• EllenA

När väninnorna får barn...

Hade världens kris när mina närmsta vänninor fick sina första barn...det var så jobbigt att hantera att dom pluppade ut ungar till höger o vänster och jag fick inte vara med och dela detta med dem, alla undrade när vi skulle ha osv......Nu har det gått en tid och det känns lite bättre, fått acceptera att alla blivit mammor utom jag. Senaste dagarna har det dock droppat in den ena efter den andra som väntar 2:a barnet....känns bara så hopplöst tröttsamt och ledsamt. Såååå svårt att vara glad för deras skull. En av graviditeterna benämndes även som "ha, ha, det var ju inte riktigt meningen...ett olycksfall" - något som kan sägas lite skämtsamt av de som redan har 1 eller 2 barn och de blivit gravida utan att ha planerat det. Denna kommentar är ohyggligt svår för mig att hantera! Varför känns det så orättvist!!!!!!!????? Tycker det !är skitjobbigt att inte kunna glädjas med sina vänner och deras underbara ungar, vet att ingen begär det, men tycker lika förbannat att det är jobbigt och det tär på mig att bära på alla dessa svartsjuka känslor och "Buhu, det är så synd om mig" blah:et som bara sköljer över mig så fort mina vänners nyfödda kommer på tal.

• Svar på tråden När väninnorna får barn...
  • Vinterstorm

Godmorgon!

Hoppas att det känns bättre idag.
    Det är skitjobbigt att känna som du gör. Vi är nog många här som känner så. Avundsjuka, det är väl det det handlar om .Och det är inget man är stolt över, men det är så det är...

För mig så går det bra med själva barnet. Pratet är värst. Jag har faktiskt bett mina kompisar att prata om det, alltså barnprat, när jag inte är med ! Ibland glömmer dom av sig, men då går jag iväg....

Nån gång är det väl vår tur!!

Lycka till!

• mammelimam

Vet exakt hur du känner dig, Överallt så ska kompisarna ha barn, och inte 1:a ungen utan det ploppar upp barn på barn på barn..Medans en annan får stå där och inte ens lyckas ploppa ur en. Man känner sig helt nere. Vet vad du går igenom, det är inte alls skoj. Var hos grannen i helgen, de hade bjudit över min kompis, men även deras kompis nu då på senare dagar. Bara barnprat, hela tiden, och det var om första tanden, sluta amma, bästa maten, dagis, barnvagnar, och det största utav allt förlossningen. Hur ont det gjorde att knö ut en (vatten melon) ungefär så. Då känner man sig inte riktigt hemma. Vill bara bort bort bort. Det känns som man aldrig får uppleva den känslan själv....Det är så långt bort på nått vis. Det känns som man inte har så mycket mer gemensamt med kompisarna och det är det som är det värsta tycker jag. Men man växer nog in i rollen. Sen när vi också får glädjas över en liten så finner man nog varandra igen. Vi får väl hoppas iallfall.
    kram på dej och lycka till

• Miss Tattoo

vet exakt hur du känner dej ....

Kram

Längtar efter ett mirakel ...just nu ...
  • Skrollisen

Visst är det jobbigt! Vi är sist i vår bekantskapskrets att inte ha barn.. Ingen av mina kompisar hade planerat sitt första barn utan det bara blev så... Pratade just med min kompisar som ska ha sin tedje dotter nu om någon vecka.. Med henne fick dom försöka två månader så hon förstår prreciiiiiiis hur det känns att inte kunna få barn.. Yea right..

• Miss Tattoo

Ja de tror att de förstår ..men man kan inte förstå för än man väl är i sittsen ...och står där och alla andra får barn hur lätt som helst utan några problem ..jag känner avudsjuka ..när alla verkar ha så lätt ..jobbiga känslor ..jag e ju glad för dem men ändå denna ilska och känsla av orättvisa ..humöret är som en bergodalbana hela min menscykel hopp och förtvivlan och oro ..rädsla massa tankar som snurrar ..tycker ja ..

kram skönt att man inte är ensam med dessa tankar..så man känner sig någolunda normal mitt uppe iallt.

kram♥

Längtar efter ett mirakel ...just nu ...
  • SadieWantsASon

Hej!

Får man vara personlig och fråga varför du inte har barn? Om det beror på att det inte är "rätt tid", eller att du har försökt men det vill sig inte?

Innan jag blev gravid kände jag precis som du. Då hade vissa av mina gamla klasskamrater till och med upp till 3 barn (jag är 22 år)!

Nu när jag har blivit gravid, så känns EXAKT samma känsla igen - på en av mina väninnor. Hon säger ju inget, men det märks. Hon vet inte om hon kan få barn eftersom de inte försökt men eftersom hon pluggar så tycker hon inte att det är rätt tillfälle nu. Men hon vill så gärna och längtar så mycket. Tycker synd om henne för att jag vet hur hon känner. Samtidigt är det lite tråkigt att man inte kan prata fritt om graviditeten (känns som om man gör henne mer ledsen då) men det får man ju prata med andra om istället då.

• camomillis

SadieWantsASon: TS o övriga i tråden försöker febril att få barn... så även jag. Så det är ingen av oss är inne som har valt att inte bli gravida.
    Det är ju därför vi är under forumet "svårt att få barn"...

• sabia

ja,
    jag förstår precis vad du känner. är i samman situation som dig, vet ej om jag orkar
    hållar masken. en stor kram till dig................

• Teälskare

KRAMAR OM och vet precis hur du känner dig. VAr på brunch förra helgen. Det var bara magar, barnsnack och en massa barn som sprang omkring...inte roligt alls! Du får tänka att snart så är det din tur och då ska du tjata och prata med allt och alla om värkar, babykräk och blöjor så får de höra på varesig de vill eller inte...
    Kram!

• SadieWantsASon

camomillis: förlåt, tänkte inte på i vilket forum detta var skrivet. Eftersom jag vet hur jobbigt det är att det inte är "rätt tidpunkt" att skaffa barn fast man så oerhört gärna vill, så kan jag bara tänka mig hur jobbigt det måste vara att rätt tidpunkt har infunnit sig men inte graviditeten...

• Livia2

Tack för era ärliga uttryck! Jag känner så igen mig!
    Det värst är verkligen att inte kunna glädjas över att andra lyckas få barn, jag känner mig så oärlig, jobbigt... Samtidigt är det ju tur att inte alla har samma otur som vi, det skulle ju inte världen bli lyckligare över!
    Nej, vi får ladda med stora mängder tålamod och etsa fast den tydliga målbilden att det ska gå! Vi kommer få glädjas desto mer sen!
    Kram på er alla!

• tro hopp kärlek

Jag har alltid sagt att jag inte vill äta p-piller för jag tror att det kan
    vara ett hinder till att bli gravid senare i livet. har harft långa uppehålla v förhållande.
    men nu har jag en underbar man och är förlovad .
    Vi har försökt bli gravida i 2-5år nu,
    skall göra förts ivf försöket nu april.

Jag har några vänninor som blev gravida "bara sådär" vid första försöket.
    En efter en...suck man blir så undrande över sin egna kropp.

Nu för en tid sedan har en väninna som hunnit separera parta.hitta en man,
    Bli GRAVID innan mig!! vilket gör mig PANIK slagen!
    Att hon skulle bli gravid innan mig var något jag alltid skojjat om...
    och så blev det. Jätte konstig känsla..fattar inte det.
    Är glad för hennes skull..vill inte att någon skall behöva gå igenom
    denna jobbiga period i livet att kämpa för att bli gravid..men jag vet vad
    du menar...panik och avunsjukan..

Vi får tänka att detta med barnlöshet en period har funnits och kommer finnas i alla tider.
    Men vi ka få jättebra hjälp idag!Q
    Man lever på hoppet..

Vi SKA bli gravida vi med!

KRAM KRAM

Svar på tråden När väninnorna får barn...