• Charlieeejerry

    Ny tatuering, små röda utslag. Önskar hjälp!

    Hej,
    Har nu suttit och läst tatuerings-trådar i flera timmar och känner att jag behöver lägga upp ett inlägg jag med.
    Tatuerade mig för första gången i början november (Underarmen och övre delen av underarmen) och var och fyllde i den nu den 2a december.
    Tatuering har läkt hur fint som helst dom första 2 veckorna nu efter jag fyllt i den, men så fort jag kommit in i vecka 3 så har det uppstått som små orange/röda prickar på vissa områden av tatueringen. Detta skedde även efter första gången jag tatuerade detta område. Har smörjt med bepanthen morgon- och kväll, och använt lactacyd när jag tvättat den morgon- och kväll.
    Det har dock endast skett på den övre delen av under armen (Tatuerade hela underarmen och övre underarmen på 6 sittningar). 
    Talat med Doktor24 och dom rekommenderade att jag skulle hämta ut en salva (Betnovat) ifrån apoteket vilket jag gjort, men inte börjat smort med ännu. 
    Vad tror ni? Har jag smort för mycket och ska använda salvan Doktor24 rekommenderade? Skäms 
  • Svar på tråden Ny tatuering, små röda utslag. Önskar hjälp!
  • Themis

    Betnovat är riktigt stark kortisonsalva och torkar ut huden, så jag rekommenderar att du blandar ut den med en mjukgörande baskräm

    Jag brukar sätta på kortison på kvällen och duscha av på morronen, så man inte har det på huden hela tiden för den är som sagt starkt verkande.

    Om du får klåda på större partier/mer eksem, köp receptfritt antihistamin och försök lugna kroppen inifrån.

    Det finns en risk att utveckla allergiska reaktioner mot pigment i tatueringar, det kan man inte komma ifrån. 90% av testade färger innehåller allergiframkallande skit.

    www.allergia.se/allergiframkallande-amnen-i-manga-tatueringsfarger/


    När livet suger har den fattige ingen kuk.
  • Charlieeejerry
    Themis skrev 2021-12-23 14:55:06 följande:

    Betnovat är riktigt stark kortisonsalva och torkar ut huden, så jag rekommenderar att du blandar ut den med en mjukgörande baskräm

    Jag brukar sätta på kortison på kvällen och duscha av på morronen, så man inte har det på huden hela tiden för den är som sagt starkt verkande.

    Om du får klåda på större partier/mer eksem, köp receptfritt antihistamin och försök lugna kroppen inifrån.

    Det finns en risk att utveckla allergiska reaktioner mot pigment i tatueringar, det kan man inte komma ifrån. 90% av testade färger innehåller allergiframkallande skit.

    www.allergia.se/allergiframkallande-amnen-i-manga-tatueringsfarger/


    Wow, stort tack för det fantastiska svaret Themis! Jag uppskattar det verkligen och kommer garanterat tänka på det du skrivit och ha i tankarna framöver! GladCool

    Talade också återigen med Doktor24 precis efter jag la upp inlägget och fick rekommendation att använda bephanten efter dusch och sluta använda lactacyd för att några timmar senare lägga på ett svagt lager med betnovat på området som är drabbat, med samma anledning som du skrev att den är väldigt stark och torkar ut huden. Vad tror du om det..?

    Återigen tack Themis, verkligen! Glad
Svar på tråden Ny tatuering, små röda utslag. Önskar hjälp!