• Anonym (TS)

Vad är soc till för?

En lång historia men försöker göra den kort. Jag har genom en vårdnadstvist fått ensam vårdnad och är boendeförälder. Pappan har autism diagnos och problem med aggressivitet. Dömd för våldsbrott är han också. Även varit våldsam emot mig. Pappan har umgänge med barnet varannan helg. Nu har jag märkt att umgänget inte fungerar optimalt då barnet mått dåligt av pappans beteende och pappan har hotat min familj osv. Jag gjorde då en orosanmälan till soc att barnet tar skada. Soc säger att dom inte kan göra nånting eftersom umgänget är dömt i domstol.

Jag undrar vad socialtjänsten är till för? Dom får veta att ett barn far illa. Men dom säger bara - sorry, inte vårt problem. Jag blir så besviken på dessa myndigheter. Barnkonventionen finns inte. Jag försöker få hjälp att skydda mitt barn. Men inser att jag som vanligt får kriga ensam. Visst jag får gå till en tingsrätt igen, men trodde åtminstone socialtjänsten skulle stötta i situationen. Vi lever liksom till och med under hot och är en polisutredning. Soc säger bara : mm okej.

Så vad är soc till för undrar jag?

• Svar på tråden Vad är soc till för?
  • Anonym (TS)

Det är detta jag menar med diskussionerna ovan. Jag önskade ett dagligt umgänge på lördagar UTAN övernattning. För att få minst skada. Blev två nätter varannan helg. Pappan kan inte läsa av barnets signaler till 100%. Så hans familj är behjälpliga. Han lär barnet fula ord och har slagit barnets bästa leksak så barnet var ledsen hemma i två veckor. Pappan hotar och tycker det skulle vara rätt att slå en av mina familjemedlemmar framför barnet vid överlämningen. Pappan har redan misshandlat en person framför barnet när barnet var 1 år gammal. Och nu vill han göra det igen. Barnet är 5 år nu. Det är bara som en tickande bomb innan nåt allvarligt händer. Pappans egen familj har själva ringt socialtjänsten för att DOM har problem med pappans aggressivitet hemma hos dom emot dom. Jätte bra miljö att lämna ett barn.

• Anonym (TS)

Sen vadå LVU:a barnet? Ska barnet bo hos en främmande familj när mamman som i mitt fall är en jätte bra mamma och jag har två till barn. Det är ju inte mig det är fel på. Är systemet. För min advokat sa att om jag ska få ändrad dom måste jag i stort sett bo på ett skyddat boende. Måste hända nåt jätte jätte allvarligt. Och det är sjukt för jag ser ju att barnet far illa! Barnet skulle ju ta ännu mera skada att vara ifrån mig som är hens trygghet sen födseln.

• Anonvm
    Anonym (Soc.) skrev 2021-12-30 22:08:46 följande:
    Jo jag anser att det är ett glapp. Om socialtjänsten bedömer att barnet far illa hemma hos en av föräldrarna och att den andre bör skydda barnet så borde det finnas ett skydd för den förälder som uppmanas att skydda barnet under den tiden som situationen utreds på nytt utan att den föräldern riskerar vite för att inte inte följa domen.
    I de allra flesta fall har Soc enbart anmälarens utsago att jobba med när de skall bilda sig en uppfattning hurvida det föreligger skäl för vidare utredning eller inte, är vi överens så långt?

Så i praktiken blir det så att ena parten hittar på en helt sanslöst galen historia som är fullständigt grundlös, men det får er att känna fog för att dra igång en utredning.... o släpa fötterna efter er i 4månader....
    Denna tid skall då enligt ditt resonemang bara få "flyta på", den anklagade skall bara finna sig i att inte träffa sitt barn alls på denna tid? Medans den krånglande parten har barnet hos sig på heltid o har helt fritt att fylla huvudet på barnet med skit....

Efter 4 månader visar det sig att hela historien var påhittad, inget av det hela hade ens hänt. Vad ger det för konsekvenser eller repressalier för den som kom med anklagelserna från början? På sin höjd en axelryckning?

När sen nästa galna historia kommer in några veckor senare så hela maskineriet snurra ett varv till?

Du förstår hur enkelt det är att förstöra relationen mellan ett barn och dess andra förälder på detta vis? Helt plötsligt börjar barnet närma sig det magiska 12års gränsen o av en slump sitter då barnet där hos dig o säger att "jag vill inte" o då ska det ju lyssnas på barnet som har ålder o mognad....
    Det är ju så enkelt, konflikten tar slut, pärmen kan stängas och arkiveras, ni har räddat barnet från konflikten...

Jag skulle hålla med dig om det gick att få till en rättssäker förundersökning innan Soc-folket tilläts besluta hurvida en anmälan ska utredas. Men sålänge den "vilda western" som idag råder tillåts fortgå så skulle det du förespråkar vara rena vansinnet.

Du undrade om hur jag är insatt i hur det fungerar?
    Separation för 3år sen med 2 barn då 1 och 3år, vårdnadstvist i samband med separationen som var klar för ungefär 2år sen, exet ville ha enskild vårdnad och barnen boende hos sig på heltid. Jag yrkade gemensam vårdnad och växelvist boende, vilket ockå blev utfallet.
    Sedan dess har exet skickat in (jag kollade efter i pärmen nu) inte mindre än 26 orosanmälningar mot mig (varav ungefär hälften är anonyma via hennes bekanta). Av dessa så har 6st utretts, vi har alltså i princip hela tiden sen domen haft en aktiv utredning igång, det tar max nån vecka innan nått nytt kommer in efter att förra utredningen är färdig.

Med din metod hade jag inte träffat mina barn alls de senaste 3åren, jag hade inte haft nån relation till dem alls idag.
  • Anonym (Lagstiftningen är fel.)

Problemet med lagstiftningen är att socialen inte kan göra ett skit om inte föräldern/föräldrarna eller barnet själva begär hjälp alternativt att barnet lever i total misär.

Vad som är misär är högst godtyckligt. Jag har en släkting som har vuxit upp med två utvecklingsstörda föräldrar (alltså, på riktigt utvecklingsstörda.) Socialen har funnits där som ett spöke i bakgrunden under hela barnets uppväxt, på grund av anmälningar från sjukvård, förskola, skola och släktingar, men de kan inte göra någonting, eftersom de inte blir insläppta i hemmet och när de väl blev det, så är det okej att ha "mycket dammigt och prylar överallt." Det var liksom inte misär, tydligen och barnet klarar sig mycket bra genom insatser från föreningsliv, grannar, släktingar och liknande. Först när hon var 14 år och började må riktigt psykiskt dåligt, klev socialen in för att hjälpa till.

Hela tiden har vi fått höra: om hon inte får mat, om hon blir slagen, om hon inte får duscha, ja DÅ kan socialtjänsten göra något, eftersom de hela tiden håller kontakt med föräldrarna, men de ringer ju innan de kommer hem, och då är det "okej" levnadsstandard i det där hemmet. Annars ingenting. Hela lagstiftningen borde ändras.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-30 23:07:10 följande:

Det är detta jag menar med diskussionerna ovan. Jag önskade ett dagligt umgänge på lördagar UTAN övernattning. För att få minst skada. Blev två nätter varannan helg. Pappan kan inte läsa av barnets signaler till 100%. Så hans familj är behjälpliga. Han lär barnet fula ord och har slagit barnets bästa leksak så barnet var ledsen hemma i två veckor. Pappan hotar och tycker det skulle vara rätt att slå en av mina familjemedlemmar framför barnet vid överlämningen. Pappan har redan misshandlat en person framför barnet när barnet var 1 år gammal. Och nu vill han göra det igen. Barnet är 5 år nu. Det är bara som en tickande bomb innan nåt allvarligt händer. Pappans egen familj har själva ringt socialtjänsten för att DOM har problem med pappans aggressivitet hemma hos dom emot dom. Jätte bra miljö att lämna ett barn.

Jag känner igen vem du är. Jag minns din förra tråd där du bla berättade om hur pappan hade hotat och slagit barnets älskade kramdjur, eller hur?

Jag beklagar att ni fortfarande befinner er i denna svåra situation och hoppas du kan få matnyttig information denna gången. Vad har hänt med anmälningen från föräldrarna? Förändrar inte den anmälan någonting? Hur mår barnet på förskolan? Finns det något skäl för pedagogerna på förskolan att anmäla? Ju fler som anmäler desto bättre.
  • Anonym (TS)

Teddy: ja precis jag har skrivit förut.

När jag pratade med soc i veckan visste inte utredaren att pappans familj ringt. Hon sa att det måste vara till en annan kommun dom ringt. Tog reda på saken och det stämde inte. Familjen hade ringt till soc i samma kommun som jag bor i. Dom har inte koll på nåt verkar det som.

I denna tråd diskuteras det om falska anmälningar. Det är orelevant i detta fall.

I domen efter vårdnadstvisten är det bekräftat att pappan har en diagnos, att han varit våldsam och har ett struligt liv. Så det har jag på papper. Soc har inte ens varit intresserad att ta del av domen som ger mycket information.

• Anonym (Soc sekr)
    Anonvm skrev 2021-12-30 22:11:09 följande:

Detta fenomen uppstår ju OM rätten efter utredning inte anser att den som brutit mot domen haft bra anledning att göra så.

Den som har ordentligt fog för genuin oro att barnet tar skada av att följa det som rätten beslutat ska självklart agera därefter och göra det som krävs för att skydda barnet.

I verkligheten är ju merparten av dessa fall orsakade av att ena föräldern har någon form av psykiska besvär och personlighetsstörningar

Du verkar inte förstå den här problematiken? Det finns en anledning till att regeringen varit tvungna att komma med ett nytt lagförslag om att pappor som mördat barnets mamma inte ska få vårdnaden. Tingsrätten gör väldigt märkliga bedömningar. Barn som blivit utsatta för grovt våld tvingas ha umgänge med sin förövare. Och vi på socialtjänsten sitter maktlösa eftersom det inte finns stöd för lvu.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-31 10:09:10 följande:

Teddy: ja precis jag har skrivit förut.

När jag pratade med soc i veckan visste inte utredaren att pappans familj ringt. Hon sa att det måste vara till en annan kommun dom ringt. Tog reda på saken och det stämde inte. Familjen hade ringt till soc i samma kommun som jag bor i. Dom har inte koll på nåt verkar det som.

I denna tråd diskuteras det om falska anmälningar. Det är orelevant i detta fall.

I domen efter vårdnadstvisten är det bekräftat att pappan har en diagnos, att han varit våldsam och har ett struligt liv. Så det har jag på papper. Soc har inte ens varit intresserad att ta del av domen som ger mycket information.

De som utreder är oftast inte samma personer som tar emot nya anmälningar så det är inget konstigt att de inte känner till en ny anmälan.

Utredarna kan inte göra något baserat på det som står i domen ändå. Förstår verkligen att du hade önskat mer men de kan ändå inte göra något och de har så mycket att göra så de har ingen möjlighet att lägga tid på att läsa domar som ändå inte leder till något.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2021-12-31 11:34:57 följande:
    Du verkar inte förstå den här problematiken? Det finns en anledning till att regeringen varit tvungna att komma med ett nytt lagförslag om att pappor som mördat barnets mamma inte ska få vårdnaden. Tingsrätten gör väldigt märkliga bedömningar. Barn som blivit utsatta för grovt våld tvingas ha umgänge med sin förövare. Och vi på socialtjänsten sitter maktlösa eftersom det inte finns stöd för lvu.
    De finns ett fösvinnande litet antal sådana vansinneshistorier.

Dessa används sen som exempel av psykiskt störda individer som försöker utestänga den andra föräldern ur barnets liv.

Hur många män dömda till mord på barnets moder eller grov misshandel av barnet i fråga blir tilldelade enskild vårdnad om barnet och hela boendet om året tror du?

Ställ det i relation till hur många anmälningar  och vårdnadstvister som baseras helt på lögner och falska anklagelser....
  • Anonym (Soc.)
    Anonvm skrev 2021-12-31 00:45:00 följande:

I de allra flesta fall har Soc enbart anmälarens utsago att jobba med när de skall bilda sig en uppfattning hurvida det föreligger skäl för vidare utredning eller inte, är vi överens så långt?

Så i praktiken blir det så att ena parten hittar på en helt sanslöst galen historia som är fullständigt grundlös, men det får er att känna fog för att dra igång en utredning.... o släpa fötterna efter er i 4månader....

Denna tid skall då enligt ditt resonemang bara få "flyta på", den anklagade skall bara finna sig i att inte träffa sitt barn alls på denna tid? Medans den krånglande parten har barnet hos sig på heltid o har helt fritt att fylla huvudet på barnet med skit....

Efter 4 månader visar det sig att hela historien var påhittad, inget av det hela hade ens hänt. Vad ger det för konsekvenser eller repressalier för den som kom med anklagelserna från början? På sin höjd en axelryckning?

När sen nästa galna historia kommer in några veckor senare så hela maskineriet snurra ett varv till?

Du förstår hur enkelt det är att förstöra relationen mellan ett barn och dess andra förälder på detta vis? Helt plötsligt börjar barnet närma sig det magiska 12års gränsen o av en slump sitter då barnet där hos dig o säger att "jag vill inte" o då ska det ju lyssnas på barnet som har ålder o mognad....

Det är ju så enkelt, konflikten tar slut, pärmen kan stängas och arkiveras, ni har räddat barnet från konflikten...

Jag skulle hålla med dig om det gick att få till en rättssäker förundersökning innan Soc-folket tilläts besluta hurvida en anmälan ska utredas. Men sålänge den "vilda western" som idag råder tillåts fortgå så skulle det du förespråkar vara rena vansinnet.

Du undrade om hur jag är insatt i hur det fungerar?

Separation för 3år sen med 2 barn då 1 och 3år, vårdnadstvist i samband med separationen som var klar för ungefär 2år sen, exet ville ha enskild vårdnad och barnen boende hos sig på heltid. Jag yrkade gemensam vårdnad och växelvist boende, vilket ockå blev utfallet.

Sedan dess har exet skickat in (jag kollade efter i pärmen nu) inte mindre än 26 orosanmälningar mot mig (varav ungefär hälften är anonyma via hennes bekanta). Av dessa så har 6st utretts, vi har alltså i princip hela tiden sen domen haft en aktiv utredning igång, det tar max nån vecka innan nått nytt kommer in efter att förra utredningen är färdig.

Med din metod hade jag inte träffat mina barn alls de senaste 3åren, jag hade inte haft nån relation till dem alls idag.

Att du har en personlig negativ upplevelse ger dig knappast ett underlag för att bedöma hur systemet fungerar rent generellt. Jag som jobbar med det och har sett hundtatals ärenden har ett betydligt bättre underlag för att bedöma vad som funkar och var det finns brister.

Att du utsattes för falska anklagelser innebär inte att TS anklagar någon falskeligen. Falska anklagelser i vårdnadstvist är inte ovanligt givetvis. Men det finns också barn som far illa, och någonstans måste vi ha ett system som är rättssäkert OCH skyddar barnen.

Föräldrars rätt till umgänge har länge vägt starkare än barnens rätt. Jag har sett barn där det faktiskt inte varit någon tvekan om att barnen varit utsatta för övergrepp och trauman. Där det finns både erkännanden och fällande domar. Barn som gråtit, skrikit, klamrat sig fast i lyktstolpar för att slippa träffa en förövare. Men som ändå tvingats träffa sin förövare. Barnens umgängesrätt har förvandlats till en umgängesplikt. Jag säger inte att TS situation är så allvarligt, men jag vill påstå att det inte är så lätt som du påstår att förhindra umgänge på jäkelskap. Gudskelov så börjar jag se en liten förändring när det gäller detta.
  • Anonvm
    Anonym (Soc.) skrev 2021-12-31 12:05:59 följande:
    Att du har en personlig negativ upplevelse ger dig knappast ett underlag för att bedöma hur systemet fungerar rent generellt. Jag som jobbar med det och har sett hundtatals ärenden har ett betydligt bättre underlag för att bedöma vad som funkar och var det finns brister.
    Jag har ingen negativ upplevelse av systemet, de socialsekreterare som hanterat mina ärenden har ju mycket riktigt sagt till mina barns andra förälder att följa domen såvida h*n inte anser att h*n behöver bryta mot domen för att skydda barnen. De påminner då också att om detta sen visar sig vara felaktigt så kommer det ligga h*n i fatet vid ev ytterligare vändor i tingsrätten.

Detta får då den som inte har riktigt genuin oro att tänka till både 5 o 6 gånger innan h*n trotsar domstolsbeslutet...

Nu har ju jag tack vare att jag fått haft mina barn hos mig mycket positiva vittnesmål ifrån oberoende referenspersoner som har en professionell relation med mig och barnen, främst BVC och förskolan.
    Dessa uppgifter väger såklart blytungt i sammanhanget, de hade jag inte haft tillgång till om jag skulle utestängts från barnens liv för att "ta det säkra före det osäkra" genom att enligt din modell tillåta den anklagande parten att godtyckligt trotsa domen så fort det kommer in anklagelser.

Nu när jag gått igenom 6 utredningar de senaste 2 åren och ett 20-tal anmälningar inte ens bedömts behöva utredas så är jag och mina barn välkända av stora delar av "barn o ungdom" på lokala socialkontoret... Deras andra förälder har vid detta lag förlorat nästintill all sin trovärdighet o jag har fått muntligt till mig att jag med största sannolikhet kommer få rekommenderat enklid vådnad och barnens stadigvarande boende i nästa ev vårdnadsutredning om jag skulle starta ny process i tingsrätten.

Med din metod har jag vid detta lag helt förlorat kontakten med mina barn o de hade bott heltid hos sin andra förälder.....
  • LadyJane

Var uppstår "skadan" barnet påstås lida av?

jag menar, att han hotat din familj betyder inte att han är en dålig förälder. Att du anser att umgänget inte fungerar "optimalt" betyder inte heller det. Så var uppstår "skadan"?
    Kan det vara så att barnet känner lojalitet mot dig och därför inte vill ha umgänge med pappan?
    Värt att tänka på.

Soc är på barnens sida och det betyder inte att de gör som du tycker, tänker och känner...

• Anonym (Soc.)
    Anonvm skrev 2021-12-31 13:59:37 följande:

Jag har ingen negativ upplevelse av systemet, de socialsekreterare som hanterat mina ärenden har ju mycket riktigt sagt till mina barns andra förälder att följa domen såvida h*n inte anser att h*n behöver bryta mot domen för att skydda barnen. De påminner då också att om detta sen visar sig vara felaktigt så kommer det ligga h*n i fatet vid ev ytterligare vändor i tingsrätten.

Detta får då den som inte har riktigt genuin oro att tänka till både 5 o 6 gånger innan h*n trotsar domstolsbeslutet...

Nu har ju jag tack vare att jag fått haft mina barn hos mig mycket positiva vittnesmål ifrån oberoende referenspersoner som har en professionell relation med mig och barnen, främst BVC och förskolan.

Dessa uppgifter väger såklart blytungt i sammanhanget, de hade jag inte haft tillgång till om jag skulle utestängts från barnens liv för att "ta det säkra före det osäkra" genom att enligt din modell tillåta den anklagande parten att godtyckligt trotsa domen så fort det kommer in anklagelser.

Nu när jag gått igenom 6 utredningar de senaste 2 åren och ett 20-tal anmälningar inte ens bedömts behöva utredas så är jag och mina barn välkända av stora delar av "barn o ungdom" på lokala socialkontoret... Deras andra förälder har vid detta lag förlorat nästintill all sin trovärdighet o jag har fått muntligt till mig att jag med största sannolikhet kommer få rekommenderat enklid vådnad och barnens stadigvarande boende i nästa ev vårdnadsutredning om jag skulle starta ny process i tingsrätten.

Med din metod har jag vid detta lag helt förlorat kontakten med mina barn o de hade bott heltid hos sin andra förälder.....

Det handlar inte om att utestänga en fungerande förälder från barnets liv. Utan om att myndigheter under en begränsad tid tar över ansvaret för barnets skydd istället för att överlämna ansvaret till den andra förälders som egentligen är bunden av en dom. OM myndigheterna anser att det är nödvändigt. Under en begränsad tid då man utreder om det finns fog att ändra umgänget. Under den tiden går det att säkerställa på andra sätt att kontakten och relationen bibehålls om det är lämpligt.

Jag måste säga att jag inte alls förstår hur du kan anse att detta är godtyckligt.

De allra allra flesta föräldrar VILL att deras barn ska ha en fungerande relation och umgänge/boende med den andra föräldern även om man separerat. Att vara helt ensam som förälder är ingen dans på rosor och inget föräldrar brukar eftersträva. Föräldrar har också en tendens att älska sina barn och vilja deras barns bästa. Och då ingår det att ha en bra relation med båda sina föräldrar.

Det FINNS dessa människor som du talar om. Som använder barnen som vapen, som okynnesanmäler och helt förlorat barnperspektivet. Men min erfarenhet är att dessa till slut, även om de initialt lyckas få igång myndigheter och skapat oro omkring barnen, faktiskt till slut drar det kortaste strået och förlorar både vårdnad och boende, även om vägen dit naturligtvis är oerhört påfrestande inte minst för barnen.

Du kan helt enkelt inte använda din egen enskilda situation för att dra slutsatser om hur systemet ser ut rent generellt.
  • Anonvm
    Anonym (Soc.) skrev 2021-12-31 14:30:52 följande:
    De allra allra flesta föräldrar VILL att deras barn ska ha en fungerande relation och umgänge/boende med den andra föräldern även om man separerat. Att vara helt ensam som förälder är ingen dans på rosor och inget föräldrar brukar eftersträva.
    Så är det, men det är ju inte dessa separerade föräldrar med ett välfungerande samarbete som ni kommer i kontakt med, eller hur?

Det är heller inte svårt att i de allra flest fall göra direkta kopplingar till allmänt kaos och bristande ekonomi hos de som håller på med detta.
    Att få ha barnen hos sig heltid ger mycket stort ekonomiskt incitament hos den som har mycket dålig ekonomi, någon som försörjer sig på försörjningstöd, a-kassa, sjukpenning eller liknande kan utan problem dubbla sin nettoinkomst genom att ha barnen på heltid. Allt som oftast har de ju inte heller någon annan sysselsättning, så det blir ju bara som en bonus att få betalt för att sitta hemma o ta hand om sina egna barn...
  • Anonym (TS)
    LadyJane skrev 2021-12-31 14:10:44 följande:

Var uppstår "skadan" barnet påstås lida av?

jag menar, att han hotat din familj betyder inte att han är en dålig förälder. Att du anser att umgänget inte fungerar "optimalt" betyder inte heller det. Så var uppstår "skadan"?

Kan det vara så att barnet känner lojalitet mot dig och därför inte vill ha umgänge med pappan?

Värt att tänka på.

Soc är på barnens sida och det betyder inte att de gör som du tycker, tänker och känner...

Så man är ingen dålig förälder när man planerar misshandla en familjemedlem framför barnet på överlämnandet? Du vet kanske att det kallas barnfridsbrott i Sverige och är straffbart. Med optimalt menar jag att pappan inte kan ta hand om barnet själv pga diverse diagnoser. Han kan inte läsa av barnets behov. Det får hans mamma och bror ta hand om. Han är även aggressiv och det kan smälla när som helst. En expert har sagt att han i sinnet är ca 12 år gammal. Barn ska inte ta hand om barn. Och har man diagnoser ska man söka stöd och hjälp. Och det vägrar han göra fast hans liv är i kaos. Jag kan göra en lång lista men den blir för lång.
  • LadyJane
    Anonym (TS) skrev 2022-01-02 20:42:14 följande:
    Så man är ingen dålig förälder när man planerar misshandla en familjemedlem framför barnet på överlämnandet? Du vet kanske att det kallas barnfridsbrott i Sverige och är straffbart. Med optimalt menar jag att pappan inte kan ta hand om barnet själv pga diverse diagnoser. Han kan inte läsa av barnets behov. Det får hans mamma och bror ta hand om. Han är även aggressiv och det kan smälla när som helst. En expert har sagt att han i sinnet är ca 12 år gammal. Barn ska inte ta hand om barn. Och har man diagnoser ska man söka stöd och hjälp. Och det vägrar han göra fast hans liv är i kaos. Jag kan göra en lång lista men den blir för lång.
    Jisses, vart kom det därifrån?
    Jag lade ingen som helst värdering i mitt inlägg men du blir offensiv direkt.

Så du skaffar barn med en gravt förståndshandikappad och upptäcker det först nu? I så fall så brister ni bägge oerhört i föräldraskapet och ert barn behöver skyddas från er bägge.

Jag tror att den där listan är väldigt onödig för det lär säga mer om dig än pappan.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    LadyJane skrev 2022-01-02 20:54:05 följande:
    Så du skaffar barn med en gravt förståndshandikappad och upptäcker det först nu? I så fall så brister ni bägge oerhört i föräldraskapet och ert barn behöver skyddas från er bägge.

Jag tror att den där listan är väldigt onödig för det lär säga mer om dig än pappan.
    Det är nog som alltid, han var en mycket snäll o empatisk man när de träffades.
    Han hade ett stabilt psyke, bra utbildning, ett stabilt o bra jobb, ordning o reda på sitt liv....

Sen kom barnet, allt bara rasade o han blev någon helt annan.....
  • Anonym (TS)

Nej så var det inte. Jag blev gravid oplanerat när jag känt mannen 1 månad. Och efter många samtal med kurator klarade jag inte fullborda en abort. Då visste jag inte ens om hans problematik för han kan manipulera folk. Inte bara mig. Visste jag om den fulla problematiken hade jag nog klarat en abort. Men han var omtänksam, hade jobb ( trodde jag) men det var en lögn, hade en historia som lät fantastik mogen och sympatisk.

Att jag skulle vara en dålig mamma får stå för er. Jag har gjort flera vårdnadsutredningar pga vårdnadstvisten och att pappan blivit anmäld och alla har kommit fram till att jag är en jätte bra mamma som ser barnets behov. Jag har även fler barn med en annan pappa. Där pappan är toppen och vi har ett fint samarbete. Och den pappan har aldrig någonsin ifrågasatt min föräldraförmåga. Han är tacksam att hans barn har en så fin mamma trots att vi är skilda.

Jag har aldrig faktiskt hört någon i min familj, vänner, myndigheter eller i den dåliga pappans familj säga nåt dåligt om mitt föräldrarskap. Bara att det är synd om oss pga dåliga pappan och att jag är stark och en bra mamma.

Man är ingen dålig föräldrar som ska tas ifrån sitt föräldrarskap för att man inte klarar av en abort. Så enkelt är inte livet och svar på saker.

• Anonym (ååå)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-06 12:30:07 följande:

Att jag skulle vara en dålig mamma får stå för er. Jag har gjort flera vårdnadsutredningar pga vårdnadstvisten och att pappan blivit anmäld och alla har kommit fram till att jag är en jätte bra mamma som ser barnets behov.

Vi har en liknande bild här: Pappan (min nya man) som är den bra förälder. Det har varit otaliga utredningar och alla har alltid slutat med att mamman skulle behöva ta emot stöd (vilket hon vägrat) och pappan fått bekräftat att han är en mycket bra förälder.
    När man har gemensam vårdnad så går det inte att använda LVU tex. Min man frågade efter första soc-utredningen om de inte kunde besluta om LVU och att barnen skulle bo helt hos honom, men fick då svaret att det inte går eftersom barnen hade två vårdnadshavare, men att han var skyldig att skydda sina barn och tex hålla dem hemma om han ansåg det inte var bra hos mamman (vilket alla vet som varit i liknande sits, INTE GÅR om inte motparten är överens).
    Han frågade t.o.m en gång vad som skulle ske om han tex dog, skulle barnen få bo hos mamman då. Då svarade de att nej, troligen skulle de då placeras i fosterhem! Så det var tydligt att soc såg mammans brister men lagen tillät inte att de gjorde så mycket mer än utredde, konstaterade och försökte få mamman att förstå. Efter tre soc-utredningar på ungefär lika många år, tröttnade min man och gick till advokat. I samma veva blev mamman intagen på tvångsvård, så sen fick han ganska lätt både vårdnaden och boendet. 
Svar på tråden Vad är soc till för?