar väll ge för ungefär 2.000 tillsammans, där det är den som är äldre som får lite dyrare saker. Svänger sen när de växer upp.
Har två syskonbarn, ålder 6 och 9. Brukar bli julklappar för runt 2000-2500 tillsammans. Har inga egna barn.
Ett par hundra
Sätter ingen prislapp. Blir olika! I år köper vi exempelvis rätt dyra klappar till två av brosbarnen, men den tredje får lite billigare klappar. Det beror på att i år behövde de äldre två julklappar av något dyrare klappar, medan den yngre på 1 år blir glad av vad som helst - och dessutom finns ju "allt" till det tredje barnet redan (de äldre två brorsbarnen är 2 resp. 4 år äldre än henne).
Så, äldsta får en klapp för runt 400 kr. Mellanbarnet får en klapp för runt 700 kr. Yngsta får en klapp för runt 200 kr.
Andra år är det andra prislappar som gäller... Den biten är inte det viktigaste.
I år har vi tagit gemensamt beslut i släkten att inte ge julklappar till varken syskonbarn eller syskon. De får tillräckligt med julklappar ändå. Men de år vi har köpt julklappar så har det landat på ca. 200:-/barn, eller så har vi lagt ihop med en annan släkting för att kunna köpa något dyrare.
Ett par hundra är ett rimligt belopp tycker jag,särskilt om det är flera barn. Det drar annars snart iväg. Till tonåringarna kan det bli en hundralapp till så de kan gå på bio med en kompis.
Tidigare låg det på en femhundring ca men sista åren har det trissats upp till 800 kr. Lite galenskap kan jag tycka även om alla har råd med det.
Vi ger endast julklapp till de syskonbarn vi firar med då vi har 13 syskonbarn. I år firar vi många så kommer fixa julklapp till 6 syskonbarn och kommer lägga i snitt 200 per klapp. För de allra minsta inklusive vår 3-åring så kommer jag i första hand gå igenom vad vi har hemma, så några får kanske en baganad julklapp. Då vi har massa leksaker i källaren som vår 3-åring aldrig sett så kommer vi ge mest av det och kanske köpa nån enstaka. Känns så onödigt för både miljö och plånbok att köpa massa saker när barnet kommer bli lika glad oavsett. Frågade syrran om detta och hon var helt ok med att göra så! Detta ger utrymme att satsa lite mer till de större om det skulle behövas.
Haha då måste jag vara supersnål, ger bort en leksak som syskonbarnet önskat sig för 250 kr, sen råkade det ju samtidigt vara 20 % rabatt på lekia just den dagen.
jag tycker det är lagom.
Sen kan ju även värdet öka som en julklapp till ett annat syskonbarn är en Muminmugg jag köpte i butik för 300 kr, men har märkt att andrahandsvärdet idag är ca 700 kronor om den säljs vidare.
Bara det är en fin sak som är önskvärd tycker jag det är bra
De är mellan 5-25 år. Jag ger dem ingenting i julklapp, jag ger några tusenlappar till välgörenhet istället. Ca 300 kr per barn.
Jag ger inga julklappar till syskonbarn.
De älskar mig ändå.
De vet att jag alltid ställer upp för dem när de behöver och så snart de behöver hjälp, eller bara stöd och uppmuntran, så finns jag där och ger av min tid med både kärlek och generositet under hela året, inte bara till jul eller vid födelsedagar.
Jag behöver inte ge julklappar eller presenter för att visa kärlek eller generositet och framförallt inte för att känna mig älskad. Om någon inte skulle älska mig för att jag inte ger en dyr och fin julklapp så är just den typen av utebliven kärlek något som jag inte skulle låta påverka mig. Men hittills har jag inte upplevt att kärlek eller generositet skulle hänga ihop med julklappar eller presenter.
Jag tycker absolut inte det är snålt. Beroende på hur familjen ser ut hade jag skippat julklappar till syskonbarn helt, är ni många blir det en orimlig mängd julklappar. Ska något ges är pengar på sparkonto till framtida boende eller körkort bättre än tusen leksaker.
Firar jul med 8 syskonbarn (6-19 år) och brukar nog lägga max 350 per barn. Vill de ha dyrare saker går vi ihop ett par, eller några, syskon. Alla mina syskon gör ungefär samma... I år har jag fyndat! Hittat grejer för under hundralappen till fyra av syskonbarnen, saker som kostar runt 800 i butik, så det känns bra. Köper inget mer, och ger inte heller dyrare till någon annan, bara för att komma upp i en viss totalsumma.
400 tycker jag inte alls är snålt, att ge är väl sällan det oavsett gåvans värde?!!
Hade jag haft på tok för hög månadslön och något av mina syskon haft det tufft ekonomiskt hade jag (inte bara vid jul) nog hjälpt lite extra. Något de behöver men inte har råd med och något helt onödigt som de aldrig ens kunde drömma om att få/göra!
Jättebra! Jag ger mina runt 300-600 kr i julklapp, beroende på vad de önskar sig. Brukar alltid fråga mitt syskon om den vet vad de önskar sig och sedan köpa det som passar runt den kronan :)