• Anonym (Sista barnet)

Stämmer Clearblue digitals veckoindikator? Orolig för MA...

Hej!

Min senaste mens var den 14/11... Jag gjorde ett negativt ("känsligt" och tidigt test) gravtest den 8 dec, dvs10 dagar efter ÄL. Det tyder på sen implantation tänker jag...

Några dagar senare den 9-11 dec hade jag en lättare blödning, först lite rött och sedan en brun lättare flytning. Jag trodde att det var mensen som kom igång.

På måndagen den 13 dec kände jag att brösten var ovanligt känsliga och började bli större och tog därför ett nytt gravtest vilket överraskande nog var positivt.

Tis den 14 dec tog jag ett Clearblue digital som visade positivt och med veckoindikator 1-2...

På onsdag (15 dec) morgon visade ett nytt Clearblue digital 1-2...

Och idag på morgonen visade ett nytt test 1-2 veckor...

Alla graviditetssymptom kom alltså måndags (14 dec) då jag fick positivt och jag hade en lätt blödning den 9-11...

Hur troligt är det att ett så tidigt missfall (om det är MA) skulle ge graviditetsveckan och HCG fyra dagar senare?

Så undrar jag även om det är någon annan som har haft samma problem med Clearblue digital, att den inte stegrar trots att man är i vecka 4-5...

De flesta verkar ju få 2-3 eller 3+ redan några dagar efter förväntad mens...

Det enda jag kan komma på är att jag hade en sen implantation och att det är det som orsakat det hela men jag tyckte att det första gravtestet i måndags den 14 dec visade ett ganska starkt kryss...

Någon som kan ge lite input?

Tacksam för svar...

Ps. Har kontaktat mvc och bokat tid men de vägrar ta blodprov för att kontrollera HCG-värdet...

• Svar på tråden Stämmer Clearblue digitals veckoindikator? Orolig för MA...
  • Anonym (Många)

10 dagar efter äl är det ovanligt att plussa. Alla embryon fäster mellan 5-7 dagar efter äl, men det kan ta ett tag för hcg att bli påvisbart. Dessutom kan hcg-nivån skilja ganska mycket en och samma vecka och ändå vara inom det normala. Jag har läst många trådar med kvinnor som fått fel vecka på de där testen och i likhet med dig blivit oroliga. För det mesta har det dock inte varit fråga om m.f utan en normal graviditet där testet ökat i veckor eller de sett ett levande foster på VUL. Personligen tycker jag de där testen är värdelösa. De ger oftast mer oro än lugn.

Du kan ta hcg-prov via Werlabs själv. Kostar en del, men kan ju vara värt det. Eller boka in ett VUL v.8 Eller vänta en vecka till med nästa digitala test.

• svansmamman
    Anonym (Sista barnet) skrev 2021-12-16 11:13:40 följande:
    Stämmer Clearblue digitals veckoindikator? Orolig för MA...

Hej!

Min senaste mens var den 14/11... Jag gjorde ett negativt ("känsligt" och tidigt test) gravtest den 8 dec, dvs10 dagar efter ÄL. Det tyder på sen implantation tänker jag...

Några dagar senare den 9-11 dec hade jag en lättare blödning, först lite rött och sedan en brun lättare flytning. Jag trodde att det var mensen som kom igång.

På måndagen den 13 dec kände jag att brösten var ovanligt känsliga och började bli större och tog därför ett nytt gravtest vilket överraskande nog var positivt.

Tis den 14 dec tog jag ett Clearblue digital som visade positivt och med veckoindikator 1-2...

På onsdag (15 dec) morgon visade ett nytt Clearblue digital 1-2...

Och idag på morgonen visade ett nytt test 1-2 veckor...

Alla graviditetssymptom kom alltså måndags (14 dec) då jag fick positivt och jag hade en lätt blödning den 9-11...

Hur troligt är det att ett så tidigt missfall (om det är MA) skulle ge graviditetsveckan och HCG fyra dagar senare?

Så undrar jag även om det är någon annan som har haft samma problem med Clearblue digital, att den inte stegrar trots att man är i vecka 4-5...

De flesta verkar ju få 2-3 eller 3+ redan några dagar efter förväntad mens...

Det enda jag kan komma på är att jag hade en sen implantation och att det är det som orsakat det hela men jag tyckte att det första gravtestet i måndags den 14 dec visade ett ganska starkt kryss...

Någon som kan ge lite input?

Tacksam för svar...

Ps. Har kontaktat mvc och bokat tid men de vägrar ta blodprov för att kontrollera HCG-värdet...

Till skillnad från anonym ovan är min erfarenhet att veckoindikator som inte ökar tillräckligt snabbt är ett tecken på att graviditeten inte utvecklas som den ska, däremot vet jag inte om dina test nödvändigtvis behöver ha en för långsam ökning. 

Om jag inte tänker fel inföll din ÄL omkring den 28-29/11. Den 14/12, då du tog vad jag förstår var ditt första cb digitala test med veckoindikator, visade det 1-2 veckor vilket kan stämma väl överens beroende på när befruktning skedde. Eftersom det inte går att veta exakt när befruktning skedde tycker jag att du ska vänta med att ta ett nytt test tills det gått en vecka från det första, dvs den 21/12 om jag inte missförstått din text. Då bör antalet veckor ha ökat. 

De gånger veckoindikatorn inte ökat för mig, vilket är totalt tre gånger, har det inneburit missfall/MA. Denna gång slog testen om snabbare och jag är nu gravid i vecka 15. Min erfarenhet är alltså att om testet inte slagit om 7-10 dagar sedan det förra är det något som inte är som det ska. Vid mina missfall/MA har testen aldrig ökat till mer än gravid 2-3 veckor. 

Jag vet inte om detta är till någon hjälp för dig, men jag delar med mig i förhoppning om att det kan ge dig något. 

23-24/9 inföll min ägglossning
    6/10 (dvs mindre än två veckor efter ägglossning) visade cb gravid 1-2 veckor, vilket stämmer då ägglossningen var 1-2 veckor tidigare och befruktningen skedde ett tag efter ÄL. 
    13/10 (dvs mindre än tre veckor efter ägglossning) visade cb gravid 3+ veckor. Enligt appen var jag då gravid i vecka 5 (4+2). 

Jag har lyckligtvis en helt fantastisk barnmorska och har pga detta fått ta blodprov vid två av missfallen/MA. Det har då synts att HCG inte ökat som det borde om det varit en normal graviditet. 
    Denna gång har HCG ökat som en raket, vi har sett hjärtat ticka i vecka 9 och vecka 12 och jag har även blivit framflyttad en vecka vid vårt senaste ultraljud. Om du inte lyckas "tjata" dig till provtagning finns det privata alternativ att tillgå. Annars tycker jag att du kan testa med cb digital den 21/12 och se om det ökat.  

Jag håller tummarna för att testen snart slår om och att allt är som det ska! Hjärta
  • Anonym (Sista barnet)

Tack för era svar ? Idag ökade iaf färgen på ett testa ofta test från rfsu och jag ska vara i vecka 4+5 enligt senaste ägglpssning.

Jag har dock förstått det som att tidpunkt för implantationen Kan spela roll då det kan skilja upp emot fem-sex dagar för olika personer när ägget fäster och implanterar sig (6-12 dagar efter ÄL) Det är vad jag förstår först då som HCG verkligen börjar stiga och kroppen fattar att den är gravid...

Jag hoppas därför att det hela handlar om en sen implantation.

Den 9:e dec tog jag ett "testa tidigt" gravtest som visade blankt... det tyder även det på att jag kan ha haft en lite senare implantation...

Det finns tom kalkylatorer på internet där man kan räkna förmodad HCG-mängd utefter förmodad implantation.

Har typ googlat sönder mig på detta ????

?????

• Anonym (Sista barnet)

Tack för era svar ? Idag ökade iaf färgen på ett testa ofta test från rfsu och jag ska vara i vecka 4+5 enligt senaste ägglpssning.

Jag har dock förstått det som att tidpunkt för implantationen Kan spela roll då det kan skilja upp emot fem-sex dagar för olika personer när ägget fäster och implanterar sig (6-12 dagar efter ÄL) Det är vad jag förstår först då som HCG verkligen börjar stiga och kroppen fattar att den är gravid...

Jag hoppas därför att det hela handlar om en sen implantation.

Den 9:e dec tog jag ett "testa tidigt" gravtest som visade blankt... det tyder även det på att jag kan ha haft en lite senare implantation...

Det finns tom kalkylatorer på internet där man kan räkna förmodad HCG-mängd utefter förmodad implantation.

Har typ googlat sönder mig på detta :)

• Anonym (Nm)

Vill absolut inte skrämma dig men eftersom du har haft en blödning och hcg kanske inte ökar som det ska borde de kolla det för att utesluta utomkvedshavandeskap (som iförsej är ovanligt men för säkerhets skull).

Och om du inte blöder nu eller har ont borde det inte vara nån fara men för säkerhets skull. Så tycker du ska tjata lite till.

Men blödningar behöver ju absolut inte betyda att något är fel. Jag har själv haft 2 missfall / MA och har två barn och väntar mitt tredje nu (vecka 32) .. och när jag väntade andra barnet blödde jag flera gånger i början av graviditeten , ibland ganska mycket och allt gick ju bra ändå.

När det gäller veckoindikatorn så har jag inte jättekoll tyvärr men utifrån datumen du skrev så är det väl inte omöjligt att 1-2 veckor kan stämma , och hcg-nivåer kan ju variera även i normala graviditeter så det är ju inte 100%. Tycker du ska vänta en vecka och testa igen sen om du inte får göra blodprov för att kolla hcg.

• Anonym (Många)

Jag tar det igen- alla embryon fäster 5-7 dagar efter äl när de blivit en blastocyst vilket tar 5 dagar och sen blivit en hatching blasocyst. Jag har gjort många IVF:er med blastisar och frågat läkare. Hcg kan absolut variera helt normalt. Jag har tagit hcg-prov många gånger och haft varierande värden samma tidpunkt med båda barnen. Den normala hcg-nivån en och samma vecka är väldigt stor skillnad.

Man kan blöda ganska mycket och det är normalt. Gjorde jag. Man kan ha rejäl molvärk och det är normalt. Du kan aldrig utifrån testens styrka utläsa nån form av hcg-nivå. Du kan ta ett digitalt med vecka på med minst en veckas mellanrum- då bör siffran ökat. 

Sluta googla för din egen skull. Beställ hcg-prov via Werlabs istället och gör VUL v.8. Får du extremt ont får du åka in.

• Anonym (Nina)

Förra graviditeten plussade jag väldigt tidigt. Vi hade använt fertilitetsmonitor för att ha koll på ägglossning, och redan 6 dagar före beräknad mens visade den positivt för graviditet. Jag tog ett cb digital samma eftermiddag, och det visade 1-2 veckor.

Efter en vecka visade cb digitalt fortfarande 1-2 veckor.

Jag fick också en liten blödning.

Veckan därpå visades 2-3 veckor, och även veckan därefter. Det blev aldrig 3+.

I vecka 8+0 fick jag göra ultraljud, vid det laget var jag säker på att det inte skulle bli något.

Men ett levande foster fanns det, som stämde med tiden. Dessutom fanns en tvilling som tyvärr inte levde.

Allt gick bra med graviditeten och bebisen.

Numera nöjer jag mig med ett positivt test.

• Chilins

Hej!

Jag vill absolut inte skrämma dig, vill också dela med mig av min erfarenhet som kanske kan hjälpa dig att få hjälp i tid. Jag plussade tidigare i höst och mitt HCG verkade inte heller öka i och med att jag också tog graviditetstest som visade 1-2 veckor trots att tiden gick. När jag var i vecka 6 fick jag extrema smärtor i magen som visade sig vara utomkvedshavandeskap. Jag opererade bort den högra äggledaren akut. Det behöver absolut inte vara så för dig, det kan finnas flera anledningar till att det inte visat mera för dig och ett positivt test är alltid positivt och man ska inte heller jaha veckoindikatorn men jag förstår att du gör det då jag gjorde samma sak och tyvärr är min erfarenhet en tråkig en. Jag hoppas att du kan få ett tidigt ultraljud för att se att graviditeten fäst rätt!

Stor kram

• Anonym (Sista barnet)

Tack för alla svar! <3

Clearblue digital har hoppat till 2-3 veckor häromdagen men jag har fortfarande lite lite rosa blod som kommer och går vilket känns oroväckande. Det sticker i livmodern till och från... men det kanske bara är ett tecken på att det växer där inne...

• svansmamman
    Anonym (Sista barnet) skrev 2021-12-20 19:16:11 följande:

Tack för alla svar! <3

Clearblue digital har hoppat till 2-3 veckor häromdagen men jag har fortfarande lite lite rosa blod som kommer och går vilket känns oroväckande. Det sticker i livmodern till och från... men det kanske bara är ett tecken på att det växer där inne...

Att clearblue ökat låter positivt, då det betyder att HCG ändå ökar. Vissa blöder ju under graviditeten utan att något behöver vara fel. Stickande känsla i livmodern är ju också det ett vanligt graviditetssymptom. Jag förstår att det är sånär som omöjligt, men ta inte ut något negativt i förskott nu. Du har plussat och CB har ökat, det är bra! Vänta en vecka och ta ett nytt digitalt cb om du vill säkerställa att HCG fortsätter öka. 

Jag håller verkligen alla tummar för att den lilla bönan vill stanna kvar och att du får en härlig jul! Hjärta
  • Anonym (Sista barnet)
    svansmamman skrev 2021-12-21 07:42:10 följande:

Att clearblue ökat låter positivt, då det betyder att HCG ändå ökar. Vissa blöder ju under graviditeten utan att något behöver vara fel. Stickande känsla i livmodern är ju också det ett vanligt graviditetssymptom. Jag förstår att det är sånär som omöjligt, men ta inte ut något negativt i förskott nu. Du har plussat och CB har ökat, det är bra! Vänta en vecka och ta ett nytt digitalt cb om du vill säkerställa att HCG fortsätter öka. 

Jag håller verkligen alla tummar för att den lilla bönan vill stanna kvar och att du får en härlig jul! 

Tack! Detsamma <3 God Jul!
  • Anonym (Mimi)

Vet att inget skrivit i tråden men undrar hur det gått för ts, om allt gått bra?

Min bm sa åt mig att inte köpa några såna där test mer för hcg kan variera och man oroar sig i onödan. Givetvis är jag orolig ändå..

Svar på tråden Stämmer Clearblue digitals veckoindikator? Orolig för MA...