• morsanpåfamiljeliv

Gravid eller missfall?

Hej.

Jag och sambon planerar barn nummer 2.

Jag har regelbunden menscykel på 27/28 dagar. Hade mens den 4-9 Nov. Fick glad gubbe på ÄL test den 17 Nov. Vi myste både 16, 17, 18 & 19.. sen började jag blöda den 1 dec, det avtog efter 4 dagar. Tillägga att jag såg ett svaaaaaagt streck samma dag (alltså 1 dec). Men nu till det konstiga, jag tog 2 grav test idag som visar positivt?? alltså hur (om ens) är det möjligt???

snälla hjälp mig, är jag gravid eller är det missfall?

• Svar på tråden Gravid eller missfall?
  • Anonym (3-barnsmamma)

Är ju tyvärr inte möjligt för någon att svara på utan att göra ett ultraljud för att se. Alternativt är att vänta och se om mensen kommer nästa månad, gör den inte det så är du ju troligen gravid. När har du nästa beräknade mens om du inte är gravid?

Dock borde inte graviditetstest visa positivt nu om du fick ett så tidigt missfall. Men kanske är olika från person till person hur länge hcg finns kvar. Blödde du mycket ?

• morsanpåfamiljeliv
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-12-15 17:26:35 följande:

Är ju tyvärr inte möjligt för någon att svara på utan att göra ett ultraljud för att se. Alternativt är att vänta och se om mensen kommer nästa månad, gör den inte det så är du ju troligen gravid. När har du nästa beräknade mens om du inte är gravid?

Dock borde inte graviditetstest visa positivt nu om du fick ett så tidigt missfall. Men kanske är olika från person till person hur länge hcg finns kvar. Blödde du mycket ?

Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-12-15 17:26:35 följande:

Nästa mens är beräknad 27e dec..

Jag kan också tycks det är konstigt att ha såpass mycket hcg om det var ett SÅ TIDIGT missfall.. jag blödde lite mindre och någon färre dag, men det var ändå rött blod och använde tampong. Så blir så osäker...barnmorska jag pratade med sa "herregud det är ett missfall"... kändes sådär kul att höra. Hoppas på annorlunda..
  • svansmamman
    morsanpåfamiljeliv skrev 2021-12-15 16:55:15 följande:
    Gravid eller missfall?
    Hej.

Jag och sambon planerar barn nummer 2.

Jag har regelbunden menscykel på 27/28 dagar. Hade mens den 4-9 Nov. Fick glad gubbe på ÄL test den 17 Nov. Vi myste både 16, 17, 18 & 19.. sen började jag blöda den 1 dec, det avtog efter 4 dagar. Tillägga att jag såg ett svaaaaaagt streck samma dag (alltså 1 dec). Men nu till det konstiga, jag tog 2 grav test idag som visar positivt?? alltså hur (om ens) är det möjligt???

snälla hjälp mig, är jag gravid eller är det missfall?

//
    Blödningen kan bero på flera saker, missfall likväl som en helt ofarlig blödning.

Mitt bästa tips är att ta ett nytt cb digital med veckoindikator en vecka efter du tog det förra. Om det ökat till 3+ skulle jag tippa på att du fortfarande är gravid. Om testet inte ökat behöver det såklart inte per automatik innebära missfall men min erfarenhet är att det inte är positivt när det inte ökar ?som det ska?.

Uppdatera gärna med hur det går så håller jag tummarna för dig tills dess!
  • Anonym (3-barnsmamma)
    morsanpåfamiljeliv skrev 2021-12-15 17:45:50 följande:

Nästa mens är beräknad 27e dec..

Jag kan också tycks det är konstigt att ha såpass mycket hcg om det var ett SÅ TIDIGT missfall.. jag blödde lite mindre och någon färre dag, men det var ändå rött blod och använde tampong. Så blir så osäker...barnmorska jag pratade med sa "herregud det är ett missfall"... kändes sådär kul att höra. Hoppas på annorlunda..

Ring till gyn och kolla med dem. Jag har haft ofarliga småblödningar i flera graviditeter och har fått komma in på vul för att kolla från v 6+. Vilket du borde vara i nu oxå om det nu inte var ett missfall.

Tycker barnmorskan har uttryckt sig märkligt, en blödning behöver ju inte alltid innebära missfall. Finns ju många anledningar till blödningar. Sen borde hon även talat om att man inte bör använda tampong vid missfall.
Svar på tråden Gravid eller missfall?