• Sun 19 Dec 2021 12:40
    2415 visningar
    4 svar
    4
    2415

    Hur gör andra singelmorrsor med barn ca 8år på nyårsafton?

    Första året då jag har killarna 6 och 11år på nyårsafton. Har inte så bra koll på vad man gör alltså hur man firar.

    Minns när jag var liten då firade vi varje år med andra barnfamiljer och alla turades om att ha nyårsfirandet. Nu är inte jag alls den vänskapen människan så de senaste åren har firats hemma med dåvarande sambon och barnen.

    Nu är jag som sagt singel, inga vänner att umgås med, och nu har jag barnen. Min ekonomi hår ju på sparlåga så har inte råd med några utsvävningar..

    Tips mottages tacksamt!

    Har inte så stora planer inför nyårskvällen vi är hemma och går in till centrum vid tolvslaget..

    Kanske lite glass med tillbehör under kvällen.

  • Svar på tråden Hur gör andra singelmorrsor med barn ca 8år på nyårsafton?
  • Kusine­n
    Sun 19 Dec 2021 12:47
    #1

    De nyårsfatnar som jag varit själv med mitt barn har vi haft filmmaraton. Mitt barn var liten på den tiden man gick till videobutiken och hyrde filmer, så det var ju en grej i sig. Men tror att det kan vara mysigt oavsett. Om barnen väljer varsin film och du en och så får ni se hur mycket ni orkar! Spelmaraton är ju också kul, kanske kan du låna något spel från någon annan familj som ni inte spelat så mycket tidigare så blir det extra kul.

    Vi gjorde ju också rolig mat som mitt barn var med och hade åsikter om, gillar barnen att laga mat kan ni ju göra maten tillsammans också, eller kanske att barnen bestämmer och gör efterrätten. Roligt att göra nåt barnsligt festligt som glassbomb med tomtebloss.

    Vi bodde i stan på en högt belägen plats så det räckte att gå ut kl 12 för att se en massa fyrverkerier, och det var mycket grannar ute så mysigt så också. Men om ni jnte bir så kanske er kommun ordnar nåt gemensamt fyrverkeri?

  • Sun 19 Dec 2021 16:59
    #2
    Kusinen skrev 2021-12-19 12:47:09 följande:

    De nyårsfatnar som jag varit själv med mitt barn har vi haft filmmaraton. Mitt barn var liten på den tiden man gick till videobutiken och hyrde filmer, så det var ju en grej i sig. Men tror att det kan vara mysigt oavsett. Om barnen väljer varsin film och du en och så får ni se hur mycket ni orkar! Spelmaraton är ju också kul, kanske kan du låna något spel från någon annan familj som ni inte spelat så mycket tidigare så blir det extra kul.

    Vi gjorde ju också rolig mat som mitt barn var med och hade åsikter om, gillar barnen att laga mat kan ni ju göra maten tillsammans också, eller kanske att barnen bestämmer och gör efterrätten. Roligt att göra nåt barnsligt festligt som glassbomb med tomtebloss.

    Vi bodde i stan på en högt belägen plats så det räckte att gå ut kl 12 för att se en massa fyrverkerier, och det var mycket grannar ute så mysigt så också. Men om ni jnte bir så kanske er kommun ordnar nåt gemensamt fyrverkeri?


    Hej

    Jo jag har en backe upp till centrum sedan ligger ju staden i en sluttning neråt så man behöver ju i te stå mitt på torget för att se så där har vi en fördel. Har inte bestämt vad det blir för mat men de är båda jätteglada för glass så VaniljGlass med massa sås och topping lär de bli glada för.

    Ja det du skrev om filmmaraton känns som att det blir lite vardagsmat för dem då vi gärna strecktittar Sveriges starkaste familj, lassemajas detektivbyrå, jönssonligan filmerna både de gamla från 80 talet och de modernare även om jag var skeptisk till att modernisera kassikerna, på svtplay, cmore och där vi nu hittar dem. Sune är med en stor favorit.

    De är båda glada för monopol och bygga lego i timmar. Men det är med lite vi gör till vardags ju så det känns inte som något extra till nyår.
  • Kusine­n
    Tue 21 Dec 2021 05:51
    #3
    Malinn81 skrev 2021-12-19 16:59:08 följande:

    Hej

    Jo jag har en backe upp till centrum sedan ligger ju staden i en sluttning neråt så man behöver ju i te stå mitt på torget för att se så där har vi en fördel. Har inte bestämt vad det blir för mat men de är båda jätteglada för glass så VaniljGlass med massa sås och topping lär de bli glada för.

    Ja det du skrev om filmmaraton känns som att det blir lite vardagsmat för dem då vi gärna strecktittar Sveriges starkaste familj, lassemajas detektivbyrå, jönssonligan filmerna både de gamla från 80 talet och de modernare även om jag var skeptisk till att modernisera kassikerna, på svtplay, cmore och där vi nu hittar dem. Sune är med en stor favorit.

    De är båda glada för monopol och bygga lego i timmar. Men det är med lite vi gör till vardags ju så det känns inte som något extra till nyår.


    Fråga barnen vad de vill göra? Vad de tycker är extra festligt/mysigt.
  • Tue 21 Dec 2021 19:10
    #4

    Nu är vi visserligen 2 vuxna men ärligt talat har jag svårt att se att det skulle vara någon skillnad om jag hade varit ensam med barnen.

    Vi klär upp oss i fina kläder och äter en god middag. Efter maten spelar vi sällskapsspel och ser eventuellt på någon film beroende på hur spelandet går. Vid 12-slaget går vi ut på tomten/gatan och ser på fyrverkerier.

    Egentligen hade vi velat fira med andra men med tanke på Corona har vi inte ens brytt oss om att fråga runt i bekantskapskretsen.

Svar på tråden Hur gör andra singelmorrsor med barn ca 8år på nyårsafton?