• Martin8110

    varannanveckas förälder med bekymmer

    Hej!

    vet inte riktigt var jag ska börja.


    Min exfru har växt upp med skilda föräldrar. Det har jag också. Men skillnaden är att hon bodde ensam med sin mamma och hennes mamma fick inte ha några karlar utan det satte exfrun stopp för när hon var barn. Exfrun var alltid med sin mamma och fick följa med på fester och var oftast med på de vuxnas sammankomster de gånger som hennes mamma ville i väg på något.


    Hon bodde hos sin pappa varannan helg. Hennes pappa hade gått vidare och skaffat ny familj och även ett till barn med den nya kvinnan. Exfrun har sagt att det var svårt att trivas hos sin pappa, hon ansåg att det var strängt hemma hos sin pappa med den nya familjekonstellationen.


    Nu sitter jag i samma sits.
    Min exfru är ensam med vår dotter. Samtidigt som jag har träffat en ny sambo med egna barn. Och vi bygger ett nytt hem med plats för alla barnen.


    Jag anser att min exfru är mer av en kompis än en förälder till vår dotter.
    Dottern är snart 12 år och kan knappt gå upp själv på morgonen, står o väntar på att frukosten ska bli serverad, räknar med att tvätten tar sig till tvättkorgen av egen kraft, att man inte behöver använda toaborsten efter man varit på toa mm.


    I vårt nya hem så försöker vi vända detta beteende, vi ställer krav på att man plockar undan efter sig och att man tar hand om sitt eget. Vi gör detta för att hjälpa henne att bli mer självständig.
    Värt att nämna är att vi är, nu för tiden, 3 barn i huset och det ställs samma krav på alla barnen och det förekommer ingen särbehandling.


    Samtidigt så är det mer kravlöst hos exfrun.
    Dottern får styra och ställa. Och hon är som på en piedestal. Det ses på serier med våld och sex, med åldersgräns på 15 år. Detta i sig väcker massa frågor hos dottern som enligt mig inte borde vara i huvudet hos en snart 12-åring. Exfrun släpar med henne på massa saker och låter henne veta detaljer som inte är lämpligt, enligt mig, att ta med sin snart 12-åriga dotter.
    (som i somras när hon lämnades till oss, så sa dottern att mamma skulle iväg och träffa nån kille med magrutor. Varför ska en snart 12-åring veta detta?)


    Nu under julhelgen så har det kommit upp att dottern inte längre vill komma till oss.
    Hon tycker att det är för strängt hos oss. Hon har även nämnt att hon tycker att hon inte får vara sig själv. Och att hon upplever att hon inte blir trodd på.


    Jag anser att vi har normala familjeförhållanden. Vi låter barnen vara barn och berättar inte allt för dom. Vi hittar på mycket med barnen. Vi åker och fikar, Åker och kollar på matcher och uppvisningar som barnen deltar i, vi bakar tillsammans, skjutsar till aktiviteter mm.
    Men vi är också noga med att de vuxna också behöver ha sin tid.
    Att när det är kväll så får barnen hålla sig tillsammans och leka eller titta på sina ipad, göra läxor och så vidare på sina rum. Behöver de hjälp så hjälper vi så klart till och går igenom läxor och så vidare.


    För mig är detta det normala. Jag hade det så hos båda mina föräldrar som också var skilda.
    barnen var barn och man fick vara med och hjälpa till hemma. Men när det var kväll så fick man hålla sig tillsammans med min syster och hitta på saker. Man kunde inte springa runt fötterna på vare sig mamma eller pappa om kvällarna.


    Jag anser inte att jag har haft någon dålig uppfostran och jag vet att båda mina föräldrar har funnits där för mig.


    Samtidigt så upplever jag som jag började med att min exfru inte har haft det så utan som sagt fått styra och ställa hos sin mamma och blivit väldigt curlad.


    Detta har lett till en kulturkrock när hon kom till sin pappa som hade lite bättre ordning och inte lät exfrun styra och ställa när hon kom till honom (dom).


    Detta gjorde att hon inte trivdes så bra hos sin pappa.
    Hon fick inte diktera villkoren. (min uppfattning)


    Och jag tänker inte låta min dotter göra som hon vill här.
    Utan här är vi 5 personer och en hund som bor och alla måste sköta sitt för att vi ska ha ett sunt och välfungerande hem.
    Men jag upplever att det inte finns någon som helst förståelse för detta levnadssätt av min exfru.
    Utan där är det dottern som är i centrum och som styr och ställer och blir konstant uppassad.


    Och nu när dottern har sagt att hon tycker det är jobbigt att komma till oss så tycker inte hon att hon ska behöva komma hit.


     


    En tuff situation. Jag och min sambo gör allt vi kan för att stärka min dotter. Vi förbereder henne för vuxenlivet och ger henne en strukturerad och trygg tillvaro här. Men dottern tycker omställningen är jobbig och vill nu inte vara här.

  • Svar på tråden varannanveckas förälder med bekymmer
  • Anonym (S)
    Anonym (Emma) skrev 2021-12-27 10:42:55 följande:
    Fast om ts menar att ungarna frivilligt hänger på sina rum kvällstid hade väl inte ts skrivit som han gör. Jag tycker att det framgår tydligt av trådstarten att ts familj har som en bestämd regel att på kvällarna ska barnen vara på sina egna rum så att föräldrarna får egentid. Om det är helt ok för barnen att se på TV i det gemensamma TV- rummet, sitta i köket och göra läxor eller spela spel, , bygga lego i vardagsrummet i närhet av föräldrarna, prata med mamma om valfritt ämne osv har jag svårt att se att ts skulle skriva som han gör. Jag uppfattar det som att ettsådant beteende i normalfallet inte är ok, utan att barnet ska vara på en speciell plats (där föräldrarna inte är) på kvällarna om det inte är något särskillt. För mig låter det udda jag tror att det är en ganska ovanlig regel.
    Ts kanske kan förklara själv vad han egentligen menar men på er andra låter det som rena Alcatraz.
  • Pope Joan II
    Anonym (Emma) skrev 2021-12-27 10:42:55 följande:
    Fast om ts menar att ungarna frivilligt hänger på sina rum kvällstid hade väl inte ts skrivit som han gör. Jag tycker att det framgår tydligt av trådstarten att ts familj har som en bestämd regel att på kvällarna ska barnen vara på sina egna rum så att föräldrarna får egentid. Om det är helt ok för barnen att se på TV i det gemensamma TV- rummet, sitta i köket och göra läxor eller spela spel, , bygga lego i vardagsrummet i närhet av föräldrarna, prata med mamma om valfritt ämne osv har jag svårt att se att ts skulle skriva som han gör. Jag uppfattar det som att ettsådant beteende i normalfallet inte är ok, utan att barnet ska vara på en speciell plats (där föräldrarna inte är) på kvällarna om det inte är något särskillt. För mig låter det udda jag tror att det är en ganska ovanlig regel.
    Så här uppfattar jag också ts. 

    Jag tycker det låter helt vansinnigt, och jag har stor förståelse för att en 12-åring inte vill ha det på det sättet. Förpassad till rummet för att föräldern ska ha fritt spelrum med sin partner låter som något jag inte hade tyckt var bra ens på stenåldern. 
  • Anonym (Pop-Johan)
    Pope Joan II skrev 2021-12-27 11:01:20 följande:
    Så här uppfattar jag också ts. 

    Jag tycker det låter helt vansinnigt, och jag har stor förståelse för att en 12-åring inte vill ha det på det sättet. Förpassad till rummet för att föräldern ska ha fritt spelrum med sin partner låter som något jag inte hade tyckt var bra ens på stenåldern. 
    Jag var barn på stenåldern (60-talet) och instämmer i påvens åsikt.
  • Anonym (Gränser)

    Det är väl tämligen typiskt att man ser sitt eget hem med dess regler som det normala och den andre medförälderns sätt som sämre.

    Vanligtvis så är det skillnad mellan hem och det behöver absolut inte vara speciellt märkligt.

    Runt 11-12 år kommer ju första dosen hormoner och då är det inte riktigt samma logik för uppfostran som innan. Och att då dessutom fortsatt tänka att problem i egna hushållet handlar om "den andra" veckan verkar inte vara ett vinnande koncept.

    Ta vara på tvätt, disk, vara artig och respektera sina föräldrar är förmågor som försvinner till förmån för eget kritisk tänkande, tonårsdumheter och prövande av verkligheten.

    Har ni andra barn som kommit upp i tonåren?

    Annars tänker jag att du faktiskt inte har så bra koll på vad man kan förvänta sig, som du tror.

    Att vara förälder till tonåringar är att bli utmanad och prövad och att faktiskt bli bortskuffad. Och då behöver man faktiskt gulla lite med dem för en god kontakt.

  • Anonym (Pop-Johan)
    Anonym (Gränser) skrev 2021-12-27 11:14:25 följande:

    Det är väl tämligen typiskt att man ser sitt eget hem med dess regler som det normala och den andre medförälderns sätt som sämre.

    Vanligtvis så är det skillnad mellan hem och det behöver absolut inte vara speciellt märkligt.

    Runt 11-12 år kommer ju första dosen hormoner och då är det inte riktigt samma logik för uppfostran som innan. Och att då dessutom fortsatt tänka att problem i egna hushållet handlar om "den andra" veckan verkar inte vara ett vinnande koncept.

    Ta vara på tvätt, disk, vara artig och respektera sina föräldrar är förmågor som försvinner till förmån för eget kritisk tänkande, tonårsdumheter och prövande av verkligheten.

    Har ni andra barn som kommit upp i tonåren?

    Annars tänker jag att du faktiskt inte har så bra koll på vad man kan förvänta sig, som du tror.

    Att vara förälder till tonåringar är att bli utmanad och prövad och att faktiskt bli bortskuffad. Och då behöver man faktiskt gulla lite med dem för en god kontakt.


    Det handlar om en 11-åring, inte en tonåring.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Pop-Johan) skrev 2021-12-27 11:17:27 följande:

    Det handlar om en 11-åring, inte en tonåring.


    Det handlar om en snart 12-åring, vilket väldigt ofta är en person som hunnit få lite hormoner i omlopp.

    Och om en förälder som tycker det är normalt med att barnen är på sitt rum och "osynliga" efter 20-tiden.

    Han är ju inte enda föräldern och att tro att det bara handlar om mamman är att kolla bort sig.

    Tonåren handlar inte om att fylla 13, utan minst lika mycket om hormoner.
  • Anonym (Pop-Johan)
    Anonym (Gränser) skrev 2021-12-27 11:31:11 följande:
    Det handlar om en snart 12-åring, vilket väldigt ofta är en person som hunnit få lite hormoner i omlopp.

    Och om en förälder som tycker det är normalt med att barnen är på sitt rum och "osynliga" efter 20-tiden.

    Han är ju inte enda föräldern och att tro att det bara handlar om mamman är att kolla bort sig.

    Tonåren handlar inte om att fylla 13, utan minst lika mycket om hormoner.
    Jag tycker inte heller att ungarna ska skjutsas upp på rummet så att föräldrarna ska få vara ifred. Så den lektionen kunde du besparat dig.

    Men, tretTON till nitTON är de faktiska tonåren även om du har en annan åsikt. Fakta vs åsikt.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Pop-Johan) skrev 2021-12-27 11:35:07 följande:

    Jag tycker inte heller att ungarna ska skjutsas upp på rummet så att föräldrarna ska få vara ifred. Så den lektionen kunde du besparat dig.

    Men, tretTON till nitTON är de faktiska tonåren även om du har en annan åsikt. Fakta vs åsikt.


    Språkligt har du självklart rätt, men beteende-mässigt och hormonmässigt är det inte ett dugg konstigt att bli tonåring runt 11 år.

    Min erfarenhet är att man i frågan om unga tonåringar gör klokt i att inse att de faktiskt fungerar annorlunda än de barn som ännu inte fått någon hormon-dusch.
  • Anonym (Pop-Johan)
    Anonym (Gränser) skrev 2021-12-27 12:58:07 följande:
    Språkligt har du självklart rätt, men beteende-mässigt och hormonmässigt är det inte ett dugg konstigt att bli tonåring runt 11 år.

    Min erfarenhet är att man i frågan om unga tonåringar gör klokt i att inse att de faktiskt fungerar annorlunda än de barn som ännu inte fått någon hormon-dusch.
    Fortfarande, nej. Du har fel.

    Däremot kan de bli pubertala, det gör dem dock inte till tonåingar oavsett om de är 6, 12 eller 85.
  • linani

    Tror det skulle vara bra för er att släppa tanken på att ni gör allt rätt, och mamman gör allt fel, och att dottern bara är bortskämd som föredrar mammans sätt.

    Uppenbarligen håller ert förhållningssätt på att driva iväg din dotter från dig. Istället för att skylla på att det skulle vara mammans/dotterns fel - försök prata med din dotter med ett ÖPPET SINNE och ta reda på vad du kan göra för att få henne att trivas. Såklart behöver inte alla önskemål tillgodoses, men tycker du ändå ska släppa prestigen i att dottern ska anpassas till enbart era rutiner.

    Själv tycker jag inte det är så märkligt alls om hon föredrar ett hem med en förälders odelade uppmärksamhet, där hon blir bemött som jämnlik. Framför ett hem hon ska dela med andra barn, och där hon förväntas hålla sig undan kvällstid för att ni vuxna ska få vara ifred.

    Argumentet att något ska funka för att "dina föräldrar hade det så" är inte alls hållbart - detta handlar om andra barn, andra tider och andra förutsättningar.

  • Anonym (Oj)

    Sunt och välfungerande? Barnen får varva ner på ovanvåningen? Självklart kommer många barn välja bort er speciella definition av vad som är sunt. I stället för att framställa exfrun i någon särskilt dålig dager, lyckas du själv framstå som en omodern, stockkonservativ stofil vars barn man tycker synd om.

  • nernu
    Martin8110 skrev 2021-12-27 09:32:06 följande:

    Självklart skuffar vi inte upp dom på sina rum direkt när de kommer hem. Gemensam middag där alla får komma till tals och berätta om sina dagar och upplevelser. därefter hjälper vi med läxor på vardagar och efter det är det lek/film/spel. och efter kvällsbestyren med kvällsfika så får barnen varva ner på ovanvåningen. men det är inte så att de är inlåsta på något sätt som jag tyckte det lät som i svaren.

    men samtidigt så tycker vi att det är viktigt att även vi vuxna får lite tid för att prata om och gå igenom dagarna ungefär efter 20:00 även om inte barnen lägger sig förrän vid 20:30-21:30.

    exfrun delar fortfarande säng med den snart 12-åriga dottern. så det är lite annorlunda där om man säger så.


    Och vilka vistelseregler har ni föräldrar i huset? På vilka tider får ni vara i vissa rum och andra inte?
  • Pope Joan II
    linani skrev 2021-12-27 13:34:21 följande:

    Tror det skulle vara bra för er att släppa tanken på att ni gör allt rätt, och mamman gör allt fel, och att dottern bara är bortskämd som föredrar mammans sätt.

    Uppenbarligen håller ert förhållningssätt på att driva iväg din dotter från dig. Istället för att skylla på att det skulle vara mammans/dotterns fel - försök prata med din dotter med ett ÖPPET SINNE och ta reda på vad du kan göra för att få henne att trivas. Såklart behöver inte alla önskemål tillgodoses, men tycker du ändå ska släppa prestigen i att dottern ska anpassas till enbart era rutiner.

    Själv tycker jag inte det är så märkligt alls om hon föredrar ett hem med en förälders odelade uppmärksamhet, där hon blir bemött som jämnlik. Framför ett hem hon ska dela med andra barn, och där hon förväntas hålla sig undan kvällstid för att ni vuxna ska få vara ifred.

    Argumentet att något ska funka för att "dina föräldrar hade det så" är inte alls hållbart - detta handlar om andra barn, andra tider och andra förutsättningar.


    Precis, och när utfallet av ett förhållningssätt blir det som ts presenterar här är det snarast att skylla på hur ts föräldrar betedde sig mot ts. 
  • MrsJenka

    Jag ser ingen självrannsakan alls i ts inlägg. "Jag gör som mina föräldrar och det är självklart det bästa!" Hm. Seriöst?

    Det har ju runnit rätt mycket vatten under broarna sen vi var barn och auktoritär ledarstil som föräldraskap är inte längre modernt.

    Det låter otroligt egoistiskt att tvinga ett ensambarn att umgås med 3 främmande syskon om kvällarna så att hon inte stör dig och kärestan i er "vuxentid". Så ensam hon måste känna sig! Syskonen har ju varandra.

    Det låter absolut bäst att följa dotterns vilja och låta henne bo med mamman.

  • Anonym (Krav)

    Du gör helt rätt i att ställa krav på barnen. Det där med att ni ska ha vuxentid innan barnen lagt sig är för migkonstigt. Vi umgås alltid med barnen tills dom lägger sig. Om dom vill. Tonåringar har en tendens att vilja stänga in sig på sitt rum.

  • Spucks

    Jag håller med de flesta här att det är märklig att barnen måste hålla sig på övervåningen från en viss tid. Om det hade funnits behov för det (tex. barnen klarar inte av att varva ner och blir helt upprymd om de inte är på sina rum en timme innan läggdags), hade du nog skrivit det. Men som du skrev det är det en regel bara för att ha en regel. Helt meninslös. Vuxentid kan nu ju ha när barnen sover, eller lägger ni er kl. 21?

    Du skriver ocks
    å att ni försöker ändra beteendet i ert nytt hem. Vad har du gjort innan då? Inte konstig att hon inte vill vara hos er om pappan plötslig ställer om livet totalt, bara för att han flyttade ihop med sin ny kvinna.
    Och hur gammal är de andra barnen? Kommer din dotter överns med dem?

  • Anonym (umgås med dottern)

    Sättet du skriver gör att mina sympatier går till exfrun, trots att jag på många sätt snarare gör som du. Jag försöker också få 12-åringen att hjälpa till med enkla saker och jag tycker inte heller att en 12-åring ska se grovt våld o s v. Men du verkar så tvärsäker på att du gör helt och hållet det rätta.

    Framför allt reagerar jag dock precis som många andra på att barnen ska hålla sig för sig själva på kvällarna. Det tycker jag låter jättekonstigt. Hur gamla är de andra barnen? Blir det lika lång stund före läggdags som de inte får vistas i vissa delar av huset?

    Vi har barn i olika åldrar, 12-åringen är vaken längst och då brukar en eller båda vi vuxna tillbringa tid med hen, så att hen får egentid med oss vuxna. En jättefin stund på dagen! Jag är väldigt kvällstrött, så visst är det lite tråkigt att det inte blir någon egentid för oss föräldrar på kvällarna längre, och ibland kan vi föräldrar behöva fixa med olika säker så att 12-åringen får sysselsätta sig själv, men aldrig att vi skulle säga att hen inte får vara där vi är. Och för ett varannanveckasbarn tänker jag att det borde vara ännu viktigare med tid tillsammans med dig.

Svar på tråden varannanveckas förälder med bekymmer