• Anonym (Freja)

Går i tusen bitar, han lämnade mig för en annan, nu utomlands med henne o våra barn

Jag måste få prata av mig nånstans, kan inte andas av sorg o känslor av totalt misslyckande.

Min man sedan 15 år berättade i somras att han inte hade några känslor kvar o ville separera. Vårt äktenskap var inte bra o vi var mer som vänner utan sex men trodde ändå vi skulle klara det på nåt sätt? de senaste 6 mån har varit totalt mörker?

Jag fick flytta o han har huset kvar, han fick det av sina föräldrar för några år sedan. Snabbt träffade han sin nuvarande eller så var det pga henne han lämnade mig till slut. Våra tre barn tog de hårt men såg inte kopplingen o jag har vart noga med att inte svartmåla pappa eller så.

Men nu åkte de utomlands och har våra barn med sig, mitt äldsta barn är 15 och ville prata på video och det var fruktansvärt. Superlyxigt hotell, med flera rum o hon var helt exalterad så de var bara för mig o bita ihop för hennes glädje men det smärtade SÅ? de små barnen pratade om allt kul de skulle göra i veckan o de älskar hans nya tjej. Här sitter jag helt själv över jul, i en liten lägenhet o får knappt ekonomin att gå runt o känner mig helt usel o värdelös o vill bara somna för alltid. Jag kommer aldrig kunna ge dom samma sak. Ibland nämner barnen det med o mitt hjärta går i tusen bitar, känns så fruktansvärt över nåt jag inte valt. Har också svårt att träffa nån ny, bearbetar chocken ännu o jobbar allt jag har när jag är barnfri, orkar knappt med mig själv? är helt ensam över jul o nu kan jag bara se världens minnen för livet för DOM o jag är helt utanför? hjälp snälla, går sönder inombords

• Svar på tråden Går i tusen bitar, han lämnade mig för en annan, nu utomlands med henne o våra barn
  • wildean

Jag förstår att det är fruktansvärt svårt just nu. Men kom ihåg att hon är inte deras mamma, hon är bara en ny spännande bekantskap som just nu gärna vill ställa sig in lite hos barnen, och han är nyförälskad och ser bara hennes positiva sidor. Redan nästa jul ser det annorlunda ut. Då är barnen vana vid henne och hon får ta allt det svåra med att vara styvmamma, att ha mycket ansvar och inga rättigheter. Jag skriver inte detta för att du ska känna skadeglädje, vill bara påminna om att allas liv går upp och ner. Det har jag sett så många gånger, hos mig själv, mina vänner, i mina relationer, det är som en naturlag. Det är ju bra om hon verkar vara en reko kvinna, för allas skull, men det kommer inte alltid vara lätt för henne heller.

Stor kram!

• Anonym (Sluta)
    Deeelicious skrev 2021-12-21 14:35:05 följande:

Fyfan alltså! Är verkligen ledsen för dig TS! Det måste vara fruktansvärt att gå igenom det du gör, svimmar nästan av bara tanken att det skulle hända en :(

Jag själv skulle förmodligen inte varit lika sansad som du dock. Hade förklarat tydligt för mina barn vilket vidrigt beteende deras pappa gjort då detta är något även de bör ta avstånd ifrån. Att en 15-åring ens följer med på den resan istället för att stötta sin mamma är för mig helt obegripligt och ett så stort barn borde veta bättre än så. Så lyx och resor är viktigare än mammas känslor? Nä fy!

Svårt för dig såhär i efterhand men jag skulle göra allt i min makt för att stoppa att mina barn följde med på den resan för att markera att det inte är ett okej beteende av pappa.

Va? Fan vilken självisk, omogen människa du är. Pappan har inte gjort något fel. Kvinnor kan också tjäna pengar men uppenbarligen är det bara hennes ex-man som brytt sig om att utbilda sig till ett arbete som ger hög lön. Det är ok! Men gnäll inte om det sen när man har olika ekonomiska förutsättningar. Sen är ts svartsjuk nu vilket är mänskligt och förståeligt men varken pappan eller barnen har gjort fel!
  • Anonym (Bodi)
    Anonym (Freja) skrev 2021-12-19 21:59:20 följande:
    Går i tusen bitar, han lämnade mig för en annan, nu utomlands med henne o våra barn
    Jag måste få prata av mig nånstans, kan inte andas av sorg o känslor av totalt misslyckande.

Min man sedan 15 år berättade i somras att han inte hade några känslor kvar o ville separera. Vårt äktenskap var inte bra o vi var mer som vänner utan sex men trodde ändå vi skulle klara det på nåt sätt? de senaste 6 mån har varit totalt mörker?

Jag fick flytta o han har huset kvar, han fick det av sina föräldrar för några år sedan. Snabbt träffade han sin nuvarande eller så var det pga henne han lämnade mig till slut. Våra tre barn tog de hårt men såg inte kopplingen o jag har vart noga med att inte svartmåla pappa eller så.

Men nu åkte de utomlands och har våra barn med sig, mitt äldsta barn är 15 och ville prata på video och det var fruktansvärt. Superlyxigt hotell, med flera rum o hon var helt exalterad så de var bara för mig o bita ihop för hennes glädje men det smärtade SÅ? de små barnen pratade om allt kul de skulle göra i veckan o de älskar hans nya tjej. Här sitter jag helt själv över jul, i en liten lägenhet o får knappt ekonomin att gå runt o känner mig helt usel o värdelös o vill bara somna för alltid. Jag kommer aldrig kunna ge dom samma sak. Ibland nämner barnen det med o mitt hjärta går i tusen bitar, känns så fruktansvärt över nåt jag inte valt. Har också svårt att träffa nån ny, bearbetar chocken ännu o jobbar allt jag har när jag är barnfri, orkar knappt med mig själv? är helt ensam över jul o nu kan jag bara se världens minnen för livet för DOM o jag är helt utanför? hjälp snälla, går sönder inombords
    Det är mänskligt att du är ledsen men egentligen borde du vara glad. Glädje sprider sig och dina barn tar med sig glädjen och lyckan när de kommer hem till dig.

Sluta att jämföra dig med din mans situation och gör så gott du kan själv. Se inte bakåt utan gör vad du kan för att skapa ett nytt bra liv.
  • Anonym (Bodi)
    wildean skrev 2021-12-22 23:39:51 följande:

Jag förstår att det är fruktansvärt svårt just nu. Men kom ihåg att hon är inte deras mamma, hon är bara en ny spännande bekantskap som just nu gärna vill ställa sig in lite hos barnen, och han är nyförälskad och ser bara hennes positiva sidor. Redan nästa jul ser det annorlunda ut. Då är barnen vana vid henne och hon får ta allt det svåra med att vara styvmamma, att ha mycket ansvar och inga rättigheter. Jag skriver inte detta för att du ska känna skadeglädje, vill bara påminna om att allas liv går upp och ner. Det har jag sett så många gånger, hos mig själv, mina vänner, i mina relationer, det är som en naturlag. Det är ju bra om hon verkar vara en reko kvinna, för allas skull, men det kommer inte alltid vara lätt för henne heller.

Stor kram!

Mänskligt att försöka jämföra sig med denna kvinna men det är fel. TS borde sträva efter att hjälpa denna kvinna i hennes roll och får då förhoppningsvis samma hjälp tillbaka. Ju mer vi hjälps åt desto lägre blir dalarna och ju högre blir topparna.

Det låter givetvis svårt nu men det är när TS kan hitta motivation i det som sker som hon kommer att börja ta sig framåt på riktigt. och det i sin tur kommer att gynna såväl henne, barnen som alla andra.
  • Tomelilla15

Det viktigaste för barn är sånt som faktiskt är gratis. Trygghet. Närvarande föräldrar som bryr sig. Föräldrar som pratar med sina barn och har det mysigt tillsammans. Prylar och lyx betyder ingenting i längden. Satsa på att umgås mycket med barnen när du har dem.

• Anonym (…)
    Malinskaya skrev 2021-12-22 02:51:37 följande:

Nä fyfan TS vad jag blev ledsen av ditt inlägg! Hoppas det vänder för dig och du kan må bra. Önskar dig massa styrka och framgång.

Som tidigare skribenter nämt- kolla upp om du kan göra en bodelning nu i efterhand.

Jävla skitstövel till karl som inte bestämde att ni skulle dela så som lagen och en jurist hade sagt. Det kostar en slant men är såå värt det. Då finns det inget att tjafsa om sen.

Jag ser det som synnerligen sannolikt att han fick huset som enskild egendom av föräldrarna vilket innebär att huset inte är del av en bodelning. (Det tror jag de flesta föräldrar skulle göra om de gav bort eller testamenterade en fastighet).

Mannen har då följt lagen helt och hållet och är på inget sätt en skitstövel.
  • Anonym (ööö)
    Anonym (Freja) skrev 2021-12-20 22:03:46 följande:

Till er som undrat över ekonomin så drog jag nitlotten, i chock och trauma sade jag att jag inte ville ha något. Att jag skulle klara det själv, jag såg prestige i det och insåg inte då att jag släppte flera hundra tusen som vi lagt på renoveringar istället för amortering och ränta. Jag tog heller inget med mig från huset, jag klarade det inte utan ville bara bort. Jag började med andra ord om från noll och har gått ner i arbetstid för att klara vardagen ensam med tre barn, var även sjukskriven i våras för depression och utmattning när verkligheten kom ikapp. Det sköljer över mig fortfarande men inte lika djupt.

Ta hjälp av jurist! Du ska givetvis ha det du har rätt till. Även om huset är hans via arv har du rätt till någon del av er ekonomi, helt klart. 
    Det är inget skamligt att komma nu efteråt och ordna upp det. Det är han som borde skämmas som inte av sig själv tog upp att ni bör göra en bodelning, när han såg hur sargad du var och inte klarade av att säga det själv. Eftersom det är som det är så kommer du behöva hjälp av ett proffs i detta. Du kan säkert fråga på din bank hur man gör, som steg ett. 
  • Anonym (ööö)
    Anonym (?) skrev 2021-12-23 08:25:24 följande:
    Jag ser det som synnerligen sannolikt att han fick huset som enskild egendom av föräldrarna vilket innebär att huset inte är del av en bodelning. (Det tror jag de flesta föräldrar skulle göra om de gav bort eller testamenterade en fastighet).

Mannen har då följt lagen helt och hållet och är på inget sätt en skitstövel.
    Det finns väl mer i deras ekonomi än huset, kan jag tro (tex sparpengar). 
  • Anonym (Lollo)
    Tomelilla15 skrev 2021-12-23 08:01:20 följande:

Det viktigaste för barn är sånt som faktiskt är gratis. Trygghet. Närvarande föräldrar som bryr sig. Föräldrar som pratar med sina barn och har det mysigt tillsammans. Prylar och lyx betyder ingenting i längden. Satsa på att umgås mycket med barnen när du har dem.

Visst räcker det att erbjuda barnen det mest basala såsom tak över huvudet, mat på bordet och kärlek för sitt barnen ska vara trygga och lyckliga. Men självklart kan "prylar och lyx" betyda mycket också. Att kunna resa eller erbjuda sina barn nya upplevelser stärker banden i familjen och skapar gemensamma minnen för framtiden. Och självklart är det lättare att få en lycklig barndom om föräldrarna inte behöver vända på varenda krona utan kan erbjuda ex semestrar utomlands, fritidsaktiviteter, moped i högstadiet, språkresor, åka på fotbollsläger på sommaren osv.
  • Matilda03
    Anonym (Bodi) skrev 2021-12-23 06:03:16 följande:

Det är mänskligt att du är ledsen men egentligen borde du vara glad. Glädje sprider sig och dina barn tar med sig glädjen och lyckan när de kommer hem till dig.

Sluta att jämföra dig med din mans situation och gör så gott du kan själv. Se inte bakåt utan gör vad du kan för att skapa ett nytt bra liv.

Hon borde vara glad? Va? Låt henne och alla andra som är ledsna/arga/besvikna etc vara det de är i det de upplever för tillfället.
  • Anonym (!)
    Anonym (Lollo) skrev 2021-12-23 08:37:58 följande:

Visst räcker det att erbjuda barnen det mest basala såsom tak över huvudet, mat på bordet och kärlek för sitt barnen ska vara trygga och lyckliga. Men självklart kan "prylar och lyx" betyda mycket också. Att kunna resa eller erbjuda sina barn nya upplevelser stärker banden i familjen och skapar gemensamma minnen för framtiden. Och självklart är det lättare att få en lycklig barndom om föräldrarna inte behöver vända på varenda krona utan kan erbjuda ex semestrar utomlands, fritidsaktiviteter, moped i högstadiet, språkresor, åka på fotbollsläger på sommaren osv.

Men ursäkta? Vad vill du tillföra med din kommentar, ekonomisk stress?

Jag växte upp med en pappa som hade mer och en mamma som hade mindre. Brydde mig inte ett skit om huruvida hon kunde bjuda på resor. Tiden med henne var viktigast. Ingen kunde ersätta henne.
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Lollo) skrev 2021-12-23 08:37:58 följande:

Ja men nu verkar det ju som om pappan har pengar till grejerna du nämner. Och det går att ha en utmärkt barndom även utan allt det där. Och just att åka på dyra resor är inte nödvändigt för att skapa band. Motsvarande gemensamma minnen kan man skapa med en fikakorg på närmaste bergsknalle. Och känslomässiga band skapar man på andra sätt än med pengar.

Många människor idag verkar helt ha tappat känslan för vad som får dom att må bra. Så sitter de med sina lyxiga hus och fina semestrar och har svår ångest och är genomdeppiga. Och dom måste ut och springa timme ut och timme in på helgerna och semestrarna för att hålla ångesten borta.
  • Anonym (Bodi)
    Matilda03 skrev 2021-12-23 08:45:06 följande:

Hon borde vara glad? Va? Låt henne och alla andra som är ledsna/arga/besvikna etc vara det de är i det de upplever för tillfället.

Fast det är att de tänker fel som är orsaken till att de är ledsna och mår dåligt.

Man kan sörja kortsiktigt men därefter måste man lära sig att gå vidare och plocka drivkraft ur besvikelsen.
  • Anonym (namnam)
    Anonym (ööö) skrev 2021-12-23 08:29:21 följande:
    Ta hjälp av jurist! Du ska givetvis ha det du har rätt till. Även om huset är hans via arv har du rätt till någon del av er ekonomi, helt klart. 
    Det är inget skamligt att komma nu efteråt och ordna upp det. Det är han som borde skämmas som inte av sig själv tog upp att ni bör göra en bodelning, när han såg hur sargad du var och inte klarade av att säga det själv. Eftersom det är som det är så kommer du behöva hjälp av ett proffs i detta. Du kan säkert fråga på din bank hur man gör, som steg ett. 
    Om bodelning var orättvis måste du kräva din del TS. Din del, inget mer elle mindre.

Jag har varit i liknande situation, ex sambo träffade en annan och åkte på semester direkt med honom och tog med barnen. Du gör rätt i att inte svartmåla pappan men du behöver inte gå för långt tycker jag. Om det smärtar att höra om den nya och deras resa så kan du säga det. Ni kan umgås och prata sedan, när barnen är hos dig. Du har rätt att vara ledsen och det är inte samma sak som att manipulera barnens känslor. Det gör dig inte heller till en bättre och starkare mamma om du utsätter dig för onödig smärta. Klipp av honom och hans nya ett tag, barnen kommer att förstå.
Svar på tråden Går i tusen bitar, han lämnade mig för en annan, nu utomlands med henne o våra barn