• awesomesauce

    Träffa folk som kan ha smittats

    Är jag överdrivet försiktigt eller är det rimligt. Ingen som har sagt något bara mina egna känslor.

    A sover i samma säng som en person som senare visar sig ha covid. En vecka senare besöker A äldre släktingar. Dagen efter får A feber. Detta är då idag.

    Jag och min familj skulle idag träffa dem äldre släktingarna men valde att ställa in speciellt eftersom vi har ett barn som är under 1 år. Vi är alla vaccinerade utom barnet då :P) men ingen av oss vill riskera att bli sjuka. Men det känns jättetrist att inte åka dit

    Mina föräldrar skulle också träffa släktingarna men ställde in med för annars hade dem inte fått träffa vårat barn förrens vi vet om A har covid eller tills inkubationstiden är över. Dock så hade en av dem kort kontakt med en person som bor med A igår. Och vi träffade mina föräldrar igår.

  • Svar på tråden Träffa folk som kan ha smittats
  • Tecum

    Du gör rätt, även om ni är vaccinerade och inte blir så sjuka kan ni sprida smittan till andra. Vi hade gjort likadant. Ni får planera in en träff någon annan gång.

  • Anonym (Korvspad)

    Hänger inte med på andra halvan av det du skriver men om A vet i förväg att personen hen sovit bredvid har testat positivt för corona ska hen så klart isolera sig och testa sig! Vill man ha sina äldre släktingars död på samvetet så varsågod att umgås liksom.

  • awesomesauce
    Tecum skrev 2021-12-25 12:41:21 följande:

    Du gör rätt, även om ni är vaccinerade och inte blir så sjuka kan ni sprida smittan till andra. Vi hade gjort likadant. Ni får planera in en träff någon annan gång.


    Är så jag tänker med. Räcker ju att vänta någon/några veckor eller tills A fått svar på sitt prov (om hen nu går och tar ett test på måndag) så är ju inte jättelänge man får vänta på att träffas. 
  • Anonym (Korvspad)
    fluu skrev 2021-12-25 14:12:03 följande:

    Det beror väl på. Är du orimligt rädd för namnet på sjukdomen - covid - så är allt i sin ordning. Var du inte rädd för samma symptom 2017 är det orimligt.


    Hur tänker du då? 2017 fanns inte covid-19.
  • fluu
    Anonym (Korvspad) skrev 2021-12-25 14:13:38 följande:

    Hur tänker du då? 2017 fanns inte covid-19.


    Du tillhör alltså andra kategorin...

    Nej, covid fanns kanske inte 2017. Men en hel massa andra sjukdomar med exakt samma symptom fanns. Var ts inte paniskt rädd för dessa är det ologiskt att vara det nu.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (lo)
    awesomesauce skrev 2021-12-25 10:45:08 följande:
    Träffa folk som kan ha smittats
    Är jag överdrivet försiktigt eller är det rimligt. Ingen som har sagt något bara mina egna känslor.

    A sover i samma säng som en person som senare visar sig ha covid. En vecka senare besöker A äldre släktingar. Dagen efter får A feber. Detta är då idag.

    Jag och min familj skulle idag träffa dem äldre släktingarna men valde att ställa in speciellt eftersom vi har ett barn som är under 1 år. Vi är alla vaccinerade utom barnet då :P) men ingen av oss vill riskera att bli sjuka. Men det känns jättetrist att inte åka dit

    Mina föräldrar skulle också träffa släktingarna men ställde in med för annars hade dem inte fått träffa vårat barn förrens vi vet om A har covid eller tills inkubationstiden är över. Dock så hade en av dem kort kontakt med en person som bor med A igår. Och vi träffade mina föräldrar igår.
    Jag tror man i slutändan förlorr på det själv

    Noterar att vissa i bekantskapskretsen blivit enstöringar sedan Covid.
  • awesomesauce
    fluu skrev 2021-12-25 14:12:03 följande:

    Det beror väl på. Är du orimligt rädd för namnet på sjukdomen - covid - så är allt i sin ordning. Var du inte rädd för samma symptom 2017 är det orimligt.


    Är inte så intresserad av att bli sjuk alls. Varken i covid eller en enkel förkylning. Inte heller sugen på att mitt barn ska bli sjuk.
  • fluu
    awesomesauce skrev 2021-12-25 14:34:49 följande:

    Är inte så intresserad av att bli sjuk alls. Varken i covid eller en enkel förkylning. Inte heller sugen på att mitt barn ska bli sjuk.


    Det är väl ingen. Dock är det ju en fullt normal och till och med nödvändig del av livet att bli sjuk ibland. Så frågan är vad du är villig att offra för att kanske(det är nästan omöjligt att undvika vissa typer av sjukdomar) inte bli sjuk och om detta är värt att offra för att kanske högst eventuellt inte bli sjuk.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (lo)
    fluu skrev 2021-12-25 14:49:14 följande:

    Det är väl ingen. Dock är det ju en fullt normal och till och med nödvändig del av livet att bli sjuk ibland. Så frågan är vad du är villig att offra för att kanske(det är nästan omöjligt att undvika vissa typer av sjukdomar) inte bli sjuk och om detta är värt att offra för att kanske högst eventuellt inte bli sjuk.


    Jag är nästan aldrig sjuk. Har inte varit det på två år. Kanske för att jag aldrig försöker skydda mig. Immunförsvaret blir på topp då. Halvsjuka är alltid välkomna hem till oss.
  • fluu
    Anonym (lo) skrev 2021-12-25 14:58:16 följande:

    Jag är nästan aldrig sjuk. Har inte varit det på två år. Kanske för att jag aldrig försöker skydda mig. Immunförsvaret blir på topp då. Halvsjuka är alltid välkomna hem till oss.


    Eller för att du har ett kickass immunförsvar i grunden. Grattis i vilket fall. Min man är likadan trots att han är så långt ifrån en Karen man kan komma.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Wtf)

    Ts, ignorera fluu. Fluu är antivaxxare och spammar en massa trådar med diverse antivaxx-memes och annat elände.

  • Anonym (lo)
    fluu skrev 2021-12-25 15:19:44 följande:

    Eller för att du har ett kickass immunförsvar i grunden. Grattis i vilket fall. Min man är likadan trots att han är så långt ifrån en Karen man kan komma.


    Är väl en kombo av gener, leverne och psykisk tålighet.

    Hur som helst så tror jag att folk underskattar de negativa konsekvenserna som följer av ökad isolering. Ser på gatan här hur folk knappt ens är i trädgårdarna och jobbar längre utan de är mest inne och ugglar. Vissa går inte ens till mataffären utan har hemkörning.

    Jag kan förstå TS eftersom hon har ett barn på under 1 år och som nybliven förälder är man hispig om man är normalt funtad.
  • Tecum
    fluu skrev 2021-12-25 14:25:11 följande:
    Du tillhör alltså andra kategorin...

    Nej, covid fanns kanske inte 2017. Men en hel massa andra sjukdomar med exakt samma symptom fanns. Var ts inte paniskt rädd för dessa är det ologiskt att vara det nu.
    Vad menar du egentligen? Alla sjukdomstyper som fanns 2017 finns även nu,  PLUS Covid. Alltså finns all anledning att vara försiktig då risken är ännu större nu, inte lika stor.

    En av de få fördelarna med pandemin är att förnuftigt folk lärt sig vara mer försiktiga nu, håller avstånd, har bättre handhygien och avstår onödiga kontakter. Vilket leder till färre sjukdomsfall i vanlig förkylning, kräksjuka  och influensa.

    Men du verkar förespråka någon flummig låt-gåfilosofi?
  • Anonym (Korvspad)
    fluu skrev 2021-12-25 14:25:11 följande:
    Du tillhör alltså andra kategorin...

    Nej, covid fanns kanske inte 2017. Men en hel massa andra sjukdomar med exakt samma symptom fanns. Var ts inte paniskt rädd för dessa är det ologiskt att vara det nu.
    Vadå "andra kategorin"? Den som ifrågasätter konstiga uttalanden menar du? Japp.

    Och....? De virusen var ju inte i närheten lika farliga så det finns en stor skillnad där.
Svar på tråden Träffa folk som kan ha smittats