Vad ska jag göra när vården skriver att jag har psykotiska symptom till arbetsgivare?
Jag är fast anställd, har adhd och har varit sjukskriven en längre period, ska nu återgå i arbete.Innan jag blev sjuksriven (för depression och utbrändhet) jag kunde inte sova pga adhd-medicinerna, ibland sov jag inte alls på två dagar, men jobbade ändå. Detta ledde till att jag kunde höra ljud som inte fanns, dvs jag var medveten om detta och det var inte röster som talade till mig eller liknande, mer som störande susningar och att ljud blev lite förvrängda, så som jag tror många kan få vid extrem sömnbrist. Jag valde då att sjukskriva mig, ingen på jobbet hade märkt att jag mådde dåligt och alla blev förvånade.
Jag ser nu att det står i mina papper både till FK och till arbetsgivaren att jag har adhd med psykotiska symptom. Jag kan köpa att det kanske var psykotiska symptom då, för 1.5 år sedan, men jag förlorade aldrig min verklighetsuppfattning eller hade något annat typsikt psykotiskt, och har det defintivt inte idag som det står i intygen. Det var något jag märkte av när jag var som tröttast, i ca 3 veckor.
jag har bett vården att inte skriva detta till arbetsgivaren, men de fortsätter göra det. Är det verkligen korrekt? Min arbetsgivare tror nu inte att jag kommer att klara av mitt jobb (har bytt arbetsplats under sjukskrivning) pga dessa anteckningar.