• isoldelively

    När mådde ni gravida som mest illa?

    När mådde ni som mest illa under graviditeten? Jag är i vecka 9 (8+0) och mår så jää*la dåligt. Extremt illamående dygnet runt och känner mig sjuk, febrig, orkeslös osv. Har fått receptbelagd medicin utskriven och den gör iallafall att jag inte kräks men illamåendet är ständigt närvarande. Vill bara att detta ska bli bättre. Mått såhär sen typ vecka 5+5. Om det blir värre än såhär vet jag inte om jag fixar detta, usch, vill bara gråta :( Tror inte det går att förstå om inte man själv varit såhär dålig som preggo.

    Tacksam för svar!! ?

  • Svar på tråden När mådde ni gravida som mest illa?
  • jodåsåatte

    Från v 6 fram till v 12 mådde jag konstant illa båda graviditeterna. Det försvann över en natt sen kan man säga. En morgon var det liksom bara borta. Jag hade inga tabletter men åksjukeband hjälpte väldigt bra för mig. Kan ju vara värt att prova om du inte gjort det.

  • isoldelively
    jodåsåatte skrev 2021-12-24 20:33:24 följande:

    Från v 6 fram till v 12 mådde jag konstant illa båda graviditeterna. Det försvann över en natt sen kan man säga. En morgon var det liksom bara borta. Jag hade inga tabletter men åksjukeband hjälpte väldigt bra för mig. Kan ju vara värt att prova om du inte gjort det.


    Skönt att det försvann som över en natt för dig. Jag har inte testat sådana band den här graviditeten, vet att jag hade med första barnet men minns tyvärr inte om det lindrade då. Är beredd att prova vad som helst.
  • fjanten

    Olika under varje graviditet, men värst blev det med nr 4. Drog igång strax efter plus. Slutade med dropp på sjukhuset. Kunde fungera hemma efter vecka 12, med tre olika mediciner och andra anpassningar (t.ex. allt parfymfritt i hemmet, främst mat som kokades då matos ledde till kräkningar, helt smaklös tandkräm m.m.). Illa mådde jag tills hon föddes, men det var på en rimlig nivå efter halva graviditeten. Då tog foglossningen över

  • Kvinna1989

    Jag hade inte något illamående direkt om man inte räknar med i samband när jag borstade tänderna på kvällen. Det var jätte konstigt , det var inga problem på morgonen men på kvällen var de svårt att hålla mig för spya i samband med tandbosrtning. Det kom och gick under hela min graviditet men var nog värst fram till vecka 24 kanske.

  • nernu

    Värre blir det nog inte. Det är mer att det kan kännas väldigt jobbigt att må illa över tid. Det finns de som har hyperemesis och mår illa hela graviditeten men det är inte så vanligt. Det vanligast är att det går över någon gång efter vecka 12. Kämpa på!

  • isoldelively
    nernu skrev 2021-12-25 09:21:11 följande:

    Värre blir det nog inte. Det är mer att det kan kännas väldigt jobbigt att må illa över tid. Det finns de som har hyperemesis och mår illa hela graviditeten men det är inte så vanligt. Det vanligast är att det går över någon gång efter vecka 12. Kämpa på!


    Tack för svar, känner hopp när du skriver att det nog inte blir värre, jag hoppas detta är det värsta det blir denna graviditet.

    Jag har tyvärr haft hyperemesis med tidigare barn och legat inne med dropp, det var ett tag sen så jag minns inte hur länge illamåendet varade den gången :( Vet att det blev bättre efter v. 20 iallafall men kommer inte ihåg om det försvann helt. Denna gång är det inte SÅ illa (än) så jag hoppas inte det eskalerar.
  • nernu
    isoldelively skrev 2021-12-25 11:13:02 följande:

    Tack för svar, känner hopp när du skriver att det nog inte blir värre, jag hoppas detta är det värsta det blir denna graviditet.

    Jag har tyvärr haft hyperemesis med tidigare barn och legat inne med dropp, det var ett tag sen så jag minns inte hur länge illamåendet varade den gången :( Vet att det blev bättre efter v. 20 iallafall men kommer inte ihåg om det försvann helt. Denna gång är det inte SÅ illa (än) så jag hoppas inte det eskalerar.


    För mig och även för andra som jag känner som mått väldigt illa har det gått över framåt vecka 20 just. Så man ska inte tappa hoppet bara för att det inte går över vecka 12.
  • Lilith81

    Det gick över vid vecka 17 har jag för mig.

    Testade seaband och postafen utan resultat, det enda som hjälpte lite var lergigan comp, då kräktes jag inte i alla fall.

    De andra graviditeterna har jag inte mått lika illa, eller så har det varit mer kortvarigt.

  • Regnkappa

    Barn 1 v 7-20

    Barn 2 v 7-16

    Barn 3 v 7-22

    Alltså det är så vidrigt, går inte att beskriva för ngn som aldrig upplevt. Försökte i tårar förklara för min man och blev typ glad när han blev magsjuk och bara, shit är det såhär du har haft det i flera månader!

    Mitt blev värre och värre med nr 3 fram till ca v 15, sen mildare men kom och gick så jag blev jätteledsen dagar det var sämre.

    Nu sitter jag i vecka 23 och dricker kaffe på morgonen, så lycklig!

    Kämpa, det går över (hjälper inte att man säger så jag vet)

  • svansmamman

    Nu har jag inte haft så hemskt illamående att jag kräkts, däremot har jag mått rätt dåligt pga det ändå och varit väldigt dålig i magen (vi snackar magsjuka-stil). Illamåendet kom väl omkring vecka 7. Jag såg framemot vecka 12 för att det ?skulle bli bättre då?. Tyvärr har det bara blivit värre sedan dess, jag är nu i vecka 17.

    Jag hoppas inte att detta förstör ditt hopp för framtiden utan att illamåendet snart går över!

  • isoldelively
    Regnkappa skrev 2021-12-26 08:45:54 följande:

    Barn 1 v 7-20

    Barn 2 v 7-16

    Barn 3 v 7-22

    Alltså det är så vidrigt, går inte att beskriva för ngn som aldrig upplevt. Försökte i tårar förklara för min man och blev typ glad när han blev magsjuk och bara, shit är det såhär du har haft det i flera månader!

    Mitt blev värre och värre med nr 3 fram till ca v 15, sen mildare men kom och gick så jag blev jätteledsen dagar det var sämre.

    Nu sitter jag i vecka 23 och dricker kaffe på morgonen, så lycklig!

    Kämpa, det går över (hjälper inte att man säger så jag vet)


    Ja fyfan det är så psykiskt påfrestande att det inte är klokt, jag mår som den värsta bakfyllan någonsin i kombination med magsjuka dygnet runt och att inte veta hur länge det ska pågå är så fruktansvärt jobbigt. Tack för förståelsen, det är typ det enda som hjälper lite, att någon vet hur det är och att man inte är ensam i det.

    Gud vad skönt att vara i vecka 23 och kunna dricka sitt kaffe igen, känns som jag har lååååååååångt dit just nu.
  • isoldelively
    svansmamman skrev 2021-12-26 10:25:35 följande:

    Nu har jag inte haft så hemskt illamående att jag kräkts, däremot har jag mått rätt dåligt pga det ändå och varit väldigt dålig i magen (vi snackar magsjuka-stil). Illamåendet kom väl omkring vecka 7. Jag såg framemot vecka 12 för att det ?skulle bli bättre då?. Tyvärr har det bara blivit värre sedan dess, jag är nu i vecka 17.

    Jag hoppas inte att detta förstör ditt hopp för framtiden utan att illamåendet snart går över!


    Fasen vad jobbigt att det blivit sämre, kämpa på du med!
Svar på tråden När mådde ni gravida som mest illa?