• asdfgh

    Vinterträning

    Under terminerna tränar jag 3 dagar/v + cyklar till jobbet (ca 20-25 min med en snittpuls på runt 150bpm). Mitt jobb blandar skrivbordsarbete med mer praktiska sysslor, hur mycket av varje varierar från dag till dag men det är sällan jag är stillasittande en hel dag. Är jag inte uppe i 10 000 steg när jag kommer hem blir det en extrapromenad. Vad jag försöker komma fram till är att jag normalt sett är ganska aktiv.

    Nu är det jullov. Inget jobb och ordinarie träning har juluppehåll. På sommaren tar jag gärna en spontantur med cykeln på eftermiddag/kväll men eftersom alla rundor på mer än några enstaka km innebär en längre sträcka i mörker blir det inte lika roligt. Snön är bara några mm tjock så att åka pulka är att glömma, tillräckligt mycket för att gömma eventuella isfläckar bara. Jag antar att det går att springa men jag har inte riktigt kläder för att springa när det är -10 eftersom löpning inte är en träningsform jag håller på med i vanliga fall.

    Jag tar snabba (ca 7km/h) promenader på 5-8km men vad kan man mer göra? Det bara kliar i mig efter att få röra på mig...

  • Svar på tråden Vinterträning
  • Mrs Moneybags

    Om du inte måste vara utomhus kan du ju söka på youtube. Finns hur många olika träningspass som helst - yoga, HIIT, vardagsrumspromenader etc etc.

  • FulFörDig

    Jag tränar inomhus på vintern när det är mörkt, kallt och snö.

    Helst ledarledda pass på STC eller Friskis. Finns hur många kul pass som helst.

    Man behöver inte känna sig obekväm på gruppassen för man kör efter sin egen förmåga.

  • asdfgh

    Under terminerna är jag som sagt tillräckligt aktiv ändå. Mer åt hållet att om det funkade för familjen så skulle jag träna ytterligare 2 pass. Att skaffa gymkort/friskis-kort etc för 3-4v under vintern känns inte så lockande. Vet inte om det går att köpa enstaka pass?

    Hemmaträning funkar inte superbra för mig. Jag har försökt andra år och det är svårt att få upp värmen på de ytor jag har att röra mig med.

  • FulFörDig
    asdfgh skrev 2021-12-23 23:34:30 följande:

    Under terminerna är jag som sagt tillräckligt aktiv ändå. Mer åt hållet att om det funkade för familjen så skulle jag träna ytterligare 2 pass. Att skaffa gymkort/friskis-kort etc för 3-4v under vintern känns inte så lockande. Vet inte om det går att köpa enstaka pass?

    Hemmaträning funkar inte superbra för mig. Jag har försökt andra år och det är svårt att få upp värmen på de ytor jag har att röra mig med.


    Finns möjlighet att köpa enstaka pass eller 15 passkort hos Friskis i alla fall.

    Håller med dig om hemmaträning. Har också svårt att få upp värmen samt att utföra övningar som jag vill.
  • Limajo

    Jag går på gym på vintern när man inte kan träna ute i samma utsträckning. Det går att köpa enstaka månader på de flesta anläggningar. Om du inte vill träna med vikter så sätt dig och kör motionscykel en timme.

    Eller köp en motionscykel att ha hemma.

    Eller köp kläder och broddskor så du kan springa.

    Någon gratis pulshöjande träning som inte kräver vinterkläder i december är ju nog att trolla fram?

  • snöblask

    Är du van att cykla till och från jobbet så är det nog ändå där tröskeln är lägst? Bestäm dig att cykla 30min varje dag du är ledig. Inte långt och hinner göras under dagtid. Sen om det blir längre är det bonus. Ett annat förslag är att cykla när du ska någonstans, handla eller till vänner. Men håller med så svårt att hålla i rörelse när alla rutiner försvinner.

Svar på tråden Vinterträning