• Anonym (Less)

Gravid och vill lämna honom

Sitter gravid i v 32 och känner att jag inte orkar med min sambo,allt är bara fel,tycker han är kontrollerande,jobbig som person,lägger sig i saker,har konstig syn på ekonomi.Tror nästan jag hatar honom.

Vi ska flytta till hans stad,något vi bestämde innan jag vart gravid,egentligen tror jag att jag hade behövt mer tid att tänka vart och hur jag ville bo men sambon pushade på och det blev att vi köpte något gemensamt i den staden.Jag känner att jag inte vill flytta alls nu och vill typ lämna honom så att jag kan få bo nära min familj och slippa alla hans krav och hur han ska styra allt.

Han har aldrig varit speciellt villig att flytta till min stad och när jag tänker på hur egoistisk och jobbig han är känner jag mig inte ens kär i honom.Han har t.ex svårt att jag kan vilja umgås med mina föräldrar någon enstaka gång utan att bjuda in honom.

Svarar man inte i mobilen på några timmar blir han "orolig".Smsar flera gånger per dag och frågar vad man gör trots att man är på jobbet.
    Kan det vara graviditeten som spökar eller har jag fått nog av honom?

• Svar på tråden Gravid och vill lämna honom
  • Anonym (Less)
    MsM84 skrev 2022-01-02 15:43:29 följande:

Jag hade blivit orolig om min partner plötsligt inte svarade i telefon på flera timmar. Men ringer han av oro eller kontrollbehov?

Vi pratar om 2-3 timmar,duschar man och lagar mat efter jobbet är det väl inte så konstigt ? Ja det är ju frågan.
  • generationWhy

Ni har redan köpt bostaden säger du. Men om du inte adressändrar och flyttar med då? Jag vet inte om det gör någon skillnad men du kanske kunde ta kontakt med någon juridisk kunnig person som kan ge dig råd. Det kanske inte alls är försent. Du kanske kan flytta till din föräldrar ett tag?

Det låter hemskt att vara med någon som hela tiden ska ha "koll" på dig. Han behöver vakna. Har du förresten sagt till honom att du upplever att han är kontrollerande mot dig? Vad säger han då?

• Anonym (Less)
    generationWhy skrev 2022-01-02 15:50:40 följande:

Ni har redan köpt bostaden säger du. Men om du inte adressändrar och flyttar med då? Jag vet inte om det gör någon skillnad men du kanske kunde ta kontakt med någon juridisk kunnig person som kan ge dig råd. Det kanske inte alls är försent. Du kanske kan flytta till din föräldrar ett tag?

Det låter hemskt att vara med någon som hela tiden ska ha "koll" på dig. Han behöver vakna. Har du förresten sagt till honom att du upplever att han är kontrollerande mot dig? Vad säger han då?

Har nog inte tagit upp det med att han är kontrollerande då det har varit svårt att avgöra ibland om det är av omtanke eller kontrollbehov,ibland är det säkert av omtake också.Ja jag kan ju strunta i att adressändra som du säger kanske.
  • Anonym (XXX)

BRA tid att lämna någon. Börja nytt, börja om.
    Januari är bästa tiden att lämna någon.

HEJA DIG! Stå upp för vad du känner och hur du mår. Och för DITT barn (inte ert). XOXO

• Anonym (654)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-02 16:00:59 följande:

BRA tid att lämna någon. Börja nytt, börja om.
    Januari är bästa tiden att lämna någon.

HEJA DIG! Stå upp för vad du känner och hur du mår. Och för DITT barn (inte ert). XOXO

Vadå ditt? Tror du det är jungfrufödsel på gång eller?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Less) skrev 2022-01-02 15:48:27 följande:

Egentligen från början men då jag tidigare varit i en relation där killen brytt sig för lite så blev det väl att jag letade raka motsatsen nu.Jag har nog inte varit så lätt mot honom under graviditeten heller med mitt humör men jag har en konstant känsla att jag inte orkar med honom mer.När man bråkar med honom är han omöjlig att ha att göra med,pratar i cirklar och anklagar mig för härskartekniker,har dock sett att han är likadan mot andra han hamnat i konflikt med.

Försök undvika onödigt bråk,men var ärlig och klok.Känn efter hur du mår senare.
  • Anonym (K)
    Anonym (Less) skrev 2022-01-02 15:39:42 följande:
    Hans stad ligger ca 5-6 mil från min hemstad så vet inte riktigt hur dom ser på det.
    Anonym (Less) skrev 2022-01-02 15:40:34 följande:
    Vi har redan köpt bostaden i hans stad så det är redan för sent.

Du måste räkna med att inte kunna flytta så långt bort som 5-6 mil ens eftersom det inte kommer bli kul för barnet att pendla för varannan veckas boende t ex. Om pappan vill flytta är upp till honom men du måste stanna där du är, som nån påpekade blir du annars fast i ca 18 år i en kommun där du antagligen inte trivs.
    Det finns ingenting som är för sent för du har inte flyttat. Sälj din halva till honom, begär bodelning. Du har all rätt att stanna exakt där du är.
  • Tow2Mater
    Anonym (Less) skrev 2022-01-02 15:54:50 följande:
    Har nog inte tagit upp det med att han är kontrollerande då det har varit svårt att avgöra ibland om det är av omtanke eller kontrollbehov,ibland är det säkert av omtake också.Ja jag kan ju strunta i att adressändra som du säger kanske.
    Det räcker inte. Aker du och bor stadigvarande i den nya staden anses du ha flyttat.
  • Anonym (L)

Ta upp det här med honom genast så att han har möjlighet att välja att stanna kvar på samma ort som sitt barn. Har ni tur hinner ni sälja den nya bostaden och ordna allt innan barnet föds. Men agera nu!

• Anonym (XXX)
    Anonym (654) skrev 2022-01-02 16:09:13 följande:
    Vadå ditt? Tror du det är jungfrufödsel på gång eller?
    Men snälla, JA! Hate men.
  • Anonym (Man40)

Jag och min sambo svarar varandra direkt när vi kan. Svarar den ena då inte plötsligt så är det klart man blir orolig det hänt något.

Din kille är säkert extra orolig nu med för att du är gravid.

• generationWhy
    Anonym (Less) skrev 2022-01-02 15:54:50 följande:
    Ja, det är säkert så att det kan vara av omtanke ibland. Eller en kombination. Men jag tycker det är bra att tala om att man upplever det ens partner gör som kontrollerande. Jag tror ändå att man ska lita mycket på sin magkänsla. Men om du inte talar om det så får han ju inte ens en chans att ändra sig.
  • Anonym (F)

Nej. Inget säger att du måste flytta in där. Bosätt fig hos din familj om nu sagt upp lägenhet där du bor nu och låt honom köpa ut dig ur nya lägenheten eller sälj innan inflytt
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2022-01-02 19:24:19 följande:
    Nej. Inget säger att du måste flytta in där. Bosätt fig hos din familj om nu sagt upp lägenhet där du bor nu och låt honom köpa ut dig ur nya lägenheten eller sälj innan inflytt
    Apropå det här:

TS, fråga hyresvärden om du kan ta över nuvarande lägenhet själv istället. Den kanske inte är bortlovad än.
  • elmadumle

Om ni inte är gifta har du ensam vårdnad, skriv inte på gemensam vårdnad när ni ska skriva på faderskapet. Se till att inte adress ändra till nya stället för då blir barnet också folkbokfört där och du kan inte flytta med barnet hur som helst. Var folkbokförd där du vill bo även om det nu skulle vara hos tex dina föräldrar så blir barnet också folkbokfört där. Vid ensam vårdnad behöver du inte pappans godkännande för att flytta heller sedan.

• Anonym

Det viktiga är att du står på rätt adress innan barnet föds. Detta för att barnet ska bli skrivet där.
    Om du står skriven just nu på fel adress gör det inget. Men ändra så snabbt du kan. 
    Det är ingenting som är för sent!!
    Skriv inte på för gemensam vårdnad. Det är viktigt att du har ensam vårdnad så länge det går. Så att du ex har tillräckligt med föräldradagar att ta ut innan barnet börjar på förskola. 

• Anonym
    Nej det är inte för sent.
    En lägenhet går att sälja
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2022-01-02 16:15:22 följande:
    Det räcker inte. Aker du och bor stadigvarande i den nya staden anses du ha flyttat.
    DEt spelar ingen roll, bara hon flyttar tillbaka / adressändrar innan barnet föds
  • Anonym (Kalle)

Flytta absolut INTE!!! Då är du fast där sen när barnet kommer. Bosatt dig där du vill leva, innan barnet kommer.

Skriv inte på för gemensam vårdnad, du kommer behöva alla föräldradagar.

Sälj gemensamma boendet på nya orten genast. Det kan ta ett tag.

Svar på tråden Gravid och vill lämna honom