• Sanlin90

Smal fråga, ingen sköldkörtel, tempa

Hej.

Jag inser att min fråga nog är rätt smal och svårt att svara men iaf.

Jag har tempat i 70 dagar nu, nc flyttar äl beroende på vad för dagar jag utesluter så varje gång mensen inte dykt upp 15 dagar efter bekräftad äl har jag uteslutit temperaturer för att den ska flytta äl, jag har bara haft mens 2 gånger sedan pillerstopp i april, den 23 juli och 23 oktober.

Men min temp går långt över linjen och långt under, upp ned upp ned och jag börjar misstänka att det har med min sköldkörtel att göra.

Jag opererade bort sköldkörteln helt 2016 och har ätit hög dos levaxin sedan dess som jag tar på kvällen, jag märker ju stor variation i tempen kan det då bero på att jag inte tar levaxinet på minuten samma varje kväll?

Med dessa premisser kan jag få låg temp trots att jag haft äl tex? Jag tror jag haft äl nu och har fått svagt positivt på något test men vet ju inte om det är tidigt eller sent efter äl isf, kan man utan sköldkörtel ha lägre temp även om man är gravid?

• Svar på tråden Smal fråga, ingen sköldkörtel, tempa
  • Jag är bara jag

Om du bara haft mens 2 ggr sen april har du bara haft äl 2 ggr. Har man verkligen haft äl så får man nämligen mens när man ska om man inte blivit gravid. Orsaken är mest troligt att du slutade med p-piller. Det kan ta ganska lång tid att få ordning på kroppen igen efter pilleravslut.

Äl-test kan inte vara svagt positiva. De är antingen positiva eller negativa. För att räknas som positiva ska strecken vara minst lika starka. 

Tycker du ska kontakta en gynekolog för att kolla upp dig. Det finns medicin att få både för att få mens och för att få äl.

• Sanlin90
    Jag är bara jag skrev 2021-12-30 14:04:50 följande:

Om du bara haft mens 2 ggr sen april har du bara haft äl 2 ggr. Har man verkligen haft äl så får man nämligen mens när man ska om man inte blivit gravid. Orsaken är mest troligt att du slutade med p-piller. Det kan ta ganska lång tid att få ordning på kroppen igen efter pilleravslut.

Äl-test kan inte vara svagt positiva. De är antingen positiva eller negativa. För att räknas som positiva ska strecken vara minst lika starka. 

Tycker du ska kontakta en gynekolog för att kolla upp dig. Det finns medicin att få både för att få mens och för att få äl.

Jag misstänker att jag är på äl+10 trots låg temp och det är inte äl test jag fått svagt pånutan gravtest testa tidigt där av frågan om tempen måste bli hög om man äter levaxin lite oregelbubdna tider.
Svar på tråden Smal fråga, ingen sköldkörtel, tempa