• Anonym (TS)

Dubbelt boende - vem betalar?

Jag kommer avsluta min samborelation om några dagar.

Vi har 2 barn i förskoleåldern. Bor i en villa som kommer behöva säljas. Han kommer inte vilja bo kvar och jag har tyvärr inte råd att bo kvar.

Vi pratar om år av psykisk misshandel från honom, och den har senaste halvåret eskalerat rejält. 2 ggr senaste månaden har den även blivit fysisk. Den psykiska sker konstant inför barnen vilket gör att äldsta på något sätt "valt sida" så att de gemensamt ger sig på mig om hur värdelös jag är.

Skulle kunna skriva en uppsats men behöver svar på en ekonomisk fråga.

Min förhoppning är att jag väldigt snabbt efter avslutad relation hittar en hyresrätt. Jag kommer behöva flytta ut snabbt då jag är ganska säker på att hans beteende kommer eskalera ytterligare.

Huset kommer inte kunna säljas så snabbt utan vi pratar om några månader här. Och dom sjukskriven är min ekonomi usel. Men om jag flyttar ut förstår jag ju att jag inte bara kan lämna alla kostnader för huset till honom. Han kommer få bo kvar tills det är sålt. Men vad ska jag betala för? Ränta och amortering antar jag. Men mer? Vatten? El? Sopor? Övrigt?

Han har en bra lön men det kommer ändå bli tufft för honom.

• Svar på tråden Dubbelt boende - vem betalar?
  • Anonym (Lina)

Står du på elräkningen? Glöm inte avsluta den i så fall och skriv honom på den. Det snällaste är att berätta att du avslutat elen så att han vet att han måste fixa ett eget abonnemang. Var inte snäll och stå kvar på den för då kan han blåsa dig och bara vägra att betala, och du får prick om du kunde betalar.

Det samma gäller andra räkningar som bredband, sophämtning om ni har autogiro på något, gemensamma kreditkort, bensinkort osv... avsluta allt och låt han ta det han vill ha i sitt namn.

• Anonym (Laser)

Jag skulle ha anlitat en jurist. Kan bli mycket tjafs och en jurist kan vara en väl värd investering även om du har det knapert.

• Drottningen1970

Du betalar hälften av lånet tills ni sålt. Allt annat löpande får han stå för, precis som du står för din egen hyra, el etc.

• Anonym (TS)

Ett problem är att jag står på allt. Tror han står för vattnet men el, sopor bredband o h allt sånt är i mitt namn.

Jag vill inte bråka med honom och jag vill definitivt inte att barnen ska bli lidande. Men han kommer skapa ett helvete.

• Anonym (TS)
    Anonym (Laser) skrev 2021-12-27 20:15:05 följande:

Jag skulle ha anlitat en jurist. Kan bli mycket tjafs och en jurist kan vara en väl värd investering även om du har det knapert.

Hur ska jag hinna det? Relationen kommer avslutas 7/1
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-27 21:28:27 följande:

Hur ska jag hinna det? Relationen kommer avslutas 7/1

Ja? Det är ju inte ens nyår än? Lyft luren och ring. Boka också upp mäklare så ni får snurr på försäljningen så snabbt som möjligt.
  • Anonym (Vaktmästaren)

Ta ett möte med er kontakt på banken, förklara läget och be h*n pausa amortering fram tills husets sålts och skulden löses.

Avsluta sen alla abbonemang som står i ditt namn, ofta löper 3mån uppsägningstid...

Är du delägare i fastigheten så har du betalningsansvar för fastighetens utgifter  motsvarande din del av ägandet. En vanlig familjevilla blir det utgifter i stil med ränta, fastighetsavgift, sophämtning, o liknande.
    Löpande utgifter i stil med tv, internet, el och v/a man den som inte står på kontraktet skita fullständigt i att bidra till. Detta ser dock en kunnig jurist till att reglera i skifteslikviden vid lottläggningen i bodelningen.

• Anonym (Linn)

Ta hjälp av familj och vänner. Berätta för dom exakt hur du har det. Någon av dom kan vara med när du berättar att du vill separera, när ni ska ses framöver etc. Då har du även ett vittne på hur han beter sig, vad han säger till dig.

Kontakta en kvinnojour. De vet exakt vad du ska göra och vilka steg du ska ta. Du får även prata av dig och får stöd.

Rättshjälp kan du få via facket/hemförsäkring. Då blir det inte så dyrt för dig.

Fråga kvinnojouren och juristen hur du gör med bredband osv. Bara avslutar och lägger över på honom? Klart är iallafall att du måste avsluta el, bredband mm så inte du fortsätter att stå på det fast han är den som bor där. I värsta fall kan han dessutom missbruka det så att du får jätteräkningar i ditt namn.

Jag skulle ringt kvinnojour idag och jurist imorgon förmiddag efter att jag hört med facket .

• Anonym (Ta hjälp)

Sätt igång och prata med jurist, bank, mäklare och ev. kvinnojour.

Låt inte avgifter rulla på och saker fördröjas, utan gör en ordentlig plan för hur du ska komma bort och få undan hus som tickande utgift.

Så länge man äger har man visst ansvar, men det finns ingen anledning att låta saker ta massa tid som kostar.

• Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2021-12-27 20:24:08 följande:
    Du betalar hälften av lånet tills ni sålt. Allt annat löpande får han stå för, precis som du står för din egen hyra, el etc.
    +1
  • Glinda från Oz

Bor du inte där tycker jag du bara behöver betala din del av ränta och amortering (eftersom jag utgår från att ni delar på vinsten) 

Svar på tråden Dubbelt boende - vem betalar?