• amandakollb

    Min 10-månaders dotter jollrar inte

    Hej, jag är väldigt orolig för min dotter som inte jollrar något ännu. Snart 10 månader, och har läst att de ska de absolut göra vid det här laget. BVC tror de kan vara något med hörseln så ska kolla det men jag tycker hon verkar höra bra. Vad kan det vara annars för fel?:( har inte märkt något annat avvikande.

  • Svar på tråden Min 10-månaders dotter jollrar inte
  • amandakollb
    Anonym (Milla) skrev 2022-01-14 17:14:17 följande:

    Jag har ett barn med autism och det behöver absolut inte vara så att ditt barn har det. Men jag vill ändå råda dig att inte vänta för länge med att söka hjälp om du misstänker autism. Det är lite olika hur det är organiserat på olika ställen men habiliteringen för små barn tar inte emot nya patienter som är äldre än fem eller ibland fyra år. Habiliteringen för större barn är oftast inriktade på just större barn vilket innebär att man kan hamna i ett dumt glapp om man söker lite för sent. Det är ju tyvärr ofta kö till utredning och utredningen kan ta några månader.

    Det där med 3 år är gammal information i de flesta landsting, nu för tiden vet man att det är viktigt med tidiga insatser och har metoder för att ställa diagnos tidigt. Får man en diagnos tidigt är den kanske inte lika tillförlitlig men metoderna man har för att träna barn med autism är ju inte skadliga för vanliga barn utan är tvärtom bra för alla.

    Jag vill absolut inte skrämma upp dig, det kan finnas många skäl till att barn inte jollrar men det kan även vara en tidig signal för autism. Min kille jollrade inte och var sen med en del saker som att peka och förstå ord. Han härmades inte och hade ögonkontakt men kanske inte lika mycket som är normalt. Han är åtta år idag och har autism men är normalbegåvad, det som tidigare kallades Aspbergers. Han är oftast glad, trivs i skolan och har kompisar så det är inte en katastrof att få en autismdiagnos. Jag tror däremot inte att varken vi föräldrar eller han hade mått lika bra om vi inte hade fått den hjälp och förståelse som vi har idag. Det är därför jag ville skriva att du inte ska vänta för länge med att be om en utredning om du funderar i de banorna. Det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.


    Tack för svar! När fick er kille diagnosen? Tänkte när jag tidigast kan be att få kolla upp det. Vad hade han för andra symptom än att inte jollra eller peka eller härmas? Började han med detta senare?
  • amandakollb

    Upp: var hos öronläkare Idag och allt såg bra ut med hörseln så beror inte på det iaf. Skönt att utesluta det men samtidigt hade det varit skönt att hitta en anledning till att hon inte jollrar. Men får vänta och se helt enkelt :) och försöka att inte oroa mig. 

  • Anonym (3-barnsmamma)

    Försök att inte oroa dig utan njut istället av ditt barn. Alla barn är olika och de måste nödvändigtvis inte vara något fel. Som jag skrev ovan så är jag faktiskt osäker på om min son jollrade direkt. Han fyller ju två om drygt 1 månad och nu pratar han på bra. 

    Kan hon peka ut föremål som ni benämner? Förstår hon enkla uppmaningar? Har BVC sagt något? 

  • Anonym (Anonym123455)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2022-01-20 11:04:20 följande:

    Försök att inte oroa dig utan njut istället av ditt barn. Alla barn är olika och de måste nödvändigtvis inte vara något fel. Som jag skrev ovan så är jag faktiskt osäker på om min son jollrade direkt. Han fyller ju två om drygt 1 månad och nu pratar han på bra. 

    Kan hon peka ut föremål som ni benämner? Förstår hon enkla uppmaningar? Har BVC sagt något? 


    En 10 månaders bebis kan väl sällan peka ut förmål och förstår enkla uppmaningar? Barnet är 10 månader!! Det är först vid 18 månader som man har som kriteri att ett barn ska förstår enkla uppmaningar.

    Stackars barn är ju inte ens 1 år!!! 
  • Anonym (3-barnsmamma)
    Anonym (Anonym123455) skrev 2022-01-20 11:45:27 följande:
    En 10 månaders bebis kan väl sällan peka ut förmål och förstår enkla uppmaningar? Barnet är 10 månader!! Det är först vid 18 månader som man har som kriteri att ett barn ska förstår enkla uppmaningar.

    Stackars barn är ju inte ens 1 år!!! 
    Det var en enkel fråga, inget du behöver gå igång så på? Jag har tidigare skrivit att barnet inte ?kollas? rent språkligt förens vid 1,5 år och ska då kunna runt 8-10 för att bli godkänd. Alla barn är olika och det är som sagt en fråga till ts.. min äldsta dotter var tidig verbalt och kunde prata mycket innan 1 år, vid 18 månader pratade hon 2-3 ordsmeningar. Medens yngste sonen inte alls pratade eller knappt jollrade vid samma ålder.. han hade dock förmågan att kunna peka på vissa föremål om man frågade om dem.. 

    På mitt BVC frågar de om barnet vid 9-10 månader kan peka ut några vardagliga föremål som ex lampa, mage eller liknande. så tycker inte alls att frågan är olämplig eller konstig.. 
  • Anonym (Anonym123455)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2022-01-20 12:07:14 följande:
    Det var en enkel fråga, inget du behöver gå igång så på? Jag har tidigare skrivit att barnet inte ?kollas? rent språkligt förens vid 1,5 år och ska då kunna runt 8-10 för att bli godkänd. Alla barn är olika och det är som sagt en fråga till ts.. min äldsta dotter var tidig verbalt och kunde prata mycket innan 1 år, vid 18 månader pratade hon 2-3 ordsmeningar. Medens yngste sonen inte alls pratade eller knappt jollrade vid samma ålder.. han hade dock förmågan att kunna peka på vissa föremål om man frågade om dem.. 

    På mitt BVC frågar de om barnet vid 9-10 månader kan peka ut några vardagliga föremål som ex lampa, mage eller liknande. så tycker inte alls att frågan är olämplig eller konstig.. 
    Så klart man går igång på det. Strö mer oro än vad mamman redan har. Aldrig vart med om att bvc frågat om det redan vid 10 månader. Vid 10 månader har de frågat om barnet jollrat och kollat om hen slår två klossar emot varandra.

    Först vid 1.5 år har bvc frågat om barnet kan peka ut föremål eller kroppsdelar. Har tre barn.
  • Anonym (3-barnsmamma)
    Anonym (Anonym123455) skrev 2022-01-20 16:48:40 följande:
    Så klart man går igång på det. Strö mer oro än vad mamman redan har. Aldrig vart med om att bvc frågat om det redan vid 10 månader. Vid 10 månader har de frågat om barnet jollrat och kollat om hen slår två klossar emot varandra.

    Först vid 1.5 år har bvc frågat om barnet kan peka ut föremål eller kroppsdelar. Har tre barn.
    Precis som jag då, jag har oxå tre barn Så skriver inte utan den fakta jag har.  Jag försöker inte oroa TS. Du läser inte alls vad jag skriver utan går igång på en enkel fråga? Om man startar en tråd så måste man väll ändå vara beredd på att andra ställer följdfrågor? Och som jag skrev, ALLA barn är olika och utvecklas i olika takt. BVC kanske inte lägger så mycket fokus kring det på 10 månaders kontrollen då de fortfarande små. Men jag har fått frågan alla tre 10-månaderskontroller om barnet kan peka ut ex lampa. Är väll olika i olika landsting då. Eller olika sköterskor kanske kollar olika saker. 

    Sök och läs i rikshandboken för BHV där i står bland annat det jag skrev ovan. https://www.rikshandboken-bhv.se/metoder--riktlinjer/sprakundersokning-och-screening/

  • Anonym (Anonym123455)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2022-01-20 17:47:30 följande:
    Precis som jag då, jag har oxå tre barn Så skriver inte utan den fakta jag har.  Jag försöker inte oroa TS. Du läser inte alls vad jag skriver utan går igång på en enkel fråga? Om man startar en tråd så måste man väll ändå vara beredd på att andra ställer följdfrågor? Och som jag skrev, ALLA barn är olika och utvecklas i olika takt. BVC kanske inte lägger så mycket fokus kring det på 10 månaders kontrollen då de fortfarande små. Men jag har fått frågan alla tre 10-månaderskontroller om barnet kan peka ut ex lampa. Är väll olika i olika landsting då. Eller olika sköterskor kanske kollar olika saker. 

    Sök och läs i rikshandboken för BHV där i står bland annat det jag skrev ovan. https://www.rikshandboken-bhv.se/metoder--riktlinjer/sprakundersokning-och-screening/

    Läste precis i rikshandboken! Du har helt rätt. Konstigt att vår bvc inte har frågat det. Tror heller inte att mina barn kunde peka ut något vid 10 månader, det har snarare kommit runt 1 års åldern. Så olika det kan vara.
  • Anonym (Förskollärare och förälder)

    Hur är hennes kommunikation annars? Pekar, kropp och ögon? Tecknar?

    Mitt barn har alltid legat efter i språket men varit så kommunikativ. Ex kunde 25 tecken och 20 ord vid 3.5 år men så tydlig med tecken, ord, ljud, kropp.

    Försöker hon härma när du jollrar? 
    Böckerna om babblarma är ofta givande för joller och härmning. Tips är fingerresan och halloooo babblarna
    Även handledning och kunskap Ibabblarnas värld

    Bvc gör hörseltest men minns inte när.

  • amandakollb
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2022-01-20 11:04:20 följande:

    Försök att inte oroa dig utan njut istället av ditt barn. Alla barn är olika och de måste nödvändigtvis inte vara något fel. Som jag skrev ovan så är jag faktiskt osäker på om min son jollrade direkt. Han fyller ju två om drygt 1 månad och nu pratar han på bra. 

    Kan hon peka ut föremål som ni benämner? Förstår hon enkla uppmaningar? Har BVC sagt något? 


    Ska försöka med det! 


    nej hon kan inte peka ut föremål, hon pekar inte alls ännu. hon förstår typ nej, ibland iallafall. Ska på 10-månaders kontroll den sista januari och då är det med en läkare så får höra lite mer då. Nej BVC sa typ ingenting förra veckan utan skickade bara remiss till öronläkaren och sa att alla barn är olika typ. 

  • amandakollb
    Anonym (Förskollärare och förälder) skrev 2022-01-20 19:30:01 följande:

    Hur är hennes kommunikation annars? Pekar, kropp och ögon? Tecknar?

    Mitt barn har alltid legat efter i språket men varit så kommunikativ. Ex kunde 25 tecken och 20 ord vid 3.5 år men så tydlig med tecken, ord, ljud, kropp.

    Försöker hon härma när du jollrar? 
    Böckerna om babblarma är ofta givande för joller och härmning. Tips är fingerresan och halloooo babblarna
    Även handledning och kunskap Ibabblarnas värld

    Bvc gör hörseltest men minns inte när.


    Tack för svar! Hörseltest gjorde vi i onsdags som var bra.

    Nej hon pekar ingenting men har väldigt bra ögonkontakt och söker vår uppmärksamhet. Hon tycker tex kurragömma och tittut är väldigt roligt just nu (alltså att hon själv kryper och gömmer sig eller gömmer huvudet bakom nån leksak och tittar fram och skrattar när vi hittar henne eller säger tittut).

    nej hon försöker inte härma nånting heller tycker jag :( ska kolla upp böckerna om babblarna, tack för tips! 
  • Anonym (Hörsel)

    Ledsen att jag inte svarat på din fråga, den känns inte helt relevant längre. Vad skönt att hörseln är bra, men jobbigt att inte få en orsak som går att lösa. Om hon hör, så sjung och gör ramsor. Det brukar vara kul med ramsor med rörelser (tänk imse vimse spindel) eller där barnet killas, hissas upp, hoppar i knät. Tänk också som någon sagt att låt barnet se dig. Vänd om möjligt vagnen mot dig och prata med barnet om allt ni ser och gör när ni är ute och går.
    Tack (tecken som stöd) kan hjälpa men kanske lite längre fram (fråga BVC). Bablarna är ju utvecklade för att underlätta språkutvecklingen.
    Önskar dig lycka till, jag tror inte du behöver oroa dig, det kommer!

  • Mumtaz2020

    Hej, bra att ni kollade hörseln och att det inte var något fel. Jag hoppas jollret kommer igång snart! All kärlek till dig och ditt barn :) 

  • amandakollb
    Mumtaz2020 skrev 2022-02-19 21:06:39 följande:

    Hej, bra att ni kollade hörseln och att det inte var något fel. Jag hoppas jollret kommer igång snart! All kärlek till dig och ditt barn :) 


    åh tack vad fint skrivet! ja jätteskönt, nu börjar hon närma sig 1 år och har fortf inte kommit igång med det klassiska jollret som dada och baba osv men hon pratar jättemycket och har andra ljud för sig så vi håller tummarna att det släpper snart :) 
  • amandakollb

    liten uppdatering, nu har hon precis fyllt ett år och säger mamma och pappa, samt jollrar på. så skönt och det verkar vara så att hon har haft fullt fokus på att lära sig att gå så hon kanske helt enkelt har lagt allt fokus där. tack iaf för alla svar och peppande kommentarer :) 

Svar på tråden Min 10-månaders dotter jollrar inte