• Anonym (Orolig)

Varför har komplikationer under förlossning ökat sedan augusti?

Har ni någon aning varför komplikationer under förlossning ökat senaste månaderna?

Ta en titt på den här grafen från graviditetsregistret: postimg.cc/zb8SMWq

Det är en stadig minskning för varje månad sedan augusti. Är det ökat stillasittande och ökat tryck på vården? Eller kan det hänga samman med att vaccinationerna började rullas ut för de åldersgrupperna ungefär samtidigt?

Minskningen är påtaglig och måste bero på något. I statistiken, som sträcker sig tillbaka till 2014, kan ingen liknande trend skönjas föränn just augusti 2021.

Källa (nedersta grafen, fliken längst till höger): www.medscinet.com/gr/resultat.aspx

• Svar på tråden Varför har komplikationer under förlossning ökat sedan augusti?
  • Anonym (Billigt)

Jag vet inte om du läser tidningar ibland men det är rätt tydligt att förlossningen är underbemannad och barnmorskor säger upp sig på löpande band.

• Anonym (Orolig)

Förtydligande: Grafen visar förlossningar utan större komplikationer. Det är denna andel som minskat sedan augusti, från 78% till 72%. Alltså har förlossningar med större komplikationer ökat med 6 procentenheter från augusti till november.

Undrar vad decembersiffrorna visar?

• BuoBä

En gissning är att för att barnmorskorna lackat ur på sina arbetsvillkor så rapporterar de varenda liten grej som händer, för att skapa reaktioner. Eller visa på verkligen, beroende på hur man ser det.

• Anonym (Hemma...)

Det sägs att vaccinet är under utvärdering tom 2023 och om man kollar hur många anmälda biverkningar som finns registrerade för just covidvaccinet så är det mer biverkningar än alla andra vaccin tillsammans.

Självklart så kan biverkningar påverka även gravida tänker jag... men bara min personliga åsikt.

Inte lätt att veta hur man ska göra som gravid gällande vaccinfrågan....

• BuoBä
    Anonym (Hemma...) skrev 2021-12-16 11:19:58 följande:

Det sägs att vaccinet är under utvärdering tom 2023 och om man kollar hur många anmälda biverkningar som finns registrerade för just covidvaccinet så är det mer biverkningar än alla andra vaccin tillsammans.

Självklart så kan biverkningar påverka även gravida tänker jag... men bara min personliga åsikt.

Vilka komplikationer i samband med förlossningen tänker du att vaccinet kan ge? Jag är uppriktigt nyfiken för jag kan inte komma på något.
  • sextiotalist
    Anonym (Hemma...) skrev 2021-12-16 11:19:58 följande:

Så komplikationerna har inget samband med underbemanning på BB, utan du tror mer på en mycket  mer orimlig orsak som  covidvaccinet (därav säkert flera inte ens hunnit få någon dos av de som födde i augusti).
    När det gäller antalet anmälningar är så stora kan mycket väl bero på
    * Vi har inte vaccinerat så många under så kort tid vad jag kan komma ihåg, dvs antalet doser som delas ut är väldigt, väldigt många fler än andra vaccin
    * Foliehattar som jagar upp folk som ser normala reaktioner på ett vaccin (feber, sjukdomskänsla etc) som en biverkning att anmäla
    * Det finns garanterat en mycket högre anmälningsvilja, både hos privatpersoner och sjukvården när det gäller detta vaccin
  • sextiotalist
    BuoBä skrev 2021-12-15 20:13:27 följande:

En gissning är att för att barnmorskorna lackat ur på sina arbetsvillkor så rapporterar de varenda liten grej som händer, för att skapa reaktioner. Eller visa på verkligen, beroende på hur man ser det.

Det tror jag också, ett sätt att påvisa bristerna. 
  • Anonym (Hemma...)
    sextiotalist skrev 2021-12-16 11:33:34 följande:

Det tror jag också, ett sätt att påvisa bristerna. 

Jag skrev att självklart kan ett helt nytt vaccin med många anmälda biverkningar påverka Även gravida. Jag sa inte att det måste vara så. Att du har en människosyn där du kallar Alla som inte vill ta vaccinet av Olika skäl för Foliehattar säger mer om din människosyn.
  • sextiotalist
    Anonym (Hemma...) skrev 2021-12-16 11:44:29 följande:

Jag skrev att självklart kan ett helt nytt vaccin med många anmälda biverkningar påverka Även gravida. Jag sa inte att det måste vara så. Att du har en människosyn där du kallar Alla som inte vill ta vaccinet av Olika skäl för Foliehattar säger mer om din människosyn.

Jag skrev foliehattar som jagar upp folk.

Inte att alla som inte vill ta vaccin är foliehattar.
Svar på tråden Varför har komplikationer under förlossning ökat sedan augusti?