• Zerre

Gemensam ekonomi

Hej.

Undrar hur ni gjort med ekonomin när ni har barn?

Vi har varit tillsammans 8 år och har två barn, ett tredje påväg.

Jag blev tyvärr av med jobbet under Coronan december 2020, har haft A-kassa sedan dess och sedan föräldrapenning.

Min sambo har haft fast jobb hela tiden, tjänar dubbelt så mycket som mig för tillfället.

Jag betalar hyra och elräkning samt barnens försäkringar, mat, nu när han också vill vara föräldraledig 2 dagar i veckan så har jag noll kronor kvar efter allt betalt. Annars har jag cirka 3-4000kr

Sambon betalar bil, vattenskoter och även han mat. Vet ej hur mycket pengar han har över, ibland är det nära noll och ibland några tusen.

Han har fyrdubbelt så mycket pengar sparat, han står även på bilen och har betalat största kontantinsatsen där, jag har dock betalat halva lån+försäkring varje månad. Plus en del av kontantinsatsen.

Jag är uppväxt med en mormor och morfar som delade allt lika, alla pengar var allas i familjen. Inget ditt eller mitt.

Jag har därav blivit lite så själv och har aldrig en tanke på att inte betala saker för min sambo eller liknande.

Men min sambo är så otroligt mycket inne i DITT OCH MITT.

Han tjatar om att han vill köpa hus, MEN vi måste dela 50/50 på kontantinsatsen. Gör jag det så har jag noll sparpengar kvar.

Sambon kommer ha 350 000kr kvar.

Han vill inte köpa hus förrän jag kan betala halva insatsen, även fast det skulle sänka vår månadskostnad med 6000kr i månaden.

Där vi bor nu betalar jag 14000kr/månaden.

Hade det varit ombytta roller så hade jag givetvis betalat kontantinsatsen för att minska kostnaderna för vår familj! Men han tänker inte så, han tycker att jag åker räkmacka om han betalar allt. Och att jag inte heller får äga huset då.

Jag kanske är jättefjantig, har kanske blivit lärd fel hela livet...men min uppfattning är att som familj kan man dela på allt, man underlättar för varandra och alla bidrar på sitt egna sätt. I framtiden kanske det är jag som kan bidra med mer pengar, liksom vem vet.

Men jag blir typ ledsen. Känns som att han inte ser vår familj på samma sätt som jag ser den. Ska jag tänka om?

Han tycker inte det är konstigt alls att jag har noll kvar varje månad för jag är ju bara hemma ändå. Jag betalar hyra och alla grundläggande räkningar..han betalar en bil som han själv valt och skoter som han själv valt...

Vad är gemensam ekonomi för er? Har ni något tips? Förlåt om jag gör någon upprörd, jag har bara blivit lärd.såhär men som sagt så förstår jag om det är jag som har fel? Och vad kan jag göra annorlunda? Jag väntar tredje barnet men söker jobb hela tiden, ska på intervjuer snart och håller så klart tummarna.

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Anonym (anni)
    Zerre skrev 2021-12-16 17:59:18 följande:
    Vad räknas som det egna då? Jag har sagt åt han att vi borde sälja bilen och köpa en billigare men han vägrar då endast lyxbilar duger åt han och han vägrar köra något billigt.

Han ville flytta hit, men jag är den som betalar hyra och elen, samt barnförsäkringar och kläder till barnen osv.

Han betalar sin bil på flera flera tusen i månaden och så vattenskoter och snöskoter.

Sedan mat utöver det, men det gör även jag.

Jag upplever det som att jag betalar de mest nödvändiga räkningarna medan han kan lägga pengar på saker han vill ha bara...lyxig dyr bil...skotrar..datorer....grafikkort köptes förra månaden för 16000kr...

Alla mina pengar läggs på räkningar som gör att vi har tak över huvudet, försäkringar och kläder till oss. Även möbler betalar jag.

Han har mycket mer sparat för att han kunnat spara mer...han betalar in till sig själv på sina lån och jag får inte ut nånting av det jag betalar.

Sedan säljer han och köper nytt eller sparar dom pengarna han får för bil och så.

Jag kan inte göra så. Och därför kan jag inte betala en kontantinsats... Men han kan det.
    Det var ju inte rättvist, ni borde dela på den kostnaden. Är det bara för att han ska få ha sina dyra intressen? Har han så bra lön borde han kunna betala mer än dig just nu med vardagsgrejer, vara lite generös.
  • Anonym (Fia)

TS, du har hamnat i en klassisk kvinnofälla och det ser ut som att din sambo vet hur han ska nyttja sambolagen maximalt om ni går isär. Läs på om sambolagen råder jag dig.

Du kommer inte ha rätt till något av bilen, skotern eller vattenskotern om ni separerar. Däremot har din sambo rätt till hälften av alla möbler du köpt.

Hur ekonomin fördelas är svårt, och har man inte samma grundinställning blir det ännu svårare.

Ett första steg är att ni åtminstone delar lika på alla hushållets kostnader inkl barnens kostnader. Och i den kostnaden ska inte sambons dyra teknikintresse räknas med.

• Anonym (W)
    Zerre skrev 2021-12-16 17:59:18 följande:
    Vad räknas som det egna då? Jag har sagt åt han att vi borde sälja bilen och köpa en billigare men han vägrar då endast lyxbilar duger åt han och han vägrar köra något billigt.

Han ville flytta hit, men jag är den som betalar hyra och elen, samt barnförsäkringar och kläder till barnen osv.

Han betalar sin bil på flera flera tusen i månaden och så vattenskoter och snöskoter.

Sedan mat utöver det, men det gör även jag.

Jag upplever det som att jag betalar de mest nödvändiga räkningarna medan han kan lägga pengar på saker han vill ha bara...lyxig dyr bil...skotrar..datorer....grafikkort köptes förra månaden för 16000kr...

Alla mina pengar läggs på räkningar som gör att vi har tak över huvudet, försäkringar och kläder till oss. Även möbler betalar jag.

Han har mycket mer sparat för att han kunnat spara mer...han betalar in till sig själv på sina lån och jag får inte ut nånting av det jag betalar.

Sedan säljer han och köper nytt eller sparar dom pengarna han får för bil och så.

Jag kan inte göra så. Och därför kan jag inte betala en kontantinsats... Men han kan det.
    Varför har du gått med på detta? Tycker faktiskt att du satt dig i skiten själv, klart han inte vill ändra på det nu. Du skulle satt hårt mot hårt från början. Han utnyttjar dig.
  • Tow2Mater

Sätt er ner och fordela alla gemensamma räkningar % och bidra till dem båda två. T ex ska ni dela hyran, den ska inte bara du betala.

Sen kan man ju undra hur ni tänker som blir gravida med ett tredje barn när du är arbetslos och dessutom har 0 kr kvar fast den blivande pappan bara kommer vara fl-ledig 2 dar av 5.

• Anonym (Rakt på sak)

Avvakta med barn! Och vänta med bostadsköp tills ni har allting utrett! Dvs att han ska bidra efter förmåga till det gemensamma boendet, inte bara du.

• Anonym (Känner igen mig)

Jag och min sambo befann oss väldigt länge i en liknande situation, dock inte lika intensiv som er, då vi båda hade jobb och inga barn. Problemet för oss var att han är välutbildad, kommer from en familj som lärt honom mycket om ekonomi och han hade ett bra jobb med bra betalt. Jag å andra sidan har endast gymnasieutbildning, växt upp i en fattig familj som inte hade bra koll på pengar, och har väldigt länge haft jobb med låg lön.

Vi spenderade de första ca 9 åren av vår relation i en situation där han behöll sina pengar och jag mina. Han ville köpa hus, resa, ha bil, gå på event och så vidare och ville såklart att jag skulle vara med på allt. Jag fick ofta ge honom en reality check och tala om att jag inte hade råd, hur mycket jag än ville vara med. Det blev ofta dålig stämning och jag fick skuldkänslor över att jag var den som alltid fick säga nej. Ibland lånade jag pengar av honom och betalade av det över tid, men jag fick mer och mer ångest över hela situationen.

En dag satte vi oss ner för att diskutera vår relation och varför jag mådde så dåligt. Vi kom fram till att vi har en jättebra relation och älskar varandra, men pengarna orsakade stora problem. Jag påpekade att jag aldrig skulle förvänta mig att han skulle dela alla sina pengar med mig, men att det absolut skulle underlätta om han nu ville göra alla de saker som han nämnt. Efter några diskussioner bestämde vi oss för att under en kortare period prova att sätta in alla pengar på ett konto och betala alla delade utgifter från kontot, sedan sätta in pengar på olika sparkonton - resekonto, huskonto, hälsokonto och nöjeskonto. Till sist tog vi ut en summa var från kontot som vi fick spendera på vad vi ville varje månad.

För oss visade sig detta vara nyckeln. Vi har sedan dess fortsatt precis så och så vitt jag vet så känner han inte så stor förlust över att han tekniskt sett betalar mer, för han får nu istället göra precis alla dem sakerna som han önskat. Vi reser, vi går ut och äter, vi har köpt hus och så vidare. Visst får jag forfarande skuldkänslor då och då för att jag känner att jag inte bidrar lika mycket, och han vet absolut om att han spenderar mer än mig. Men någonstans längs vägen har vi kommit överens om att vår relation är viktigare än pengar.

PS, han får absolut ta ut extra pengar när han känner att han vill unna sig själv något extra, och jag skulle aldrig hindra honom från det då jag vet att den större delen av pengarna är hans.

Vet inte om något av detta hjälper. Men jag rekommenderar att ni antingen sätter er ner själva och diskuterar hur situationen får er att må, eller ta hjälp av en psykolog som kanske kan hjälpa att sortera tankarna.

Lycka till!

• Shalke04
    Zerre skrev 2021-12-16 17:07:59 följande:
    Gemensam ekonomi

Hej.

Undrar hur ni gjort med ekonomin när ni har barn?

Vi har varit tillsammans 8 år och har två barn, ett tredje påväg.

Jag blev tyvärr av med jobbet under Coronan december 2020, har haft A-kassa sedan dess och sedan föräldrapenning.

Min sambo har haft fast jobb hela tiden, tjänar dubbelt så mycket som mig för tillfället.

Jag betalar hyra och elräkning samt barnens försäkringar, mat, nu när han också vill vara föräldraledig 2 dagar i veckan så har jag noll kronor kvar efter allt betalt. Annars har jag cirka 3-4000kr

Sambon betalar bil, vattenskoter och även han mat. Vet ej hur mycket pengar han har över, ibland är det nära noll och ibland några tusen.

Han har fyrdubbelt så mycket pengar sparat, han står även på bilen och har betalat största kontantinsatsen där, jag har dock betalat halva lån+försäkring varje månad. Plus en del av kontantinsatsen.

Jag är uppväxt med en mormor och morfar som delade allt lika, alla pengar var allas i familjen. Inget ditt eller mitt.

Jag har därav blivit lite så själv och har aldrig en tanke på att inte betala saker för min sambo eller liknande.

Men min sambo är så otroligt mycket inne i DITT OCH MITT.

Han tjatar om att han vill köpa hus, MEN vi måste dela 50/50 på kontantinsatsen. Gör jag det så har jag noll sparpengar kvar.

Sambon kommer ha 350 000kr kvar.

Han vill inte köpa hus förrän jag kan betala halva insatsen, även fast det skulle sänka vår månadskostnad med 6000kr i månaden.

Där vi bor nu betalar jag 14000kr/månaden.

Hade det varit ombytta roller så hade jag givetvis betalat kontantinsatsen för att minska kostnaderna för vår familj! Men han tänker inte så, han tycker att jag åker räkmacka om han betalar allt. Och att jag inte heller får äga huset då.

Jag kanske är jättefjantig, har kanske blivit lärd fel hela livet...men min uppfattning är att som familj kan man dela på allt, man underlättar för varandra och alla bidrar på sitt egna sätt. I framtiden kanske det är jag som kan bidra med mer pengar, liksom vem vet.

Men jag blir typ ledsen. Känns som att han inte ser vår familj på samma sätt som jag ser den. Ska jag tänka om?

Han tycker inte det är konstigt alls att jag har noll kvar varje månad för jag är ju bara hemma ändå. Jag betalar hyra och alla grundläggande räkningar..han betalar en bil som han själv valt och skoter som han själv valt...

Vad är gemensam ekonomi för er? Har ni något tips? Förlåt om jag gör någon upprörd, jag har bara blivit lärd.såhär men som sagt så förstår jag om det är jag som har fel? Och vad kan jag göra annorlunda? Jag väntar tredje barnet men söker jobb hela tiden, ska på intervjuer snart och håller så klart tummarna.

Jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min fru men vi valde efter 2 år in i förhållandet att gå ifrån 50-50% och slå ihop våra ekonomier. På detta sätt får vi en gemensam bra standard då jag gärna vill göra alla saker med henne som åka på massa resor, bo på dyra hotell och käka god mat. Det enda som är tråkigt är att alla presenter som köps blir från gemensamma pengar så det är inte helt samma sak längre. 

MEN, som du säger, om det varit du så hade du sett till att betala merparten av huset så det blev bättre för er alla. Det är inte lika säkert när man är på andra sidan och känner att man bidrar så väldigt mycket mer till det gemensamma. Ni måste helt enkelt prata om det, och om en part säger nej är det nej..
  • Anonym (K)

Varför skaffar du ett barn till med honom?! Varför har du inte tänkt på detta redan långt innan första barnet kom?? Ja, det blir lite victim blaming här men det är så förbannat tröttsamt med dessa oansvariga föräldrar.

• Anonym (Helle)

Det låter lite som att ni bara har kört på utan att ha någon översiktlig plan. Sätt er ner och diskutera igenom rubbet. Det låter som att det är det du vill.

Vi har halvgemensam ekonomi. På ett gemensamt konto sätter vi varje månad in pengar. Mängden är procentuell till våra inkomster. Alltså, den som tjänar 60% av familjens totala inkomster står för 60% av insättningarna till det gemensamma kontot.

Från detta konto betalas allt gemensamt, bostad, mat, grejer till barnen, bil, gemensamma resor mm.

Övriga inkomster förblir vars och ens egendom.

Vi planerar att köpa ett hus och kommer då att stå för halva kostnaden var, såväl kontantinsats som lån. Bilen köpte vi på samma sätt. Jag står som ägare, men eftersom den köptes för gemensamt bruk skulle värdet av den delas lika vid eventuell separation, därför ville vi också ha bidragit med lika stor del.

MEN, då skiljer det bara några tusenlappar mellan oss i lön.

• Yllop

Pratade ni inte om hur ni skulle ha er ekonomi innan ni flyttade ihop och skaffade tre barn?
    Det minsta man kan begära är väl att ni delar lika på gemensamma utgifter som hyra, el, försäkringar, utgifter för barnen o dyl. Jag kan tycka att han faktiskt ska betala en större del eftersom han tjänar mer.
    Men det kommer inte att bli lätt att få honom att ändra sig. Han har det riktigt glassigt nu, du står för alla "tråkiga" utgifter medan han kan köpa "leksaker" för sina pengar.
    Synd att du inte insåg att han var en jättebebis innan du skaffade barn med honom.

• Studentpappa

Erat upplägg låter ju helt galet, sätt upp en excel eller skriv ihop på ett papper vad du betalar och vad han betalar. Samt vem som har nytta av det, skotrar går på lekkontot om ni inte har lika stort intresse av det. Boende, el, mat etc. hör till familjen och ska delas på. Det kan ju inte vara så att du ska stå för allt tråkigt och han leker för sina pengar.

Boende, el, mat, försäkringar, kläder till barnen, aktiviteter osv är ju oavsett upplägg sådant man delar på.

Skotrar, skoterförsäkring, utrustning hör ju till leksaker och ska ju knappast räknas in i den gemensamma potten. 

Ride it like you stole it
Svar på tråden Gemensam ekonomi