• Honsomvill

    Ska man planera vilken månad man vill att barnet föds i?

    Lite så som rubriken lyder.. Hur många av er tycker att det är "viktigt" att planera vilken månad ni blir gravida i, för att "styra" vilken månad barnet föds i?


    Vi gjorde det med våra två barn, men nu pratar vi om ett tredje barn och ska man gå efter hur vi tänkt med de två första, ska vi inte bli gravida förens Maj fram till Augusti - typ, då vi tyckt om att få barn under början av året. 

  • Svar på tråden Ska man planera vilken månad man vill att barnet föds i?
  • gbgumman

    Vi testade och lyckades båda gångerna. Vi fick exakt de månaderna vi önskade och blev alltså på första försöken. Om det var tur eller något annat vet bi ju inte men lite kul att det blev så.

  • Matilda03

    Om man kan så skulle jag iaf försöka att tajma så barnet inte föds under sommaren när de har så mycket på förlossningen. 

  • StoraMy

    Jaaaaooo. Det gjorde vi väl. Vi började medvetet försöka så att barnet föddes tidigt på året och vi fick en specifik månad. Men vi hade inte hoppat över försök i mars/april om det inte hade gått tidigare.

  • Solveigingeborg

    Vi tyckte att det var viktigt inför att bli gravida med vårt andra barn. Mest med tanke på att jag börjat plugga och han tänkte på att vi skulle matcha mina terminer. Särskilt min man tyckte det, haha, han var väldigt optimistisk med att det skulle gå lätt att bli gravid eftersom vår första kom direkt när vi räknat fel på dom säkra perioderna. Men så lätt var det inte. Ett år senare är vi äntligen gravida och vi hann lägga ner önskemål om månad då vi bara ville få ett barn till :D.

  • Solveigingeborg
    Jag är bara jag skrev 2021-12-18 12:17:21 följande:

     Fertilitet är inget bestående som alltid ger samma resultat. En bekant försökte 10 år med första och inte alls med andra- hon blev gravid när första barnet var 4 månader. Det kan gå åt andra hållet också. Du verkar dock lite medveten om det så bli inte chockad om det tar tid eller barnet vägrar komma på b.f.


    Så var det för mig. Första blev direkt när vi missade vad som var en säker period. Därför kände vi oss lite kaxiga med att vi skulle ha lätt att bli gravida. Är äntligen gravid nu efter ett års försök.
  • bullmamman2

    Vi har gjort det med alla våra barn, nu har har vi alltid blivit gravid på första försöket med alla våra barn. Hade vi inte kunnat det så hade det inte spelat någon roll, de tre vi har nu är födda i början på året men nu väntar vi vårt fjärde som kommer till hösten

  • Medborgare
    Honsomvill skrev 2021-12-17 20:43:06 följande:
    Ska man planera vilken månad man vill att barnet föds i?

    Lite så som rubriken lyder.. Hur många av er tycker att det är "viktigt" att planera vilken månad ni blir gravida i, för att "styra" vilken månad barnet föds i?


    Vi gjorde det med våra två barn, men nu pratar vi om ett tredje barn och ska man gå efter hur vi tänkt med de två första, ska vi inte bli gravida förens Maj fram till Augusti - typ, då vi tyckt om att få barn under början av året. 


    Kör på det om det är det ni vill. Om det inte tagit sig till september så får ni omvärdera ert beslut. Antingen göra uppehåll till nästa år eller fortsätta försöka. 
  • Jbn

    Vi tänkte att det skulle ta tid att bli gravida så började med några månaders marginal men det tog sig på första försöket så fick inte ?rätt?. 


    Andra barnet hann vi inte ens börja på utan blev oplanerat gravida, så blev inget tajmat där heller.

    Inte för att det spelar någon större roll nu i efterhand och hade säkert haft beslutsångest över vilken månad man ska välja om vi visste att det skulle gå på första försöket.

  • Hobgoblin

    Tycker att det är lite .....osmakligt att planera in ett barn efter när man vill att det ska födas.
    Att få barn är en gåva och de blir till när de blir till och kommer ut när de är redo.
    Har en född på våren och en född på hösten och de är båda fantastiska barn.
    Att välja födelsemånad känns ju lite som att välja bort bruna eller blå ögon!
    Älska era barn oavsett!

  • Zakopane

    Jag är född sent på året och det har påverkat mig på så sätt att jag gärna velat ha barn födda tidigt på året. Jag tycker absolut att man ska försöka pricka in hur man vill ha det, sen om det verkligen tar sig när man vill får man ju se.

    Med stigande ålder så har det här med tajming blivit mindre viktigt för mig också.

    Med mitt första barn hade jag nyligen fått höra av en gynläkare att jag nog skulle ha svårt att bli gravid. Döm då om min förvåning när jag blev gravid tre veckor senare, trodde ju att det skulle ta tid. Hon föddes sedermera i mars månad, vilket är en ganska tråkig månad enligt mig.

    Andra barnet, jag hade tänkt vänta tills jag hade hunnit jobba ett tag men längtan var stor och vi tog lite risker. Hon föddes i oktober. Då var det ändå bra att ha dem utspridda på så sätt att man har en på hösten och en på våren. Julafton däremellan.

    Tredje barnet. Där bestämde vi i februari att vi ville försöka men vi väntade med att sätta igång till april, eftersom jag inte ville ha ett decemberbarn. Han var beräknad till 24 januari men kom i februari.

    Fjärde barnet. Jag tänkte "jäklar vad mysigt att fylla år när det är varmt ute, men helst inte på sommarlovet när alla är bortresta... Maj är årets mest löftesrika månad och bra att fylla år innan skolavslutningen". Vi provade i september och hon föddes i slutet på maj året efter.

    Femte barnet. inte planerat (men är gravid nu). Tänkte "Om man ska ha ett femte barn är det bra om den kommer i år (2022) så att det inte blir så många kalenderår emellan den och nr 3 och 4." Om allt går  vägen blir det i september - 22, vilket är helt ok. 

    Känns bra att alla har sin egen månad så man kan fördela födelsedagspresent-pengarna hyfsat jämt över året.

  • Zakopane
    Matilda03 skrev 2021-12-18 19:19:00 följande:

    Om man kan så skulle jag iaf försöka att tajma så barnet inte föds under sommaren när de har så mycket på förlossningen. 


    Jag har faktiskt tänkt så, att jag skulle gruva mig rätt mkt om jag var beräknad i juli. Jag är glad att jag sluppit ha bf under högsommaren.

  • Medborgare
    Hobgoblin skrev 2022-01-18 19:46:35 följande:

    Tycker att det är lite .....osmakligt att planera in ett barn efter när man vill att det ska födas.
    Att få barn är en gåva och de blir till när de blir till och kommer ut när de är redo.
    Har en född på våren och en född på hösten och de är båda fantastiska barn.
    Att välja födelsemånad känns ju lite som att välja bort bruna eller blå ögon!
    Älska era barn oavsett!


    Det beror väl på hur det görs. Jag tror de flesta börjar försöka efter sina önskemål, dvs när det passar i tiden beroende på jobb, plugg osv. Blir det sedan något så är man glad annars fortsätter man försöka. Vi ville ha barn på våren och började efter sommaren året innan. Det gick bra. Annars hade vi ju bara fortsatt försöka.
  • Jbn
    Hobgoblin skrev 2022-01-18 19:46:35 följande:

    Tycker att det är lite .....osmakligt att planera in ett barn efter när man vill att det ska födas.
    Att få barn är en gåva och de blir till när de blir till och kommer ut när de är redo.
    Har en född på våren och en född på hösten och de är båda fantastiska barn.
    Att välja födelsemånad känns ju lite som att välja bort bruna eller blå ögon!
    Älska era barn oavsett!


    Fast att försöka välja tid på året innebär inte att man väljer bort ett barn fött på någon annan tid. Det är lite som att välja när man ska sex i förhållande till ägglossningen för att öka chanserna att få ett visst kön (även fast det för mig är helt oviktigt vad det har för kön och hade haft beslutsångest om vilket man skulle försöka få ens), jag ser inget moraliskt fel med detta eftersom de allra flesta älskar sitt barn som kommer oavsett och många ser det bara som en kul grej. 
Svar på tråden Ska man planera vilken månad man vill att barnet föds i?