Anonym (Sista barnet) skrev 2021-12-16 11:13:40 följande:
Stämmer Clearblue digitals veckoindikator? Orolig för MA...
Hej!
Min senaste mens var den 14/11... Jag gjorde ett negativt ("känsligt" och tidigt test) gravtest den 8 dec, dvs10 dagar efter ÄL. Det tyder på sen implantation tänker jag...
Några dagar senare den 9-11 dec hade jag en lättare blödning, först lite rött och sedan en brun lättare flytning. Jag trodde att det var mensen som kom igång.
På måndagen den 13 dec kände jag att brösten var ovanligt känsliga och började bli större och tog därför ett nytt gravtest vilket överraskande nog var positivt.
Tis den 14 dec tog jag ett Clearblue digital som visade positivt och med veckoindikator 1-2...
På onsdag (15 dec) morgon visade ett nytt Clearblue digital 1-2...
Och idag på morgonen visade ett nytt test 1-2 veckor...
Alla graviditetssymptom kom alltså måndags (14 dec) då jag fick positivt och jag hade en lätt blödning den 9-11...
Hur troligt är det att ett så tidigt missfall (om det är MA) skulle ge graviditetsveckan och HCG fyra dagar senare?
Så undrar jag även om det är någon annan som har haft samma problem med Clearblue digital, att den inte stegrar trots att man är i vecka 4-5...
De flesta verkar ju få 2-3 eller 3+ redan några dagar efter förväntad mens...
Det enda jag kan komma på är att jag hade en sen implantation och att det är det som orsakat det hela men jag tyckte att det första gravtestet i måndags den 14 dec visade ett ganska starkt kryss...
Någon som kan ge lite input?
Tacksam för svar...
Ps. Har kontaktat mvc och bokat tid men de vägrar ta blodprov för att kontrollera HCG-värdet...
Till skillnad från anonym ovan är min erfarenhet att veckoindikator som inte ökar tillräckligt snabbt är ett tecken på att graviditeten inte utvecklas som den ska, däremot vet jag inte om dina test nödvändigtvis behöver ha en för långsam ökning.
Om jag inte tänker fel inföll din ÄL omkring den 28-29/11. Den 14/12, då du tog vad jag förstår var ditt första cb digitala test med veckoindikator, visade det 1-2 veckor vilket kan stämma väl överens beroende på när befruktning skedde. Eftersom det inte går att veta exakt när befruktning skedde tycker jag att du ska vänta med att ta ett nytt test tills det gått en vecka från det första, dvs den 21/12 om jag inte missförstått din text. Då bör antalet veckor ha ökat.
De gånger veckoindikatorn inte ökat för mig, vilket är totalt tre gånger, har det inneburit missfall/MA. Denna gång slog testen om snabbare och jag är nu gravid i vecka 15. Min erfarenhet är alltså att om testet inte slagit om 7-10 dagar sedan det förra är det något som inte är som det ska. Vid mina missfall/MA har testen aldrig ökat till mer än gravid 2-3 veckor.
Jag vet inte om detta är till någon hjälp för dig, men jag delar med mig i förhoppning om att det kan ge dig något.
23-24/9 inföll min ägglossning
6/10 (dvs mindre än två veckor efter ägglossning) visade cb gravid 1-2 veckor, vilket stämmer då ägglossningen var 1-2 veckor tidigare och befruktningen skedde ett tag efter ÄL.
13/10 (dvs mindre än tre veckor efter ägglossning) visade cb gravid 3+ veckor. Enligt appen var jag då gravid i vecka 5 (4+2).
Jag har lyckligtvis en helt fantastisk barnmorska och har pga detta fått ta blodprov vid två av missfallen/MA. Det har då synts att HCG inte ökat som det borde om det varit en normal graviditet.
Denna gång har HCG ökat som en raket, vi har sett hjärtat ticka i vecka 9 och vecka 12 och jag har även blivit framflyttad en vecka vid vårt senaste ultraljud. Om du inte lyckas "tjata" dig till provtagning finns det privata alternativ att tillgå. Annars tycker jag att du kan testa med cb digital den 21/12 och se om det ökat.
Jag håller tummarna för att testen snart slår om och att allt är som det ska!