Shakira88 skrev 2021-12-18 16:17:26 följande:
Det är för lågt. Googla på det, det borde bli minst 6000.
Mina är 17 och 19 år gamla och då är minsta belopp 4400 för dom 2
Lägg ner hetsandet.
Nu räcker ju bevisligen pengarna för att det ska gå runt, och hon verkar tillfreds med uppgörelsen.
Detta rabiata om att det SKA VARA, eller det är FÖR LITE får bara den som argumenterar att framstå girig och hänsynslös, med all rätt.
Underhållsbidrag kan man komma överens om vilken summa som helst. Det finns inget "minsta belopp".
Ta även i beaktande att dessa pengar är menat gå till att försörja barnet, det är inget som boendeföräldern ska använda för egen försörjning.
Detta ställs ofta på sin spets för många på barnets 18års dag, då underhållet istället betalas ut direkt till barnet.
För många som har det kämpigt ekonomiskt pga långa sjukskrivningar och/eller arbetslöshet så blir lätt de pengar som kommer in för barnen en betydande del av ens inkomst....
Mitt ex tjänade t.ex runt 8000:-/mån netto på att inte låta barnen bo även med mig när man räknade ihop underhållsstöd, flerbarnstillägg, barnbidrag och bostadsbidrag.
När vi sen satt i tingsrätten och fick domen på växelvist boende så ställer hon sig upp o skäller ner rådmannen i skorna och beskyller honom för att ta bort nästan hela hennes inkomst och han kommer därmed vara ansvarig till att hon blir vräkt.... Jag är fullständigt övertygad att mitt ex på inget sätt är unik i sitt resonemang.
Kanske vore det sundare att "hetsa" folk som har barnen boende hos sig på heltid att sätta press på barnens andra förälder att resa sig och ta sitt föräldraansvar på ett mer praktiskt och direkt sätt än en månatlig pengaöverförning?