• Anonym (SJUKTTRÖTT)

    Pappan mister ensam vårdnad - vad händer nu?

    Mitt barns pappa har idag ensam vårdnad, men är på väg att bli av med den då soc inte anser honom som en lämplig vårdnadshavare. Hur får jag, som barnets mamma, vårdnaden? Måste jag dra det till tingsrätten, eller sköts detta lokalt i socialnämnden?

  • Svar på tråden Pappan mister ensam vårdnad - vad händer nu?
  • Anonym (Myran)

    De kommer utreda vart det är lämpligast att barnet bor och vem som är vårdnadshavare om barnet. Om du får vårdnaden om barnet beror ju alldeles på varför du blev fråntagen vårdnaden och vilken kontakt du haft med barnet sedan pappan fick ensam vårdnad.

    De gör en utredning och beroende på vad den kommer fram till, får du vårdnaden eller så kommer det fram till att det är lämpligare att barnet bor hos familjehem.

  • Anonym (SJUKTTRÖTT)
    Anonym (Myran) skrev 2021-12-22 00:55:57 följande:

    De kommer utreda vart det är lämpligast att barnet bor och vem som är vårdnadshavare om barnet. Om du får vårdnaden om barnet beror ju alldeles på varför du blev fråntagen vårdnaden och vilken kontakt du haft med barnet sedan pappan fick ensam vårdnad.

    De gör en utredning och beroende på vad den kommer fram till, får du vårdnaden eller så kommer det fram till att det är lämpligare att barnet bor hos familjehem.


    Barnet är så gott som placerat redan. Att han fick vårdnaden berodde på att han manipulerade soc och familjerätten och att de då gick på hans linje. Jag var nerbruten psykiskt av hans hot osv men detta var inget som man tog fasta på.

    Vi har haft en tingsrättsdom på allt och har följt den, ibland har vi till och med kommit överens om att jag kunnat ha barnet mer än vad som är beslutat.

    Jag måste fortfarande jobba på mig själv, men visst går det bra att ha vårdnaden fastän barnet är placerat under SoL?
  • Anonym (Skeptisk)

    Tyvärr ts, av det lilla du berättar låter det knappast troligt att du kommer få vårdnaden bara för att pappan är olämplig.

  • Anonym (LS)

    Prata med ett kunnigt ombud. Socialtjänsten ordnar inte så att vårdnad går över till en annan förälder automatiskt, utan vårdnad avgörs i tingsrätten.

    Så då kan det vara läge för dig att stämma för vårdnaden, eller läge att avvakta, utifrån helhetsbilden över situationen.

    Om pappan mister vårdnad genom socialtjänsten, är det dom som blir vårdnadshavare under LVU-tiden.

  • Anonym (mamma)

    Låter inte som du ska få vårdnaden, ärligt talat.

  • Anonym (Vårdnad?)

    Är det verkligen vårdnaden du talar om? En förälder brukar inte fråntas vårdnaden bara för att barnet placeras i familjehem eller motsvarande, åtminstone inte förrän efter flera år.

Svar på tråden Pappan mister ensam vårdnad - vad händer nu?