• Julias91

    Ägglossning utan mens

    Hej!

    Försöker bli gravid men går lite sisådär. Slutade med mini-piller i början på augusti och har sen dess haft extremt oregelbunden mens med en cykel på som mest 43 dagar. Jag har tagit ägglossningstest som visat glad gubbe varje månad. Hade ägglossning för ca 1 månad sen och är nu på dag 48 i cykeln, men inte några tecken på att mensen är på väg samt negativa graviditetstest. Läst att man jämt får mens om man haft ägglossning om man inte blivit gravid. Pratade med en barnmorska som sa att man visst kan ha ägglossning utan att få mens, så min fråga är om någon har erfarenhet inom detta?

  • Svar på tråden Ägglossning utan mens
  • Jag är bara jag

    Äl= man får mens om man inte är gravid. Äl-test kan ge positivt utslag utan att man får äl däremot. Oregelbunden mens och väldigt långa cykler tyder på vajsing med äl och i regel utebliven äl.

  • Anonym (M)

    Som ovan skriver, ägglossningstest visar bara stegring av det hormon som ökar när ägglossning är påväg att ske, det är inte en garanti för att ägget lossar. Som nu exempelvis, det var påväg att släppa ett ägg för en månad sedan men det blev inget, och därför uteblir din mens. Din kropp försöker sig säker på att ägglossningen igen och kanske lyckas då. Blir du då inte gravid så kommer mensen. Mensen kommer cirka 12-16 dagar efter ägglossning.

  • Julias91

    Tack för svar. Känns så svårt att veta när jag kommer ha ägglossning igen nu och när jag ska börja ta ägglossningstest. Har ni varit med om det här ni med så ni har några tips?

  • Jenniepennie031

    Oregelbunden mens och långa cykler som så att säga uppdagas först när du slutar med preventivmedel låter exakt som min historia. När jag tillslut gick och kollade upp det visade det sig att jag har PCO vilket innebär att man har väldigt mycket ägg (som ligger i s.k pärlband) - men det tar längre tid för dem att släppa och därav den långa cykeln. Förekommer hos 10-15 % av alla kvinnor så inget ovanligt. De flesta får Letrozol för att förkorta cykeln och få en regelbunden ägglossning vilket oftast fungerar. Jag hade i steg ett gjort en gyn-undersökning för att se om det är så det ligger till och isåfall bett om Letrozol. Lycka till!

Svar på tråden Ägglossning utan mens