• Familjekliv

    Inga spermier (Azoospermi)

    Hej! Jag och min man är båda unga (29 år båda två) och har försökt bli gravida i ett år utan framgång. Bokade tid på Sophiahemmet i Stockholm för fertilitetsutredning. Allt såg bra ut på mig. Jag släpper ägg, har många ägg, har fina äggledare och så vidare. Jag har även ett barn sedan innan med en annan man. Sedan gjorde min man spermaprov förra veckan och resultatet kom igår. Inga spermier. Noll. Jag är i en extrem kris och chock som inte kan lägga sig. Vi båda två vill bara försvinna just nu. Det är främst han som alltid önskat sig att få bli pappa. Helvete vilken sorg. Hur kan det inte finnas några spermier i hans sädesvätska? Hade aldrig kunnat gissa att något sånt här kunde hända. Han är fullt frisk, vältränad, äter inga läkemedel som kan påverka, har inte varit med om något trauma i pungen. Inga kromosomavvikelser som man känner till heller. Men jag kan inte släppa hur hoppfull läkaren var. Det kändes inte som att allt var kört ändå? Jag skulle så gärna vilja veta om det finns någon som varit med om det här och kan hjälpa mig att se ljuset i detta mörker. Vi har fått remiss för att undersöka vidare vad allt beror på. Har läst om allt möjligt om att det kanske finns spermier i bitestiklarna men givetvis har jag valt att befara det värsta tänkbara. Donation kommer tyvärr inte vara aktuellt, det har vi tillsammans kommit fram till. Så tungt det här. Någon som kan berätta om sin upplevelse? Hur starka är oddsen att man kan hitta spermier i bitestiklarna och därifrån göra mig gravid via IVF?

  • Svar på tråden Inga spermier (Azoospermi)
  • Anonym (Lovisa)

    Men så ledsamt, livet kan verkligen vara orättvist. Tillåt er att sörja och få bearbeta det här.

    Kan du inte kontakta läkaren och ställa den frågan du ställer här? Tänker att du får ett bättre svar som gäller just för dig. Du skrev att läkaren var hoppfull, sa hen av vilken anledning hen var hoppfull? Var du tydlig med att ni inte vill ha spermadonation?

  • Anonym (Zetterström42år)
    Familjekliv skrev 2021-12-21 15:29:25 följande:
    Inga spermier (Azoospermi)
    Hej! Jag och min man är båda unga (29 år båda två) och har försökt bli gravida i ett år utan framgång. Bokade tid på Sophiahemmet i Stockholm för fertilitetsutredning. Allt såg bra ut på mig. Jag släpper ägg, har många ägg, har fina äggledare och så vidare. Jag har även ett barn sedan innan med en annan man. Sedan gjorde min man spermaprov förra veckan och resultatet kom igår. Inga spermier. Noll. Jag är i en extrem kris och chock som inte kan lägga sig. Vi båda två vill bara försvinna just nu. Det är främst han som alltid önskat sig att få bli pappa. Helvete vilken sorg. Hur kan det inte finnas några spermier i hans sädesvätska? Hade aldrig kunnat gissa att något sånt här kunde hända. Han är fullt frisk, vältränad, äter inga läkemedel som kan påverka, har inte varit med om något trauma i pungen. Inga kromosomavvikelser som man känner till heller. Men jag kan inte släppa hur hoppfull läkaren var. Det kändes inte som att allt var kört ändå? Jag skulle så gärna vilja veta om det finns någon som varit med om det här och kan hjälpa mig att se ljuset i detta mörker. Vi har fått remiss för att undersöka vidare vad allt beror på. Har läst om allt möjligt om att det kanske finns spermier i bitestiklarna men givetvis har jag valt att befara det värsta tänkbara. Donation kommer tyvärr inte vara aktuellt, det har vi tillsammans kommit fram till. Så tungt det här. Någon som kan berätta om sin upplevelse? Hur starka är oddsen att man kan hitta spermier i bitestiklarna och därifrån göra mig gravid via IVF?
    Är ni homosexuella !?

    Vi har också problem med sperma .. de rör sig inte.. o hans systers ägg släpper inte heller .. Vi tänkte befrulta henne med funkar ju inte .. vi är alla runt 40
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (Zetterström42år) skrev 2021-12-21 18:22:19 följande:

    Är ni homosexuella !?

    Vi har också problem med sperma .. de rör sig inte.. o hans systers ägg släpper inte heller .. Vi tänkte befrulta henne med funkar ju inte .. vi är alla runt 40


    Hur får du det till att ts och partnern är homosexuella? Läste du inte ordentligt? Hon skriver ju att hennes äggledare släpper ifrån sig ägg och att partnern inte har några spermier.
  • Jag är bara jag

    En kraftig infektion kan ge nedsatt antal spermier och kanske möjligen inga. I så fall brukar antalet gå upp igen. Övriga orsaker är tex. rökning, fetma, cancer i barndomen (har en sån kompis, de adopterade), anabola. Inget kanske stämmer med din sambo. Men ni får utreda vidare och kanske komma fram till en orsak eller kolla upp om det finns så man kan hämta ut.

  • Anonym (Stimnr2)

    Min sambo fick diagnosen azoospermi december -21 efter en fertilitetsutredning.  Hela vår värld rasade. Inga kromosomavvikelser. Helt normala blodprover.


    Vi bestämde oss att betala för en PESA/TESE juni -22 för att veta om vi skulle ställa oss i kö för donerade spermier eller IVF-behandling med sambons könsceller.  Då landstinget inte beviljade oss varken utredning eller andra åtgärder pga min unga ålder, då 21 (jag) och sambon 35, betalade vi både utredning och pesa/tesa själva.

    Stick efter stick så hittade dom inga simmare, men plötsligt så sticker det ut ett huvud från labbet näst in till och säger att dom funnit spermier, dock inte rörliga. Vi vart så glada över att det faktiskt fanns något, det var ett steg närmare ev rörliga spermier. Ett stick till i samma testikel så kunde dom bekräfta att dom fann pigga simmare, få men rörliga! Världens tyngd från axlarna släpptes. Dessa frystes ner 


    Eftersom att vi nu hade en medicinsk orsak till varför vi inte kunde få barn beviljade landstinget tre ICSI-försök. 


    När vi väl hade plockat ut mina ägg februari -23 så var det dags att tina upp spermierna. Ingen av spermierna överlevde upptiningen. Så det var bara för sambon att byta om och lägga sig på britsen med bedövning i båda ljumskarna för att göra en ytterligare PESA/TESA där dom hittade rörliga spermier ganska snabbt denna gång. 


    5 av 7 ägg vart befruktade men enbart 1 utvecklades till en blastocyst efter 5 dagar (långtidsodling). Blastocysten fick frysas ner då jag vart överstimulerad och kroppen behövde vila. I April i år tinades ärtan och klarade av det fint och återfördes in i min livmoder.  Men vi förlorade ärtan 7 dagar efter återföringen. 

    Nu på måndag gör vi ett nytt äggplock efter 13 dagar av hormoninjektioner! 

Svar på tråden Inga spermier (Azoospermi)