• JagGillarTomater

Vilken vecka är jag i?

*Skapade en till tråd, tror jag placerade den första fel*

Första dag på SM var 30 november, så borde vara i v5 nu va? (4+X dagar). Jag ska på vul (läkarbesök) om 5v (alltså blir det väl v10). Men BM på 1177 skriver att tiden är bokad när jag är i v9. Blir förvirrad.

Har förstått att vården typ räknar lite annorlunda (men har ff inte förstått hur).

Så kommer jag då vara i v9 eller v10 då? Om 5v.

Hur pass mycket/lite kommer man kunna se i de veckorna?

Och när började ni känna av t.ex illamående eller fick kräkningar?

• Svar på tråden Vilken vecka är jag i?
  • svansmamman
    JagGillarTomater skrev 2021-12-30 05:09:03 följande:
    Vilken vecka är jag i?

*Skapade en till tråd, tror jag placerade den första fel*

Första dag på SM var 30 november, så borde vara i v5 nu va? (4+X dagar). Jag ska på vul (läkarbesök) om 5v (alltså blir det väl v10). Men BM på 1177 skriver att tiden är bokad när jag är i v9. Blir förvirrad.

Har förstått att vården typ räknar lite annorlunda (men har ff inte förstått hur).

Så kommer jag då vara i v9 eller v10 då? Om 5v.

Hur pass mycket/lite kommer man kunna se i de veckorna?

Och när började ni känna av t.ex illamående eller fick kräkningar?

Enligt SM borde du mycket riktigt vara i vecka 5 (4+2 typ). Vårdpersonal pratar ofta om fullgångna veckor och i sådana fall skulle de nu säga att du gått 4 fullgångna veckor vilket gör att du vid VUL om fem veckor har gått 9 fullgångna veckor. Det är ett virrvarr, men det är nog förklaringen. 

Vid vecka 10 (9+x) bör man kunna se hjärtat ticka likväl som fosterstruktur. 

Illamåendet kom för mig omkring vecka 7. Andra gravidsymptom som typ svullna bröst, molvärk osv kom snabbt efter BIM.

Stort grattis till graviditeten, jag håller tummarna för att fröet vill stanna! Hjärta
Svar på tråden Vilken vecka är jag i?