• Anonym (TS)

Fortfarande illamående i vecka 32

Jag väntar mitt tredje barn och är i vecka 32 (31+1) nu.. och jag mår fortfarande illa . Det är inte hela tiden utan mest efter jag har ätit men ibland mår jag illa annars också.. och det är fortfarande varje dag. Har trott hela tiden att det nog går över snart men tyvärr har det ju inte gjort det ..

Jag har varit gravid 5 gånger , första gången när jag fick missfall i vecka 10 mådde jag inte illa alls , nästa gång (med första barnet) mådde jag illa men det gick över ganska tidigt , tredje gången (med andra barnet) gick det över ca vecka 20 .. Fjärde gången jag var gravid fick jag missfall i vecka 5-6 och hade inte börjat må illa än.. Och den här gången började det i vecka 6 ungefär och har ju inte gått över än :(

Vissa säger ju att det är värre när barnet är en flicka men jag har två flickor sen innan och väntar en pojke nu.

Finns det nån chans att det går över? Nån mer som har mått illa så här länge? Gick det över alls för er eller fortsatte hela graviditeten? Hur vanligt är det? Har alltså inte hyperemesis utan mer ?vanligt? graviditetsillamående.

Kan det ha med åldern att göra att det är värre? Var 18 när jag fick första barnet , 28 med andra och nu är jag snart 34..

Har både lergigan och lergigan comp men blir så trött av Comp också så tar bara vanlig lergigan ganska ofta när jag ska sova och försöker stå ut på dagarna.. Nån som har andra tips på nått som hjälper?

• Svar på tråden Fortfarande illamående i vecka 32
  • Anonym (Linda)

Nej, det har nog inte med åldern att göra för jag är 38 år, gravid i vecka 30 och mår inte illa alls och har knappt gjort under hela graviditeten. Det har nog inte med kön att göra heller. Har du bra blodtryck? Järnbrist? Om du har mått såhär illa hela graviditeten kan det vara hyperemesis gravidarum det handlar om. Ta upp det med din barnmorska, det finns hjälp att få mot illamående.

• Anonym (3-barnsmamma)

Jag väntar nr 4 är i v 30 och mår fortfarande illa till och från. Dock inte varje dag men flera dagar i veckan. Jag tror inte det har med kön att göra. Jag har en flicka och två pojkar, mådde skit med en av pojkarna men de andra två var det mer hanterbart. Däremot andra saker runt om. Det är ju ex mycket svårare att få till vila och sånt när man har fler barn Jag är mycket tröttare denna graviditet om jag jämför med mina tre andra som gick bra.

Svar på tråden Fortfarande illamående i vecka 32