• Anonym (Bonus)

    Lägga sig i?

    Jag är särbo med en kille. Jag har tre barn varav min minsta är 15 år och den enda som bor hemma. Jag träffar särbons barn flera gånger i månaden och då och då har jag hand om dom när han jobbar helg. De är 9 och 12 år och bor i sina mobiler. Det är tråkigt och finns inget att göra. Jag är lite allergisk mot att de bara har sina mobiler. Det finns inte ett uns av att det ska vara skärmtid. Särbon verkar nöjd med detta. Jag tycker att de behöver aktivera sig. Ena barnet har sport arrangerat men nu när det är ledigt så är det uppehåll. Den minsta har en gång i veckan men inget annat.

    Kan man lägga sig i och tycka något. Jag är i en annan fas där mitt barn gör saker och jag inte behöver engagera mig i allt utan bara i vissa saker. Vi har väldigt olika barnliv och det är tufft.

  • Svar på tråden Lägga sig i?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Bonus) skrev 2022-01-02 23:43:23 följande:

    Kan man lägga sig i och tycka något. Jag är i en annan fas där mitt barn gör saker och jag inte behöver engagera mig i allt utan bara i vissa saker. Vi har väldigt olika barnliv och det är tufft.


    Nej det kan man inte. Du har inte med det att göra.
  • Tow2Mater

    Tycker inte du kan lägga dig i och tycka något om det, MEN de specifika helger du tar hand om dem kan du väl gora aktiva saker med dem? Då har du som barnvakt all rätt att tycka till och lägga dig i vad ni (tillsammans)  gor på just den tiden.

  • Anonym (B)

    Ja det kan du väl göra om du vill för det finns inga rätt eller fel. Men du kan inte bara gnälla om allt som är fel utan du måste samtidigt ordna med det ungarna ska syssla med istället . För du kan inte tro att du kan ersätta skärmarna med ingenting och lägga ansvaret på att hitta på annat på barnen. Personligen anser jag att man inte måste ha en åsikt om allt, även då man inte tänker en tanke klart. Det går utmärkt att leva utan att nästan tvångsmässigt ha åsikter om allt, allt, allt.

  • Anonym (Bonus)

    Vi gör saker när jag har dom. Det som är synd är när vi är hos pappan att de bara sitter med mobilerna de vill inte göra något. Gör vi något så tröttnar de efter fem minuter.

    De är svåra att aktivera helt enkelt.

    Jag menar absolut inte att gnälla.

  • Anonym (Lina)

    Är det att du själv blir låst och måste vara hemma med dem? För isf tycker jag att du ska ta upp det med din särbo.

    Om det mer handlar om oro för att de inte aktiverar sig så tänker jag att det inte är nån fara. De har ju tydligen varsin aktivitet, och så skola. Det räcker väl gott? Mina barn har inte haft något särskilt sportintresse och jag är likadan - alla trivs inte med aktiviteter utanför hemmet helt enkelt. :)

    Men som sagt - du ska inte bli bunden av att passa din särbos barn. Så ska du ta upp något så är det det. Att barnen lever på ett annat sätt än ditt eget barn är däremot inget du kan eller bör styra över.

  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Lina) skrev 2022-01-04 22:03:07 följande:

    Är det att du själv blir låst och måste vara hemma med dem? För isf tycker jag att du ska ta upp det med din särbo.

    Om det mer handlar om oro för att de inte aktiverar sig så tänker jag att det inte är nån fara. De har ju tydligen varsin aktivitet, och så skola. Det räcker väl gott? Mina barn har inte haft något särskilt sportintresse och jag är likadan - alla trivs inte med aktiviteter utanför hemmet helt enkelt. :)

    Men som sagt - du ska inte bli bunden av att passa din särbos barn. Så ska du ta upp något så är det det. Att barnen lever på ett annat sätt än ditt eget barn är däremot inget du kan eller bör styra över.


    Såklart jag blir låst men det är ju ett val jag gjort för att underlätta med hans arbetssituation då han annars måste ha en barnvakt långt bort och måste gå upp mitt i natten för att hinna till sitt jobb. Hur sysselsätter sig dina barn? Jag är bara nyfiken för att idag känns det som att de flesta barn inte leker speciellt mycket utan det är mobil, tv-spel o.dyl. Jag är orolig för hur barns kroppar kommer utveckla sig framöver med allt stillasittande.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Bonus) skrev 2022-01-06 10:50:31 följande:

    Såklart jag blir låst men det är ju ett val jag gjort för att underlätta med hans arbetssituation då han annars måste ha en barnvakt långt bort och måste gå upp mitt i natten för att hinna till sitt jobb. Hur sysselsätter sig dina barn? Jag är bara nyfiken för att idag känns det som att de flesta barn inte leker speciellt mycket utan det är mobil, tv-spel o.dyl. Jag är orolig för hur barns kroppar kommer utveckla sig framöver med allt stillasittande.


    Mina barn är i tonåren så de är äldre än din sambos barn. Men de lever framför sina skärmar rätt mycket. Jag tror absolut inte det är sunt och jag tror att jag precis som många andra föräldrar är rätt handfallen eftersom tekniken kommit så snabbt och blev en vana nästan över en natt. Men vad gäller stillasittandet så kan jag jämföra med mig själv som barn. Jag gillade inte sport, hade ingen fast aktivitet direkt men älskade att läsa. Så en stor del av min fritid handlade om att sitta i mitt rum och läsa mängder av böcker. Jag var också rätt ensam och hade inte många kompisar så det var inte så mycket av det där härliga ut och leka med alla grannbarn tills det blev kväll som många verkar ha upplevt. Jag tror inte jag var ensam om att inte sporta som barn utan det var nog rätt vanligt. Det är ju mer idag som de flesta barn har aktiviteter från låg ålder och har föräldrar som engagerar sig väldigt i sporten, skjutsar, handlar utrustning, betalar avgifter, säljer kakor osv. Jag tänker att det är en rätt ny företeelse så det kan knappast vara så att barn tar skada av att inte ha ordnade aktiviteter.

    Men jag funderar fortfarande på det här med att du tar hand om hans barn så mycket att du blir låst. Jag tycker inte det är ok. Det blir en klassisk kvinnofälla där DU oroar dig över deras skärmtid, DU anpassar dig för att hans arbetstider ska gå ihop, DU får fundera över hur hans barn ska må bra. Tror det är en mer akut fråga än den du ställer. Många barn har helt fri skärmtid på helger och om pappan dessutom inte är där så kan jag förstå att han inte känner för att införa regler som de säkert är motsträviga att följa. Frågan är varför han har en situation där han inte kan ta hand om sina barn utan din hjälp. Det känns som att den situationen gör att du får ganska mycket mer oro på ditt bord. Så - vad får du tillbaka? Skulle han sitta hemma med ditt barn en hel helg medan du jobbar? Hur har han löst det innan du kom in i bilden? Menar inte att han gör något medvetet men alltför ofta blir det så att man som kvinna hamnar i en projektledarroll för män som slipper att ens fundera på sitt eget livspussel. Blir det alltså så att din barnlediga helg sitter du ensam hemma hos honom med hans barn? Jag tycker inte det är ok faktiskt.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Lina) skrev 2022-01-06 11:23:17 följande:

    Mina barn är i tonåren så de är äldre än din sambos barn. Men de lever framför sina skärmar rätt mycket. Jag tror absolut inte det är sunt och jag tror att jag precis som många andra föräldrar är rätt handfallen eftersom tekniken kommit så snabbt och blev en vana nästan över en natt. Men vad gäller stillasittandet så kan jag jämföra med mig själv som barn. Jag gillade inte sport, hade ingen fast aktivitet direkt men älskade att läsa. Så en stor del av min fritid handlade om att sitta i mitt rum och läsa mängder av böcker. Jag var också rätt ensam och hade inte många kompisar så det var inte så mycket av det där härliga ut och leka med alla grannbarn tills det blev kväll som många verkar ha upplevt. Jag tror inte jag var ensam om att inte sporta som barn utan det var nog rätt vanligt. Det är ju mer idag som de flesta barn har aktiviteter från låg ålder och har föräldrar som engagerar sig väldigt i sporten, skjutsar, handlar utrustning, betalar avgifter, säljer kakor osv. Jag tänker att det är en rätt ny företeelse så det kan knappast vara så att barn tar skada av att inte ha ordnade aktiviteter.

    Men jag funderar fortfarande på det här med att du tar hand om hans barn så mycket att du blir låst. Jag tycker inte det är ok. Det blir en klassisk kvinnofälla där DU oroar dig över deras skärmtid, DU anpassar dig för att hans arbetstider ska gå ihop, DU får fundera över hur hans barn ska må bra. Tror det är en mer akut fråga än den du ställer. Många barn har helt fri skärmtid på helger och om pappan dessutom inte är där så kan jag förstå att han inte känner för att införa regler som de säkert är motsträviga att följa. Frågan är varför han har en situation där han inte kan ta hand om sina barn utan din hjälp. Det känns som att den situationen gör att du får ganska mycket mer oro på ditt bord. Så - vad får du tillbaka? Skulle han sitta hemma med ditt barn en hel helg medan du jobbar? Hur har han löst det innan du kom in i bilden? Menar inte att han gör något medvetet men alltför ofta blir det så att man som kvinna hamnar i en projektledarroll för män som slipper att ens fundera på sitt eget livspussel. Blir det alltså så att din barnlediga helg sitter du ensam hemma hos honom med hans barn? Jag tycker inte det är ok faktiskt.


    Jag är oxå med dig i att tekniken gått fort och man inte hänger med men många föräldrar låter sina barn sitta hela dagar (jobbar i skolans värld) och de tar inte en konflikt eller ställer krav på att de gör annat än att just sitta med sina mobiler. För oftast blir det en konflikt då barnen vill ha mobilen. Att läsa böcker är en enorm fördel i mina ögon. I mobilen fick både bra och dåliga saker men jag ser dagligen och hör hur framförallt tjejer ska försöka vara nån annan som de sett på nån social media. Varken du eller jag kan nog lösa det problemet.

    Han femskiftar och ibland så träffar hans jobbhelg min lediga helg. Men har jag annat inbokat så tar jag dom inte. Han skulle ställa upp för mig. Han är otroligt tacksam över att jag hjälper. Vi är då hemma hos mig eftersom han jobbar i "min" kommun. Men jag erkänner att detta är inte optimalt tyvärr. Vi har haft det tufft i vår relation pga. detta och annat men hittat tillbaka till varandra på ett helt annat plan.
  • TestaralltX

    Tråkigt läge och jag håller med dig om deras "kompisar" mobiltelefonerna, dessa skulle jag vilja slå sönder. Jag är lite äldre, så "mina " vuxna barn klarar sig själva, bor i eget, har bra jobb och försörjer sig själva, men min särbos barn...fyfaan. Där finns en son 20 år som kommer och går, har iofs jobb just nu. Och en dotter 27år, som inte kan ta hand om sig själv, kommer och går, sover över när hon känner för det och är dessutom ihop med ett skäggbarn. Detta stör ihjäl mig, 27 år och inget eget liv. Vi är bara särbos, men ska vi en dag dela boende, så dras nycklar in omedelbart. Max 1-3 ggr/år vill jag se dessa hos oss.

Svar på tråden Lägga sig i?