• Sat 11 Dec 2021 23:55
    1687 visningar
    6 svar
    6
    1687

    Vill vaccinera mig men är såååå rädd

    Jag är gravid i vecka 19 och är ovaccinerad. Jag vill vaccinera mig och har bokat in datum för det men jag är så rädd. Jag är inte rädd för min del men för mitt ofödda barn. Jag pratade med min BM om detta då hon rekommenderar att jag vaccinerar mig. Jag tog då upp min rädsla. Det verkar ju som det gått bra för de gravida som vaccinerat sig under sin graviditet hittills?

    Men hur ser det ut efter förlossningen, hur många av dem gravidvaccinerade har fött och har det påverkat bebisen? Finns det någon statistik om det? Min bm svarade med att man inte riktigt vet än om barnen fått några men av vaccinationen i magen.

    Jag är så så rädd. Som sagt jag vill vaccinera mig men.... Ångesten....

    Ni som vaccinerat er under graviditeten, blev det några konstigheter?

    Ni som fött, några konstigheter?

  • Svar på tråden Vill vaccinera mig men är såååå rädd
  • Sun 12 Dec 2021 09:33
    #1
    +1

    Hej!

    Först och främst det viktigaste. Vaccinet påverkar inte fostret. Däremot kommer fostret att få antikropparna som mamman bildar efter vaccinet. Du skyddar alltså ditt barn genom antikropparna du bildar vid vaccination, barnet får inte i dig vaccinet.

    Till lite andra bra grejer: Att få covid som gravid kan innebära komplikationer vid förlossning, vilket kan vara skadligt för både dig och barnet. Att få covid har även visat sig öka risken för för tidig födsel (före v36), vilket kan vara skadligt för barnet.

    Det finns massor mer att skriva om fördelarna, men som gravid tyckte jag att dessa två punkter är det mest centrala. Uttalade och faktiska risker för barnet vägde för mig tyngre än alla andra för och emot jag kunde hitta. Jag vill inte medvetet utsätta mitt barn för risker.

    Jag är gravid i slutet av andra trimestern. Har tagit vaccinet då det kändes självklart för mig när jag såg fördelarna det ger, jag vill ju skydda mig själv och mitt ofödda barn i första hand. Och det gör jag bäst genom att vaccinera mig. Har dock förståelse för att man blir lite extra orolig som gravid (det var jag också trots att jag definitivt är pro vaccin). Man tänker liksom till en extra gång och oroar sig lite mer när det inte bara är ens eget liv man påverkar. Men just eftersom att det inte bara är ditt eget liv hoppas jag att du gör ett beslut som skyddar ditt barn.

    Allt gott!

  • Sun 12 Dec 2021 11:15
    #2
    +1

    Känner en gravid tjej som tvekade om hon skulle ta vaccinet eller ej. Men hon tog det och tur var det, både hon och maken blev sjuka i covid. Men inte särskilt dåliga, vem vet hur det gått om de varit ovaccinerade?

  • nernu
    Sun 12 Dec 2021 11:19
    #3

    Jag förstår att man vill göra allt rätt för barnet i magen. Men du väger alltså risker med vaccinet som det inte ens finns något belägg för mot faktiska risker med att få covid som gravid. Hur resonerar du kring det?

  • Sun 12 Dec 2021 12:55
    #4
    nernu skrev 2021-12-12 11:19:02 följande:

    Jag förstår att man vill göra allt rätt för barnet i magen. Men du väger alltså risker med vaccinet som det inte ens finns något belägg för mot faktiska risker med att få covid som gravid. Hur resonerar du kring det?


    Det jag menar, det är bara ren tänk om rädsla som ploppat upp i mitt huvud.
  • Sun 12 Dec 2021 13:00
    #5
    Flerabarnsmamma skrev 2021-12-12 12:55:09 följande:
    Det jag menar, det är bara ren tänk om rädsla som ploppat upp i mitt huvud.
    Lyssna på fakta istället för katastroftankarna. Leta upp information online, prata med din BM. Som Cawr berättar finns det inga risker för fostret. Se till att skydda dig och ditt barn!
  • Fri 17 Dec 2021 23:08
    #6

    Vaccinet som sprutas in i din arm innehåller RNA, en kod/ett recept för ett av coronavirusets ytproteiner vilket gör att en del av cellerna i armen efter att ha tagot upp dessa kan tillverka dessa ytproteiner och transportera ut dem till cellytan där de visar upp dessa för immunförsvarets celler som kan lära sig att känna igen hur coronaviruset ser ut och där med tidigare upptäcka och oskadliggöra coronavirus om du skulle smittas eller komma i kontakt med dessa. Det är alltså inget levande vaccin som sprutas in med försvagade virus utan endast ett RNA/ett recept för ett ytprotein som är helt ofarligt. Ditt foster kommer därför med största sannolikhet inte att komma i kontakt med vaccinet då det är insprutat i muskelvävnaden. Sköterskorna som vaccinerar ska alltid backa först föröska dra upp eventuellt blod i sprutan för att säkerställa att de inte hamnat i ett blodkärl. Det kan dock blöda lite då de drar ut sprutan efter injektionen om något blodkärl skadats på vägen vilket är helt ofarligt.

    Risken av att drabbas av en allvarlig biverkan av vaccinet är oerhärt liten. Astras vaccin där media skrömde upp almenheten med information om att det kan finnas en risk att drabbas av blodproppar har troligen en större risk än Modernas och Pfizers RNA-vaccin och ändå var risken extremt liten. En professor från Åbo universitet beräknade risken för allvarlig biverkan av Astras vaccin som lägre än att köra bil i 70 km/h eller att åka ut och fiska på havet under en timme. Risken att drabbas av en alvarlig biverkan av att ta t ex Iprenoch andra antiinflammatoriska läkemedel är troligen större med tanke på alla som får blödande magsår varje år av detta. Risken att få allvarliga komplikationer av COVID-19 är betydligt större och förr eller senare kommer vi alla drabbas av COVID-19 och då gäller det att ha ett så bra skydd som möjligt. 

    Den möjliga risken att drabbas av blodpropp efter Astras vaccin orsakades av ett tillstånd som inte är kopplat till den naturligt ökade risken att få proppar vid t ex användning av p-piller eller under graviditeten så jag har svårt att du skulle ha någon ökad risk av den typen av blodproppar jämfört mot någon icke gravid. Tioretiskt sett har du kanske t.o.m. en lägra risk om vi tänker på att immunförsvaret är bättre kontrollerat under graviditeten för att minska risken att se fostret som något skadligt som måste stötas bort. 

Svar på tråden Vill vaccinera mig men är såååå rädd