Anonym (Soc.) skrev 2021-12-30 22:08:46 följande:
Jo jag anser att det är ett glapp. Om socialtjänsten bedömer att barnet far illa hemma hos en av föräldrarna och att den andre bör skydda barnet så borde det finnas ett skydd för den förälder som uppmanas att skydda barnet under den tiden som situationen utreds på nytt utan att den föräldern riskerar vite för att inte inte följa domen.
I de allra flesta fall har Soc enbart anmälarens utsago att jobba med när de skall bilda sig en uppfattning hurvida det föreligger skäl för vidare utredning eller inte, är vi överens så långt?
Så i praktiken blir det så att ena parten hittar på en helt sanslöst galen historia som är fullständigt grundlös, men det får er att känna fog för att dra igång en utredning.... o släpa fötterna efter er i 4månader....
Denna tid skall då enligt ditt resonemang bara få "flyta på", den anklagade skall bara finna sig i att inte träffa sitt barn alls på denna tid? Medans den krånglande parten har barnet hos sig på heltid o har helt fritt att fylla huvudet på barnet med skit....
Efter 4 månader visar det sig att hela historien var påhittad, inget av det hela hade ens hänt. Vad ger det för konsekvenser eller repressalier för den som kom med anklagelserna från början? På sin höjd en axelryckning?
När sen nästa galna historia kommer in några veckor senare så hela maskineriet snurra ett varv till?
Du förstår hur enkelt det är att förstöra relationen mellan ett barn och dess andra förälder på detta vis? Helt plötsligt börjar barnet närma sig det magiska 12års gränsen o av en slump sitter då barnet där hos dig o säger att "jag vill inte" o då ska det ju lyssnas på barnet som har ålder o mognad....
Det är ju så enkelt, konflikten tar slut, pärmen kan stängas och arkiveras, ni har räddat barnet från konflikten...
Jag skulle hålla med dig om det gick att få till en rättssäker förundersökning innan Soc-folket tilläts besluta hurvida en anmälan ska utredas. Men sålänge den "vilda western" som idag råder tillåts fortgå så skulle det du förespråkar vara rena vansinnet.
Du undrade om hur jag är insatt i hur det fungerar?
Separation för 3år sen med 2 barn då 1 och 3år, vårdnadstvist i samband med separationen som var klar för ungefär 2år sen, exet ville ha enskild vårdnad och barnen boende hos sig på heltid. Jag yrkade gemensam vårdnad och växelvist boende, vilket ockå blev utfallet.
Sedan dess har exet skickat in (jag kollade efter i pärmen nu) inte mindre än 26 orosanmälningar mot mig (varav ungefär hälften är anonyma via hennes bekanta). Av dessa så har 6st utretts, vi har alltså i princip hela tiden sen domen haft en aktiv utredning igång, det tar max nån vecka innan nått nytt kommer in efter att förra utredningen är färdig.
Med din metod hade jag inte träffat mina barn alls de senaste 3åren, jag hade inte haft nån relation till dem alls idag.