• Anonym (sandra)

Vad ska jag göra när vården skriver att jag har psykotiska symptom till arbetsgivare?

Jag är fast anställd, har adhd och har varit sjukskriven en längre period, ska nu återgå i arbete.

Innan jag blev sjuksriven (för depression och utbrändhet) jag kunde inte sova pga adhd-medicinerna, ibland sov jag inte alls på två dagar, men jobbade ändå. Detta ledde till att jag kunde höra ljud som inte fanns, dvs jag var medveten om detta och det var inte röster som talade till mig eller liknande, mer som störande susningar och att ljud blev lite förvrängda, så som jag tror många kan få vid extrem sömnbrist. Jag valde då att sjukskriva mig, ingen på jobbet hade märkt att jag mådde dåligt och alla blev förvånade. 

Jag ser nu att det står i mina papper både till FK och till arbetsgivaren att jag har adhd med psykotiska symptom. Jag kan köpa att det kanske var psykotiska symptom då, för 1.5 år sedan, men jag förlorade aldrig min verklighetsuppfattning eller hade något annat typsikt psykotiskt, och har det defintivt inte idag som det står i intygen. Det var något jag märkte av när jag var som tröttast, i ca 3 veckor.

jag har bett vården att inte skriva detta till arbetsgivaren, men de fortsätter göra det. Är det verkligen korrekt? Min arbetsgivare tror nu inte att jag kommer att klara av mitt jobb (har bytt arbetsplats under sjukskrivning) pga dessa anteckningar. 
  • Svar på tråden Vad ska jag göra när vården skriver att jag har psykotiska symptom till arbetsgivare?
  • Anonym (V)

Din arbetsgivare har inte ens någon rättighet att se vad som står i intyget utan ditt medgivande. Du kan be om ett blankt sjukintyg från vården att ge till din arbetsgivare där det bara står sjukskrivningsgrad.

• Anonym (sandra)
    Anonym (V) skrev 2021-12-29 12:55:11 följande:

Din arbetsgivare har inte ens någon rättighet att se vad som står i intyget utan ditt medgivande. Du kan be om ett blankt sjukintyg från vården att ge till din arbetsgivare där det bara står sjukskrivningsgrad.

Det vet jag om, och det har de fått. Detta är dock ett särskilt läkarintyg i löpande text om arbetsförmåga riktat till försäkringskassan och arbetsgivaren. inte ett sjukintyg alltså.

Nu är skadan redan skedd (tre gånger har de skickat liknande intyg utan att jag först fått läsa dem), men vill dels veta om de får lämna ut sådan information överhuvudtaget, och särskilt när jag sagt att jag inte vill det och ju dessutom inte har dessa svårigheter.

För arbetsgivaren måste det ju låta extremt allvarligt, när det snarare handlade om biverkan av mediciner som vården skrivit ut tillsammans med en otroligt dålig arbetsmiljö. 

Dessutom avslutades två beroendeframkallande mediciner under samma tidsperiod som kan ge liknande symptom (xanor och lyrica) utan nedtrappning eller utlovad hjälp av vården, så jag tycker detta är väldigt orättvist.
  • Anonym (?)

Vad spelar det för roll om du ändå ska börja jobba igen? Säg till din chef att det berodde på läkemedlen, eller vad det nu var - hängde inte med riktigt i alla detaljer i din utläggning - och att du vill jobba som vanligt igen.

Så får du ju jobba på, det är upp till dig att bevisa att du kan jobba som vanligt.

• Anonym (sandra)
    Anonym (?) skrev 2021-12-29 14:02:32 följande:

Vad spelar det för roll om du ändå ska börja jobba igen? Säg till din chef att det berodde på läkemedlen, eller vad det nu var - hängde inte med riktigt i alla detaljer i din utläggning - och att du vill jobba som vanligt igen.

Så får du ju jobba på, det är upp till dig att bevisa att du kan jobba som vanligt.

Jag har ju aldrig haft den här chefen eller arbetsplatsen, så för mig känns det ju ganska pinsamt, särskilt när chefen inte tänker låta mig göra de arbetsuppgifter hon anser att jag inte kommer klara, baserat på de här intygen.

Självklart spelar det roll när man är van att ha ett stort ansvar och inte ens har de här problemen som står i intygen. 

Min fråga är som sagt om det är okej att jag ber läkaren att inte skriva en sådan sak, och han väljer att ändå skriva det. Jag förstår att de måste vara öppna med försäkringskassan, men knappast min arbetsgivare på samma sätt.
Svar på tråden Vad ska jag göra när vården skriver att jag har psykotiska symptom till arbetsgivare?