• Vinnie83

    Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus

    Tänkte starta en tråd här och få prata av mig med andra som sitter i samma sits. Jag och min sambo har försökt skaffa barn och vi är inne på 6de försöket nu. Jag har en son som är 13 år min sambo har inga barn sen tidigare och jag vill inget hellre än att ge honom ett litet barn. Men jag känner mig så otroligt stressad blir 39 nu i april.

    Ringde i tisdags till gyn och bokade in oss så 4-5 månader innan vi får komma dit. Sen ligger mitt BMI högt så i onsdags började jag med viktminskning.

    Det är ju så otroligt mycket runt omkring. Mycket tankar och man grubblar och är rädd.

    Läser inlägg med 38+ som blivit gravida och det tog på första försöket eller vissa som det tog flera försök på innan plusset så jag försöker tänka på att det kan ta sig och hoppas verkligen. Håller på med ägglossningstest och det visar ägglossning så det känns alla fall skönt.

    Är det någon som användt sig av spermievänligt glidmedel? Som hjälper spermierna på traven lite. Jag har köpt en men har inte testat ännu. Funderar på att använda det nu denna gång. Borde ha ägglossning nu till helgen om jag räknat rätt och det brukar stämma.

    Någon mer som vill prata av sig och som sitter i samma sits som jag och är 38+?

  • Svar på tråden Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus
  • Maggie1
    LillaGry skrev 2023-03-10 00:00:19 följande:

    Jag fick mens idag ???? så å nu minskar chansen för ett 2023 barn om det inte händer något nästa gång. Om cyklerna ändå kunde vara lite kortare, en månad mellan gångerna känns så himla långt och det är inte mycket man kan göra förutom vid äl. Jag har också några utvalda vänner  jag pratar med, men de har nog börjat tröttna efter så här länge.  jag gillar anonymiteten på familjeliv och att prata med folk med liknande erfarenheter.


    När har du bim nästa gång? här blir det på långfredagen den 7 april. 


    Nej va tråkigt 🙁 Hur länge har ni försökt? Jag håller med, det är långt emellan och sen är det ju inte säkert man har äl exakt varje gång heller 🤦?♀️ Hur var det, hade du barn sedan innan? Jag har bil runt den 17 mars. Så en vecka kvar...ska försöka hålla mig från att googla diverse symptom men det går sådär...
  • LillaGry
    Maggie1 skrev 2023-03-10 08:44:14 följande:
    Nej va tråkigt 🙁 Hur länge har ni försökt? Jag håller med, det är långt emellan och sen är det ju inte säkert man har äl exakt varje gång heller 🤦?♀️ Hur var det, hade du barn sedan innan? Jag har bil runt den 17 mars. Så en vecka kvar...ska försöka hålla mig från att googla diverse symptom men det går sådär...

    Vi har försökt sen sommaren 2021 så det närmar sig snart 2 år. Vi har ett barn som blir 3 år i höst, jag var 37 år när han blev till och det tog 6 månader att bli gravid då. Nu är jag 40 år, har mycket regelbunden mens och utslag på äl stickorna varje månad, men ändå vill det inte ta sig. Vi har nyligen gått igenom en fertilitetsutredning och allt såg bra ut. Nu försöker jag sunda till mig lite. Har gått ner 8 kg sen nyår och tränar 4 gånger i veckan och håller mig borta från alkohol (det senare mer för viktnedgång än för att försöka bli gravid). Jag hoppas det ska hjälpa. 
    Hur ser er situation ut? Hur länge har ni försök, barn sen innan etc?  


    lycka till att inte övertolka varje liten känning den sista veckan nu 😉 men det är lättare sagt än gjort. 
    🤞🏻 För denna månad! 

  • Maggie1
    LillaGry skrev 2023-03-11 00:10:47 följande:

    Vi har försökt sen sommaren 2021 så det närmar sig snart 2 år. Vi har ett barn som blir 3 år i höst, jag var 37 år när han blev till och det tog 6 månader att bli gravid då. Nu är jag 40 år, har mycket regelbunden mens och utslag på äl stickorna varje månad, men ändå vill det inte ta sig. Vi har nyligen gått igenom en fertilitetsutredning och allt såg bra ut. Nu försöker jag sunda till mig lite. Har gått ner 8 kg sen nyår och tränar 4 gånger i veckan och håller mig borta från alkohol (det senare mer för viktnedgång än för att försöka bli gravid). Jag hoppas det ska hjälpa. 
    Hur ser er situation ut? Hur länge har ni försök, barn sen innan etc?  


    lycka till att inte övertolka varje liten känning den sista veckan nu 😉 men det är lättare sagt än gjort. 
    🤞🏻 För denna månad! 


    Det var bra gjort, har en kompis som blev gravid för första gången när hon var 42 år och hon "sundade" till sig innan och sen så blev det plus. Visst blir man frustrerad när det inte tar sig och allt ser bra ut... finns inget som ser "konstigt" ut hos mig heller. Alla proverna ser bra ut, men fick utskrivet letrozol av en gyn med 3 omgångar (dubbel dos) för att ge kroppen en extra skjuts.  Det gick dock inte så bra...eller jag är inne på 3e omgången nu. Får utslag på äl tester och har också fått det bekräftat med blodprov. Jag har inga barn sedan innan men min sambo har ett barn sen tidigare. Jag fyller 39 i sommar och känner en enorm stress och press.. Jag försöker leva som vanligt, har ett bra bmi och lever hyffsat sunt skulle jag säga. Äter jättenattljusolja och bidrottningkapslar för att boosta äggen o kroppen. Går det inte nu så är planen ivf på privat klinik (långa köer hos landstinget). Men hoppas ju slippa det.. Har ni tänkt på ivf? 
  • Maggie1

    Så kom mensen igår ;( Usch trodde som vanligt att det hade tagit sig denna månaden men såklart inte. Ger snart upp 😭 

  • LillaGry
    Maggie1 skrev 2023-03-19 08:41:52 följande:

    Så kom mensen igår ;( Usch trodde som vanligt att det hade tagit sig denna månaden men såklart inte. Ger snart upp 😭 


    Vag tråkigt 😔
    här är det ägglossning på gång men jag ska på jobbresa imorgon så jag hoppas det inte förstör timingen. Jag hade en ökning på äl tester under gårdagen och idag var det som starkast. 


    vi har tänkt på ivf, men känner att det inte är för oss. Hade vi inte haft ett barn sen innan så hade vi resonerat annorlunda. jag har en släkting som nyligen gått igenom ivf och det var visst ingen Hit även då det funkade på första försöket för dem. Det är oxå mycket pengar och Eftersom jag redan fyllt 40 så kan vi inte köpa 3 försök utan måste köpa ett försök åt gången.


    hur länge tänker du att ni ska försöka innan ni tar kontakt med en ivf klinik?   

  • Maggie1
    LillaGry skrev 2023-03-20 20:56:51 följande:

    Vag tråkigt 😔
    här är det ägglossning på gång men jag ska på jobbresa imorgon så jag hoppas det inte förstör timingen. Jag hade en ökning på äl tester under gårdagen och idag var det som starkast. 


    vi har tänkt på ivf, men känner att det inte är för oss. Hade vi inte haft ett barn sen innan så hade vi resonerat annorlunda. jag har en släkting som nyligen gått igenom ivf och det var visst ingen Hit även då det funkade på första försöket för dem. Det är oxå mycket pengar och Eftersom jag redan fyllt 40 så kan vi inte köpa 3 försök utan måste köpa ett försök åt gången.


    hur länge tänker du att ni ska försöka innan ni tar kontakt med en ivf klinik?   


    Jag hade nog också tänkt annorlunda om jag haft ett barn. Känner det senaste att jag fastnat i en ond cirkel i mitt tänkande som blivit som en inre stress så försöker nu fokusera på det jag mår bra av och försöka vara tacksam för det jag har och försöka ha en mer avslappnad inställning till resan att bli gravid.. lättare sagt än gjort kanske men tror det kan göra gott. Är i startgroparna för att ta kontakt med ivf klinik i Göteborg (är ganska många mil dit men ändå det närmsta). Känner att tiden går och att jag behöver göra något åt situationen för även om det heller inte skulle funka så har vi iaf gjort det vi kunnat. 
    Håller tummarna för för dig att det tar sig denna gången ✊️ 
  • LillaGry
    Maggie1 skrev 2023-03-25 11:16:11 följande:
    Jag hade nog också tänkt annorlunda om jag haft ett barn. Känner det senaste att jag fastnat i en ond cirkel i mitt tänkande som blivit som en inre stress så försöker nu fokusera på det jag mår bra av och försöka vara tacksam för det jag har och försöka ha en mer avslappnad inställning till resan att bli gravid.. lättare sagt än gjort kanske men tror det kan göra gott. Är i startgroparna för att ta kontakt med ivf klinik i Göteborg (är ganska många mil dit men ändå det närmsta). Känner att tiden går och att jag behöver göra något åt situationen för även om det heller inte skulle funka så har vi iaf gjort det vi kunnat. 
    Håller tummarna för för dig att det tar sig denna gången ✊️ 

    Hej Maggie1
    Det var länge sedan denna tråden var aktiv nu, hur går det för dig? 


    För mig är situationen helt oförändrad och vi har nu prickat in varenda ägglossning i två år utan framgång, men jag fortsätter hoppas?varje gång 😬. Jag vet bara inte hur och när vi ska sluta att försöka och hur det kommer påverka vårt förhållande. Men jag har sagt att jag kan tänka mig att fortsätta till jag är 41 år och 3 månader så att jag är max 42 år när barnet föds. Dit är nästan ett helt år kvar. 

  • Maggie1
    LillaGry skrev 2023-06-16 13:44:23 följande:

    Hej Maggie1
    Det var länge sedan denna tråden var aktiv nu, hur går det för dig? 


    För mig är situationen helt oförändrad och vi har nu prickat in varenda ägglossning i två år utan framgång, men jag fortsätter hoppas?varje gång 😬. Jag vet bara inte hur och när vi ska sluta att försöka och hur det kommer påverka vårt förhållande. Men jag har sagt att jag kan tänka mig att fortsätta till jag är 41 år och 3 månader så att jag är max 42 år när barnet föds. Dit är nästan ett helt år kvar. 


    Hej! 😊 Kul att du skrev. Min situation är också oförändrad, prickar rätt i princip varje månad men ändå blir det ingenting. Förmodligen blir det privat IVF efter sommaren. Har bim igår/idag/eller imorgon.  Så när jag (förmodligen) får mens när som helst så får det blir kontakt med klinik. Jag kan inte heller sluta hoppas, varje jädra månad. Och sen känner jag mig lika dum varje gång när mensen kommer och tänker "hur kunde jag va så dum som trodde det hade gått vägen denna gången) 🙈. Och blir givetvis väldigt ledsen och besviken. Minns inte riktigt vad som skrivits längre upp i tråden, men var ivf något alternativ för dig eller hur var det? 
  • Maggie1
    Maggie1 skrev 2023-06-16 21:44:19 följande:
    Hej! 😊 Kul att du skrev. Min situation är också oförändrad, prickar rätt i princip varje månad men ändå blir det ingenting. Förmodligen blir det privat IVF efter sommaren. Har bim igår/idag/eller imorgon.  Så när jag (förmodligen) får mens när som helst så får det blir kontakt med klinik. Jag kan inte heller sluta hoppas, varje jädra månad. Och sen känner jag mig lika dum varje gång när mensen kommer och tänker "hur kunde jag va så dum som trodde det hade gått vägen denna gången) 🙈. Och blir givetvis väldigt ledsen och besviken. Minns inte riktigt vad som skrivits längre upp i tråden, men var ivf något alternativ för dig eller hur var det? 
    Lillagry, läste nu ang ivf o dina tankar där, hade svårt att se förut när jag skrev..
  • LillaGry
    Maggie1 skrev 2023-06-16 23:16:36 följande:
    Lillagry, läste nu ang ivf o dina tankar där, hade svårt att se förut när jag skrev..
    Hej igen, det var en stund sen nu så jag tänkte höra hur det gått för dig? Här är läget oförändrat men vi försöker fortfarande. Det känns som att alla runt omkring mig får barn (såklart för att man själv varit i bebistankar de senaste åren), men så är det såklart inte. Hoppas du har något positivt på gång 😊
  • Maggie1
    LillaGry skrev 2023-10-10 20:34:29 följande:
    Hej igen, det var en stund sen nu så jag tänkte höra hur det gått för dig? Här är läget oförändrat men vi försöker fortfarande. Det känns som att alla runt omkring mig får barn (såklart för att man själv varit i bebistankar de senaste åren), men så är det såklart inte. Hoppas du har något positivt på gång 😊
    Hej! Inget nytt här.. mens varje månad 😫 Mon sambo vet inte om han vill göra IVF så det är en enda röra..han "funderar" just nu. 

    Så vet inte riktigt vad jag ska göra. Tyvärr så stressar det mig mycket...39 år fyllda och barnlös. Jag försöker verkligen att leva livet ändå men känns som att detta sakta äter upp mig inifrån.. 

    Min sambo har ju ett barn sen tidigare och är egentligen nöjd. Han försöker med mig då jag så gärna vill och inga barn har...och han har ångest för beslut om ivf. 

    Hoppas att det snart tar sig för dig ✊️❤️
  • LillaGry
    Maggie1 skrev 2023-10-11 02:10:27 följande:
    Hej! Inget nytt här.. mens varje månad 😫 Mon sambo vet inte om han vill göra IVF så det är en enda röra..han "funderar" just nu. 

    Så vet inte riktigt vad jag ska göra. Tyvärr så stressar det mig mycket...39 år fyllda och barnlös. Jag försöker verkligen att leva livet ändå men känns som att detta sakta äter upp mig inifrån.. 

    Min sambo har ju ett barn sen tidigare och är egentligen nöjd. Han försöker med mig då jag så gärna vill och inga barn har...och han har ångest för beslut om ivf. 

    Hoppas att det snart tar sig för dig ✊️❤️

     Hej! Vad tråkigt att höra. Hoppas han funderat klart snart, ingen av er blir ju yngre. Går gränsen vid 39 i Sverige innan man måste söka sig till privata fertiliteteskliniker? Jag förstår att IVF lägger stressen på en helt annan nivå, men det är ju många som lyckas också 🤞🏻😀
    Jag fick mens i fredags igen, hade inte förväntat mig något annat. Jag räknade ut att vi försökt 30 gånger nu och har inte missat någon ägglossning de senaste 2 åren. Så i helgen blir det definitivt lite rödvin för min del. 
    hoppas det löser sig för dig ❤️
Svar på tråden Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus