• Anonym (Avgöra)

    Exet som kräver hyror tillbaka under uppsägningstid av hyresrätt

    Hej.

    A och B delades på en hyresrätt,  A och B stod på kontrakten,  A bestämmer sig för att göra slut och flyttar ut och säger up sin del av kontrakten, B säger också up sin del,  B bor kvar i lägenheten under uppsägningstiden medan A bor hos en vän i en månad och sedan flyttar in en ny lägenhet. 

    Nu har 3 månader gått av uppsägning och A skickar ett krav på B om återbetalning av 3 hyror som denna har varit tvungen att betala med anledning av B fick nyttja lägenhet medan A bodde hos en vän och hade dubbla hyror. 

    B tycker att A borde betala häften eftersom A meddelande inte ens att denne skulle flytta och att det inte något överenskommelsen Mellan A och B om a B skulle betala hyrorna ensam.   Både A och B har betala häften var till hyresvärd men nu kommer A och kräver hyrorna tillbaka från B. 

    Vad tycker ni?? 

  • Svar på tråden Exet som kräver hyror tillbaka under uppsägningstid av hyresrätt
  • Anonym (Avgöra)
    Anonym (betala) skrev 2021-12-16 15:13:51 följande:

    Man betalar hyor under sin uppsägningstid varesig man bor där eller ej. Det är så det funkar. Att man varit ett par och den ena eller båda flyttar ut spelar ingen roll, räkningarna ska betalas ändå.


    Ja gentemot hyresvärden betalar man  men i den här fallet tycker A ombuds att B ska betala tillbaka hyrorna till A eftersom B nyttjade lägenheten ensam.  B tycker att den borde inte göra eftersom A stack utan nån överenskommelsen eller förvarning. A ställer krav mot B inte mot hyresvärden om att få tillbaka hyror. 
  • Anonym (B)

    Jag har varit B i exemplet ovan.

    Jag sa till A när hon gjorde slut och flyttade ut att hon fick betala hälften under uppsägningen, vilket hon gjorde om än med viss tvekan.

    Kände mig snål.

  • Anonym (Avgöra)
    neverpreggo skrev 2021-12-16 18:27:34 följande:

    Så de har betalat halva hyran under uppsägningstiden och nu vill A ha sin del av dessa av B?


    Ja precis A har betalat till hyresvärden men nu kräver A med hjälp av en ombud från B tillbaka hyrorna denne betalade tills hyresvärden med anledningen att B utnyttjade lägenheten själv. A stack utan förvarning eller överenskommelsen med B om att denna ska ta hand om hela hyran själv. 
  • Anonym (Avgöra)
    Anonym (B) skrev 2021-12-16 22:34:06 följande:

    Jag har varit B i exemplet ovan.

    Jag sa till A när hon gjorde slut och flyttade ut att hon fick betala hälften under uppsägningen, vilket hon gjorde om än med viss tvekan.

    Kände mig snål.


    Jag men vad hade hänt  och A hade kräv från dig hyrorna tillbaka med hjälp av en ombud med anledningen om att du utnyttjade lägenheten själv.
  • Anonym (X)

    Varför tänker A att hon ska slippa uppsägningstid?
    Var och när gör man någonsin det?

  • Anonym (B)
    Anonym (Avgöra) skrev 2021-12-16 22:41:15 följande:

    Jag men vad hade hänt  och A hade kräv från dig hyrorna tillbaka med hjälp av en ombud med anledningen om att du utnyttjade lägenheten själv.


    Jag antar att det avgörande är om A är välkommen att bo hos B under uppsägningstiden. Är A välkommen så är det ju inte B:s beslut att vara ensam brukare av lägenheten.
  • Anonym (Ejdan)

    A har inget att komma med. Om B också flyttat ut och bott hos en vän, hade A då tyckt att ingen av dem skulle betala?

    Jag gissar att A självmant valde att flytta ut under uppsägningstiden, men det gör inte att betalningsskyldigheten upphör om även A stod på kontraktet.

    Vem flyttstädade lägenheten? Hjälpte A till?

  • Anonym (Q)

    A får betala halva hyran då det är tre månaders uppsägningstid. A hade kunnat bo kvar i tre månader. Som jag fattat det så lämnar A plötsligt och då ska inte B behöva betala hela hyran själv då B inte valt det.

  • Anonym (X)

    Vad är det för "ombud" som tror man kan smita från hyra?
    Är det pappa eller ny pojkvän månne?

  • Anonym (X)
    Anonym (Avgöra) skrev 2021-12-16 22:41:15 följande:
    Jag men vad hade hänt  och A hade kräv från dig hyrorna tillbaka med hjälp av en ombud med anledningen om att du utnyttjade lägenheten själv.

    Vad skulle B göra under uppsägningstiden menar A?


    Om B också flyttat ut hade båda då sluppit betala uppsägningsperioden enligt As logik?

  • Anonym (betala)
    Anonym (Avgöra) skrev 2021-12-16 22:32:49 följande:

    Ja gentemot hyresvärden betalar man  men i den här fallet tycker A ombuds att B ska betala tillbaka hyrorna till A eftersom B nyttjade lägenheten ensam.  B tycker att den borde inte göra eftersom A stack utan nån överenskommelsen eller förvarning. A ställer krav mot B inte mot hyresvärden om att få tillbaka hyror. 


    Det spelar ingen roll vem som nyttjat lägenheten.
  • Tom Araya
    Anonym (Avgöra) skrev 2021-12-16 22:32:49 följande:
    Ja gentemot hyresvärden betalar man  men i den här fallet tycker A ombuds att B ska betala tillbaka hyrorna till A eftersom B nyttjade lägenheten ensam.  B tycker att den borde inte göra eftersom A stack utan nån överenskommelsen eller förvarning. A ställer krav mot B inte mot hyresvärden om att få tillbaka hyror. 
    Och där har B helt rätt. Båda delar betalningsskyldighet under hela uppsägningstiden och A valde själv att flytta utan gemensam överenskommelse om saken.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Avgöra) skrev 2021-12-16 22:28:55 följande:
    B har inte tagit över lägenheten utan sagt up den samtidigt som A.  Kontrakten står på båda A och B.  A  kräver att  få tillbaka hyrorna (3 månahyror) från B.
    Om båda står på lägenheten har båda ansvaret att betala uppsägningshyrorna. A kan inte kräva B på tre hela hyror, däremot tre halva. Mitt råd är att A går till Kf och via dem begär ut pengarna, hyreskontraktet som båda skrivit under är bevis för att båda är betalningsskyldiga.

    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/kan-jag-krava-min-sambo-pa-halva-hyran-om-vi-bada-star-pa-hyreskontraktet/
  • Anonym (betala)
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-17 09:37:25 följande:

    Om båda står på lägenheten har båda ansvaret att betala uppsägningshyrorna. A kan inte kräva B på tre hela hyror, däremot tre halva. Mitt råd är att A går till Kf och via dem begär ut pengarna, hyreskontraktet som båda skrivit under är bevis för att båda är betalningsskyldiga.

    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/kan-jag-krava-min-sambo-pa-halva-hyran-om-vi-bada-star-pa-hyreskontraktet/


    Men ingenting talar för att A betalat mer än sin halva av hyran. Jag läser hela tråden/ts som att de betalat lika men A fått för sig att hen inte ska betala något alls eftersom A flyttade och B ???? dde kvar under uppsägningstiden.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (betala) skrev 2021-12-17 11:05:13 följande:
    Men ingenting talar för att A betalat mer än sin halva av hyran. Jag läser hela tråden/ts som att de betalat lika men A fått för sig att hen inte ska betala något alls eftersom A flyttade och B ???? dde kvar under uppsägningstiden.
    Vet du, nu när jag tittar på trådstarten igen så ser jag att jag har blandat ihop A och B på vissa ställen så jag ska först försöka reda ut det. Om A har fortsatt betala hyra fast hen flyttat ut så är det inte B:s fel. B är inte skyldig A några pengar för det. Båda stod på lägenheten och ska alltså betala halva hyran var, och jag hoppas det är så de har gjort. Att A skaffade en ny lägenhet och fick dubbla hyror är inte B:s fel. A kan inte kräva pengar av B.
  • Robert 558
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-17 09:37:25 följande:
    Om båda står på lägenheten har båda ansvaret att betala uppsägningshyrorna. A kan inte kräva B på tre hela hyror, däremot tre halva. Mitt råd är att A går till Kf och via dem begär ut pengarna, hyreskontraktet som båda skrivit under är bevis för att båda är betalningsskyldiga.

    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/kan-jag-krava-min-sambo-pa-halva-hyran-om-vi-bada-star-pa-hyreskontraktet/
    Det kommer inte att vara framgångsrikt för A att vända sig till Kfm då A och B svarar solidariskt för hyran och där var och en under uppsägningstiden erlagt 50% Det är inte så att A kan kräva B att få tillbaka del del av hyran som A har betalat. 
  • Anonym (Nja)
    Robert 558 skrev 2021-12-17 11:25:18 följande:
    Det kommer inte att vara framgångsrikt för A att vända sig till Kfm då A och B svarar solidariskt för hyran och där var och en under uppsägningstiden erlagt 50% Det är inte så att A kan kräva B att få tillbaka del del av hyran som A har betalat. 
    Det hade varit bra om du läste mitt sista inlägg istället.
  • Anonym (J)

    A har ju uppsägningstid och det får man vackert betala för. Dessutom valde hen att flytta innan sista datum och därför att betala dubbla hyror. Det ska inte B straffas för.

    Slutligen så är detta något man i så fall kommer överens om i förväg.

  • Anonym (J)
    Anonym (Avgöra) skrev 2021-12-16 22:36:48 följande:

    Ja precis A har betalat till hyresvärden men nu kräver A med hjälp av en ombud från B tillbaka hyrorna denne betalade tills hyresvärden med anledningen att B utnyttjade lägenheten själv. A stack utan förvarning eller överenskommelsen med B om att denna ska ta hand om hela hyran själv. 


    Det där kan med all sannolikhet inte hålla juridiskt. De har ingen sådan överenskommelse och A fick lov att bo där om hen vill. Eller?

    Om B är med i facket kan hen be om juridisk rådgivning.

    Vem är ombudet? En riktig jurist eller?
  • Friger

    Läget är rätt enkelt. Hyran slutar inte ticka bara för att du går utanför dörren.

    Det är i ett gynnsamt läget. Det är alltid lättare att vägra betala än att få ut pengar.

    Det innebär att B bara behöver vägra betala och dyker det upp betalningskrav så bestrider B dessa. Då måste A dra det via domstol. Det är så mycket bök så det kommer A inte att göra.

Svar på tråden Exet som kräver hyror tillbaka under uppsägningstid av hyresrätt