• Anonym (..--)

Ni som druckit alkohol innan ni vetat att ni varit gravida

Hur gick det för er, blev det ett friskt barn eller några komplikationer?

Jag är jätteorolig då jag var på festival och drack mycket i flera dagar ibörjan av graviditeten. Drack givetvis inget sen jag fick reda på det men jag är superrädd att barnet ska fått hjärnskador. Tog även vissa läkemedel som man inte ska ta när man är gravid. Är inte riktigt dags för UL än men jag är livrädd.

Hur vanligt är det med såna komplikationer? Någon som varit i liknande situation?

• Svar på tråden Ni som druckit alkohol innan ni vetat att ni varit gravida
  • Anonym (.)

Med mitt yngsta barn då drack jag en del en gång plus att jag badade badtunna, va jätte tidigt gravid, visste inte då att jag va gravid, hon är idag 7 månader och fullt frisk

• Anonym (A)

Var ute och festade en gång innan jag visste att jag var gravid, blev mer påverkad trots att jag inte drack mer. Barnet är 25 år och fullt frisk.

• Anonym (Mamma till 3)

Jag var orolig över samma sak när jag upptäckte att jag var gravid i v 12. Hade festat ganska rejält flera gånger, varit på festival och även rökt hasch.

Var orolig hela graviditeten men en sak min barnmorska sa lugnade mig lite - "det finns missbrukare som föder friska barn".

Och så är det ju, allting med en graviditet är en chansning. Man kan inte göra mer än sitt bästa när man märkt att man plussat.

Mitt barn är idag 20 år, fullkomligt normalt och läser en bra utbildning på universitetet.

Oroa dig inte!

• Anonym (Ja)
    Anonym (..--) skrev 2022-01-03 16:14:02 följande:
    Ni som druckit alkohol innan ni vetat att ni varit gravida
    Hur gick det för er, blev det ett friskt barn eller några komplikationer?

Jag är jätteorolig då jag var på festival och drack mycket i flera dagar ibörjan av graviditeten. Drack givetvis inget sen jag fick reda på det men jag är superrädd att barnet ska fått hjärnskador. Tog även vissa läkemedel som man inte ska ta när man är gravid. Är inte riktigt dags för UL än men jag är livrädd.

Hur vanligt är det med såna komplikationer? Någon som varit i liknande situation?
    Jag var ute och drack ganska mycket innan jag fick plus var troligtvis i v 4 då sen i min kultur är de helt normalt att ta lite vin till maten på vardagar. Fick en frisk liten flicka.
Svar på tråden Ni som druckit alkohol innan ni vetat att ni varit gravida